Emoties

07-05-2019 om 09:08 uur

Ik bemerkte dat ik op emotioneel vlak nu ook mijn grenzen moet gaan stellen. Bij opwinding en ergenissen gaat het mis. Dus ben ik begonnen meer te relativeren en evt. beslissingen uit te stellen en in overleg te gaan als de drempel te hoog is voor me. En dat terwijl ik voeger best daadkrachtig ben en gewend was mijn eigen boontjes te doppen. Meer om hulp vragen, je schouders ophalen in conflict situaties. Het leven is een grote leerschool..

Login of registreer om te reageren
07-05-2019 om 09:44 uur

Mooi onderwerp dit, ik heb dan weliswaar iets anders nl. Copd en astma maar herken het goed.
Ik vind misschien dit nog wel het ergste deel aan de ziekte, zodra er opwinding is, of dit nu euforie is om iets leuks of verdriet of ergenis gelijk merk je het aan de benauwdheid.
Ook vooral niet haasten, zodra ik op de klok ga letten en en moest opschieten gaat het mis...
Vervelend he?heb het al jaren maar kan nog steeds dit deel niet los laten.
Haast mij nog te vaak, en ben een mens van pieken en dalen, dus ook mijn benauwdheid piekt mee en daalt.

Login of registreer om te reageren
07-05-2019 om 11:36 uur

Ik plan tegenwoordig wat ik op een dag kan doen, met rustmomenten tussendoor. Ben een fulltime huisvrouw dus eigenlijk in een luxe positie wat dat betrefd. Heel wat anders dan je een fulltime of parttime baan hebt. Maar wat jij zegt herken ik ook wel. Was zelfs nogal perfectionistisch ingesteld in mijn werk. Had vroeger een administratieve baan bij een groot verzekerings cocern voor 12 jaar, daarna een tijdje als vrijwilligster gewerkt bij het Rode Kruis welfare, in de huishoudelijke dienst gewerkt in de ouderenzorg en daarna bij Post.nl als postbezorgster.... Tot ik arbeids ongeschikt werd door artrose. De nodige tegenslagen gehad... Maar het heeft me gevormd tot wie ik nu ben.... En ik ben niet perfect.... Daar ben ik gelukkig ook inmiddels achter......

Login of registreer om te reageren
07-05-2019 om 11:38 uur
Reactie op goudvisje

Mooi onderwerp dit, ik heb dan weliswaar iets anders nl. Copd en astma maar herken het goed.
Ik vind misschien dit nog wel het ergste deel aan de ziekte, zodra er opwinding is, of dit nu euforie is om iets leuks of verdriet of ergenis gelijk merk je het aan de benauwdheid.
Ook vooral niet haasten, zodra ik op de klok ga letten en en moest opschieten gaat het mis...
Vervelend he?heb het al jaren maar kan nog steeds dit deel niet los laten.
Haast mij nog te vaak, en ben een mens van pieken en dalen, dus ook mijn benauwdheid piekt mee en daalt.

Oei... Die klok..... Dat herken ik ook absoluut... Er hangt een recht tegenover me in de woonkamer...

Login of registreer om te reageren
07-05-2019 om 11:58 uur

Hier ook een huisvrouw met eigen tijdindeling en plan ook alles, kan niet heel veel meer doen daar is het te slecht nu voor geworden jammer genoeg.
Ook moeilijk om opeens niet meer te kunnen werken buitenshuis voor jou, hele omslag.
En indd hier nog zo 1, ik ben ook niet perfect :)maar wil wel alles perfect doen, pfff word soms moe van mijzelf.
Ja die klok , benauwdheid en haast kan echt niet samen.

Dat plannen enz dat wil nog wel maar de emoties, welke nu eenmaal bij het leven horen, van vreugde tot verdriet daar reageren die longen direct op.
En als ik nu een heel gelijkmatig mens zou zijn zou het makkelijker zijn, maar karakter verander je niet maar zo..... :)

Login of registreer om te reageren
07-05-2019 om 12:32 uur

Hier ook een huisvrouw. Ik plan niets, ik kijk wat ik kan doen op een dag. Ik heb wel geleerd om op tijd pauze te nemen en niet door te gaan, omdat ik denk dat het wel kan. En dat werkt dus niet.
Emoties enz. vreten energie. En dan ben ik een dweil. :-) Moet ik weer opnieuw beginnen met conditie opbouwen. Rustig aan werkt bij mij het beste, maar soms kom je er niet onderuit.

Login of registreer om te reageren
07-05-2019 om 12:47 uur

Ik heb bij ergotherapie geleerd om mijn dag op te delen en tussentijds pauze te houden. Ik werk nog wel maar nooit meer dan twee dagen achter elkaar. Als je dan een keer slecht opstaat hoef je nooit meer dan vandaag en morgen, dat geeft voor mij een hoop rust.

Login of registreer om te reageren
07-05-2019 om 13:08 uur

Is ook het beste wat jij toepast @Daantje vooral als je werkt buitenshuis.

Ik denk dat ik nog teveel plan en dan kom je elke dag gefrustreerd door dus....dus ga proberen wat @Anna50 doet, niet plannen maar kijken wat lukt die dag
Die pauzes houd ik ook , alleen zit ik soms op hete kolen dan....

Alleen die emoties daar ontkom je niet aan, heb soms zulke nare aanvallen, nu gaat het beter maar wat een angst gaf dit soms, dus cirkeltje...angst extra benauwd en extra benauwd geeft angt enz enz.
Moeilijk allemaal, mag gelukkig af en toe een half oxazepammetje maar wil niet alle dagen als zombie leven.
Nu begint de angst te zakken omdat ik weet ik kom er wel uit of doorheen met morfine maar oef, wat angstig!

Login of registreer om te reageren
07-05-2019 om 13:59 uur

@goudvisje het helpt mij om niet op hete kolen te zitten door te denken 'ik ga nu een kwartiertje/half uurtje/uurtje even zitten/liggen'. En dan neem ik bijvoorbeeld een kopje thee wat tijd nodig heeft voor ik het kan drinken, of ik ga een serie kijken die een uurtje duurt.

Ik maak vaak wel een planning maar dan met dingen die ik echt wil doen en met dingen die ik misschien wil doen, waarvan het niet erg is als het niet lukt.

Login of registreer om te reageren
07-05-2019 om 14:09 uur

@daantje, ja is zeker beter om echt pauze te houden, ik kan zo onrustig zijn, probeer het ook wel meer en kan ook niet anders nu, ik kijk vaak "foute" tv , dingen waar ik normaal mn neus voor ophaal :) goede tip die thee, dat duurt tenminste even.

Ik maakte altijd een planning, alleen moet ik hem nu wel aanpassen, dat is wat ik nog weleens vergeet bij verslechtering.
Ik heb wel de luxe om gewoon te kijken wat lukt , maar indd een planning wat jij doet is ook handig, bedankt voor de tips....ga gelijk thee zetten hahaha!

Login of registreer om te reageren
07-05-2019 om 14:18 uur

Ik probeer ook te genieten van de dingen waar ik vroeger niet de tijd voor nam omdat ik maar door denderde. Lekker kopje thee, zoveel mooie programma's op tv, de dingen die ik wel doe en de mensen waar ik mee afspreek zijn dingen die ik echt wil en mensen waar ik echt om geef. Niet meer al die dingen die sociaal gezien van je verwacht worden maar waar ik helemaal geen zin in heb.

Login of registreer om te reageren