Kan een kind COPD hebben?

08-12-2009 om 21:45 uur

Mijn dochter heeft al langere tijd af en aan wat klachten die altijd bij de huisarts zijn behandeld. Nu is ze al sinds mei aan het piepen en hoesten, wat direct serieus is opgepakt door de huisarts. Eerst eens aankijken, toen aan de ventolin, toen aan de flixotide maar niets hielp, dus toch maar eens voor de zekerheid een longfunctieonderzoek.. Tijdens onderzoek bleek vandaag al snel dat het niet goed zo gaat met haar longen. Ze heeft een longfunctie van 70% en haar longen reageren niet goed op luchtwegverwijders.  Ze heeft ook prednison en antibiotica gehad en heeft nu een hoge dosis seretide. Dit helpt eigenlijk ook niet. Het wachten is nu op de uitslag van allerlei bloedonderzoeken, waarbij er een aantal wat lang duren.We hebben allemaal in huis astma of iets aan de luchtwegen (manlief heeft zelfs COPD) maar dit is wel een nieuw verhaal.
Onze vraag is: kan een kind COPD hebben? De kinderlongarts gaf aan dat ze nog nooit een kind in haar praktijk had gehad met COPD.
Hiernaast vragen wij ons af wat we moeten doen als ze benauwd is. Geen arts hoort haar nl piepen oid terwijl ze dan wel benauwd is.

Login of registreer om te reageren
08-12-2009 om 22:22 uur

Wat vervelend dat de seretide niet helpt. Bij benauwdheid is het belangrijk om te puffen met een luchtwegverwijder zoals ventolin. Niet iedereen met astma piept namelijk.
Zou astma trouwens niet beter bij deze klachten kunnen passen? Ik ben geen dokter maar zou niet weten waarom jullie aan COPD zouden moeten denken.
Veel sterkte met alle onderzoeken.

Login of registreer om te reageren
09-12-2009 om 08:28 uur

Hoi MdB,

hoe oud is je dochter eigenlijk?

ik denk niet, dat je dochter COPD zou kunnen hebben. Dit komt meestal bij mensen van middelbare en oude leeftijd voor en de belagrijkste risicofactor hiervoor is roken. Geeft je dochter veel slijm op als ze hoest of is het eerder een droge hoest met een klein beetje slijm?
Als ze slijm ophoest zit er dan ook bloed bij?

Is er ook een keer een foto gemaakt van haar borstkas? Als ze nog heel klein is heeft ze misschien iets verslikt wat nog steeds in de bronchieen zit? Zijn er ook tests voor andere longziektes bij haar gedaan? Bijv. een zweettest of een bronchoscopie?

Heeft je dochter vaak last van hardnekkige luchtweginfecties?

Is ze verder gezond of heeft ze ook andere klachten? bijv. diarree oid?

Groetjes en veel beterschap,
caavje

Login of registreer om te reageren
09-12-2009 om 09:05 uur

Mijn dochter is 9. Ik vroeg mij af of het COPD zou kunnen zijn omdat haar vader ernstig COPD heeft en wat ze heeft lijkt eerder op de ziekte van mijn man dan op "mijn" astma.
Ze heeft veel slijm als ze hoest. Er zijn periodes dat het meer dan anders is. Ze is behalve haar longen, nooit ziek. Ze heeft wel als kleuter 2 keer een longontsteking gehad maar is verder wel gezond. Ze heeft pas sinds mei ernstige klachten. Ze is ook allergisch voor huisstof maar daar merk ik weinig van.
Ze heeft al een zweettest gehad (die was negatief). En uit allerlei onderzoeken naar bacterien kwam ook niets. We hebben ook nog laten prikken op alpha 1 en heel veel andee dingen (de longarts denkt dat daar niets uitkomt). Die uitslag krijgen we vrijdag. Ze heeft nu ook longfysiotherapie, ze krijgt vrijdag opnieuw longfunctie en waarschijnlijk krijgt ze een scan/bronchoscopie. Ze heeft ook eerder een longfoto gehad en daar kwam uit dat er iets met haar bronchien in een gedeelte van haar longen is, dat gaat dus w.s. nader bekeken worden.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-12-2009 om 13:57 uur

Ik weet niet hoe oud uw dochter is, maar COPD is op de kinderleeftijd niet gebruikelijk. Soms zie je wel eens klachten en longfuncties die daar op lijken , maar dan het gevolf zijn van astma wat niet voldoende behandeld is, of als rest van een ernstige infectie van lang geleden, of bij kinderen die lang in een couveuze hebben gelegen, maar dat schirjf je niet. Zo zijn er nog meer, maar meestal zeldzame oorzaken te noemen, allemaal zaken die lastig zijn om snelte bepalen wat het is.

Van belang is dus dat dit goed wordt uitgezocht, bv door een longarts of kinderlongarts. Daar zijn jullie nu midden in.

Veel succes en sterkte

Frans Krouwels

Login of registreer om te reageren
17-12-2009 om 22:28 uur

Beste mensen
ik kind kan ook COPD hebben ik ben een meisje van 13 jaar oud en ik COPD sind mijn geboort de artsten denken dat het komt door dat mijn moeder longonsteking had terwijl ze zwanger was van mijn
dus een kind kan zeker wel COPD hebben

Groetjes Eva

Login of registreer om te reageren
18-12-2009 om 10:27 uur

Hoi Eva, leuk dat je reageert. Wij weten nog niet wat er is, onderzoeken sluiten nog steeds niet uit dat het COPD is maar het kan ook nog steeds astma zijn. Hoe is jouw longfunctie dan?
We zijn nog steeds midden in onderzoeken, in januari hebben wij hopelijk uitsluitsel.
Alpha 1 is niet uitgesloten, maar niet waarschijnlijk kregen we deze week te horen. Het kan nog steeds van alles zijn dus

Login of registreer om te reageren
19-12-2009 om 00:21 uur

beste mbd
mijn long functie zonder ventolin is 45%
en met ventolin 50%

Groetjes Eva

Login of registreer om te reageren
11-05-2019 om 19:46 uur

Hallo MdB,
Ik zie dat je bericht al van heel wat jaartjes geleden is, maar ben erg benieuwd wat er indertijd bij je dochter uitgekomen is. Je dochters verhaal lijkt echt heel erg op dat van onze dochter (11 jaar)!
Hoe gaat het inmiddels met je dochter?

Login of registreer om te reageren