hele snelle allergische/astmatische reactie

15-05-2019 om 14:50 uur

goeiemiddag, ik leg hier mijn probleem neer waar ik me op het moment erg naar bij voel. Ik ben bekend met allergieen/astmaverschijnselen. (huisstofmijt, kat, hond) Deze 3 zijn lang geleden bewezen door test bij allergoloog. Ben al heel lang niet meer bij longarts geweest omdat ik bij de huisartspraktijk wordt gevolgd en daar nemen ze dan ook af en toe een longtest af met een apparaat en een laptop. Als ik niet met prikkelende stoffen in aanraking kom gaat het best goed. Maar als het wel zo is is de reactie ook heel heftig. Ik probeer huishoudens te vermijden met katten of honden maar dat lukt niet altijd. Als ik er toch mee in aanraking kom reageer ik tegenwoordig op een manier die nieuw voor mij is. Als ik nog maar net in de ruimte met het allergeen ben, vullen mijn bijholtes en oren zich onmiddellijk en zwelt de zijkant van mijn hals ( zo`n beetje onder het oor) op. Dit is een heel eng gevoel, want het lijkt alsof mijn keel dan aan een kant wordt dicht gedrukt. Is dit misschien de lymfeklier? Daarna doen dan ook de bronchieen mee en gaat het ademen steeds moeilijker en volgt vaak ook nog een latere reactie s`nachts in bed benauwdheid, als ik al weer lang die situatie uit ben. Ik was daar laatst erg van geschrokken en dacht dat het een anafalactische reactie was, maar de huisarts zei me dat dat niet mogelijk is bij een inhalatieallergie.

Op dit moment zijn onze nieuwe bovenburen aan het klussen. ( wanden/vloeren aanleggen, isoleren/stucen) Ik kan sinds een week niet meer in onze woonkamer zijn zonder de bovenstaande verschijnselen te krijgen. Ik heb het idee dat er toch irr. stoffen bij ons binnen komen. Als ik daar met mijn partner gezellig wil zitten krijg ik al heel snel die reactie. Met een stofmaskertje op voel ik dan direct verlichting. Ik kan mijn partner niet goed uitleggen hoe het voelt en dat ik dan echt de kamer moet verlaten.

Wat ik nu gebruik is; pufjes duoresp( ontstekingsremm.+ langwerk.luchtwegverw.) en zonodig ventolin discus. Flixonase neusspray en allergietablet. (nu tijdelijk een sterkere loratadine 5mg. )

Bedankt alvast voor het lezen en wellicht heeft u een mening, idee hier over. Met vr.gr.

Login of registreer om te reageren
15-05-2019 om 15:05 uur

Hoi Akkemien, wat naar joh. En is die Aerius een smelttablet? Misschien moet je dan in zo'n acute situatie een hogere dosering.
Als je zo heftig reageert denk ik dat je beter een verwijzing naar een allergoloog kunt vragen, voor een eenmalig consult of misschien vaker.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-05-2019 om 10:58 uur

Wat een vervelende klacht. Het lijkt een combinatie van allergie en daarbij instabiel astma. Soms zijn aanvullende tablet medicatie nodig, bv montelucast. Tevens sterkere inhalatie medicatie. Met name vermijden van de prikkels is ook erg van belang.
Wat de zwelling is is lastig te zeggen, als het nu langer bestaat en niet letterlijk de tong is die opzwelt dan hoef je geen echte zorg te hebben. Voor anafylaxie ook niet.
Vermijden van de prikkels is de hoeksteen, soms erg lastig!

Login of registreer om te reageren