mazelen

15-05-2019 om 09:07 uur

Ik vernam, dat mazelen aan het oprukken is. Ik weet niet of ik als kind (ben nu 59) mazelen heb doorgemaakt of ingeënt ben. Navraag over inenting bij de GGD leert, dat er nergens gegevens over inentingen van vroeger bewaard worden en de dossiers bij de huisarts in die tijd waarschijnlijk ook niet te vinden zijn (zeker niet na meerdere wisselingen van huisarts). Nu vraag ik me af of het aan te raden is voor mij als patiënt met astma en longemfyseem IV, alsnog voor een inenting te gaan en of ook nog andere inentingen aan te raden zijn. Voor griep ben ik ingeënt.

Login of registreer om te reageren
15-05-2019 om 09:15 uur

Je kan via de huisarts bloed laten prikken om te controleren of je nog beschermd bent tegen mazelen.

Login of registreer om te reageren
15-05-2019 om 10:41 uur

Anita2, de kans is zeer groot dat jij de mazelen hebt gehad. Ik ben 3 jaar ouder dan jij en al mijn leeftijdsgenoten hebben de kinderziektes wel gehad. Omdat je die op de kleuterschool al opliep. Mijn ouders hebben ons nooit laten inenten, als jouw ouders het wel gedaan hebben, is die bescherming er sowieso niet meer.
En in die tijd werd je trouwens nog niet ingeënt tegen de mazelen.

Login of registreer om te reageren
15-05-2019 om 11:11 uur

Dank voor jullie reactie.
Ik had ook nog graag het advies van de longarts gehoord.

Nu las ik vandaag, dat de ziekte toxoplasmose (op te lopen door o.a. het eten van rauw vlees, zoals filet americain. Bij mensen met een verminderde weerstand is dat gevaarlijk) te voorkomen is door het vlees minimaal 48 uur vóór consumptie in te vriezen bij zo'n minus 12 graden. Dus even navragen bij de koop of het al ingevroren was. Het invriezen zou vele ziektegevallen voorkómen en dus besparen op ziektekosten.
Waar we al niet allemaal rekening mee moeten houden om maar niet ziek te worden. Niet iedereen is van alles op de hoogte. Misschien een goed idee om een voorlichtingsronde/adviezen te geven bij de longafdeling van het ziekenhuis...

Login of registreer om te reageren
15-05-2019 om 17:07 uur

Volgens mij is het gevaar bij rauw vlees al 100 jaar bekend en het dood te bevriezen. Onderzoekers vinden het soms leuk om te zoeken naar het bekende.

Login of registreer om te reageren
15-05-2019 om 21:19 uur

Gewoon niet eten, rauw vlees is nooit goed, ook niet voor je darmen.
Maar zo zijn er zoveel producten waar wel wat mee is of niet goed is.
En wat nu gezond is, kan volg jaar weer ongezond zijn, je gezonde verstand gebruiken is het beste.
Ik volg de regel van mijn opvoeding;overal waar te voor staat is niet goed, dus teveel of te weinig,behalve tevreden das wel ok! :)

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 08:36 uur

Dit is oud nieuws want tijdens mijn zwangerschappen - in de jaren '80 en '90 - werd al geadviseerd geen dingen zoals rauwmelkse kaas, filet americain, osseworst e.d. te eten. Vorig jaar was leverworst negatief in het nieuws, omdat het gevaarlijk zou zijn voor getransplanteerden.
Als je katten hebt, dus ook kattenbakken uitschept, ben je waarschijnlijk al eens besmet geweest met toxopl. want het zit in hun uitwerpselen.
Ik vraag me af of de mensen soms vroeger veel sterker waren. Wij kregen onze eerste koelkast pas eind jaren '60, daarvoor bewaarde moeder alles in het vliegenkastje, dat naast de keukendeur buiten hing. Of in de kelder. Op zaterdag werd vlees gebraden, daar aten we op zondag, maandag en dinsdag van en op woensdag nog de jus. Pan werd steeds opgewarmd, afgekoeld en in de kelder gezet.

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 09:01 uur

Ik denk ook dat we meer weerstand hadden, we zijn te schoon hoorde ik laatst op tv.
Zo had je vroeger ook geen tht datums, je dronk de melk totdat deze zuur was enz.
Maar rauw vlees was nooit goed en zal het ook niet worden.

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 09:28 uur

Vroeger toen ik een klein meisje was, jaren 50-60 , pulkte ik platgetrapte kauwgom van de straat en stak het in m'n mond. Nooit ziek van geworden. hahaha

Wat Thirza schrijft herken ik heel goed. We werden er nooit ziek van. Een beetje bacterie kan echt geen kwaad hoor! Af en toe neem ik een heel klein hapje aangemaakt rauw gehakt. :)

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 09:38 uur

Oh ja dat kreeg ik zelfs van mijn moeder, een beetje rauw gehakt terwijl ze stond te draaien, vonden we heerlijk, zal misschien niet goed zijn maar ben er groot mee geworden.
Het is gewoon een beetje opletten want wat vandaag gezond is kan morgen ongezond zijn

Login of registreer om te reageren
16-05-2019 om 10:48 uur

Toxoplasmose, dat heb ik gehad in linkeroog in 1976, 1980 en 1986.
Behandeling met hoge doseringen pred . in ziekenhuis en injecties in het oog.
Volgens de uitleg destijds werd dit veroorzaakt door een soort van amoebe, die mijn moeder tijdens de zwangerschap had opgelopen door kattenuitwerpselen.

Filet americain moest, denk ik, in 1948 nog uitgevonden worden.

Volgens mij overdrijft het RIVM weer eens vreselijk! Je hoeft er echt niet aan dood te gaan.

Login of registreer om te reageren