slaapapneu

13-05-2019 om 13:53 uur

goede middag

bij mij is slaapapneu vastgesteld 6 x per uur maar daarnaast heb ik in de nacht bij normale slaap 84 % zuurstof en bij droomslaap 72% wat zou hier aangedaan kunnen worden ik vind dit wel een beetje angstig

Login of registreer om te reageren
13-05-2019 om 14:10 uur

Hoi Thea, welkom hier!

Ik snap dat je het wel eng vindt. Heb je al eens in het zoekveldje 'Slaapapneu' of 'Apneu' ingetypt? Ik denk dat het zeker vaker voorkomt en zo vind je meer informatie.

Login of registreer om te reageren
13-05-2019 om 16:47 uur

Hebben ze bij de uitslagen niets gezegd over de risico's of behandeling van de lage saturatie?

Login of registreer om te reageren
13-05-2019 om 17:08 uur

voor de apneu krijg ik een apparaat maar voor de saturatie zit ik te wachten op mijn eigen longarts maar daar heb ik nog niets van gehoord

Login of registreer om te reageren
14-05-2019 om 08:55 uur

6x per uur is minimaal.
De indicatie voor een CPAP begint bij 20, geloof ik.

Hoe meet je trouwens je saturatie tijdens de slaap?
Ben ik zeer benieuwd naar.

Login of registreer om te reageren
14-05-2019 om 09:22 uur
Reactie op balling

6x per uur is minimaal.
De indicatie voor een CPAP begint bij 20, geloof ik.

Hoe meet je trouwens je saturatie tijdens de slaap?
Ben ik zeer benieuwd naar.

ik krijg een cpap heb ik begrepen en dat vind ik niet zo heel erg
ik meet mijn saturatie in de nacht nooit en overdag ook niet. dit is tijdens het slaaponderzoek naar voren gekomen

Login of registreer om te reageren
14-05-2019 om 09:57 uur
Reactie op thea01

ik krijg een cpap heb ik begrepen en dat vind ik niet zo heel erg
ik meet mijn saturatie in de nacht nooit en overdag ook niet. dit is tijdens het slaaponderzoek naar voren gekomen

Ha, zo!
CPAP is goed te doen. Is even proberen welk kapje het comfortabelst voor je is.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een zacht neuskapje.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-05-2019 om 11:14 uur

Beste Thea

Slaapapneu komt heel veel voor. Vaak hebben mensen het al jaren voordat de diagnose gesteld wordt. Het is dus niet acuut gevaarlijk. Als het echt zo is dat de apneu's 6 keer per uur voorkomen is dat een zeer lage waarde. Dan is het een lichte vorm van slaapapneu. De zuurstofsaturatie mag wat lager zijn tijdens slaap maar 84% is wel echt reden voor verder onderzoek om te kijken of daar een oorzaak voor is. Dat zal de longarts doen. Met 84% gaat er nog voldoende zuurstog naar je organen, zeker in slaap omdat je dan niet veel verbruikt. Op de langere termijn kan het wel schade geven, met name voor je hart. 72% is wel echt te laag, je lichaam zal dan een alarmsignaal krijgen en uit de REM slaap gaan. De vraag wat hier aan te doen is kan ik zo niet beantwoorden. Eerst moet er goed uitgezocht worden wat er precies aan de hand is. Slaapapneu is in ieder geval een aandoening die goed te behandelen is.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
21-05-2019 om 10:16 uur

Thea01 heb je de longarts al gesproken over je saturatie? Ik ben er benieuwd naar!

Login of registreer om te reageren
21-05-2019 om 12:15 uur
Reactie op Stefanie

Thea01 heb je de longarts al gesproken over je saturatie? Ik ben er benieuwd naar!

ik heb zodanig licht apneu dat ik geen apparaat nodig alleen ik zit dus nu al 2 weken te wachten op bericht van het ziekenhuis dat ze een afspraak hebben gemaakt vanmorgen weer gebeld en toen had ze wel een plek begin augustus wilde ik uiteraard niet en nu gaan ze naar allebei de longartsen een mail sturen en hoor ik voor donderdag nog niets dan ga ik weer bellen.

Login of registreer om te reageren