Niet allergische astma. Hoe ga je daarmee om..

01-05-2019 om 10:37 uur

Onlangs is bij mij niet allergische astma gediagnotiseerd door de longarts. Ik gebruik 4 x per dag 2 pufjes Atrovent en 2 x per dag 1 pufje Foster Met het laatste ben ik sinds een week bezig. Volgens de huisarts duurt het een maand voordat de ontstekingsremmer bij Foster gaat werken. Ik merk dat ik bij kou en mist aanzienlijk meer last heb van klachten en soms ook bij het koken en uitlaatgassen. Ik fiets dan ook vaak met een sjaal voor mijn neus en mond door ons dorp. Sons wordt er raar gekeken maar dan kan me niet schelen. Ik drink ook veel kruidenthee waaronder met het bestanddeel weegbree wat voor mij ook verlichtend werkt. Ik moet mijn levenswijze behoorlijk aanpassen en dat valt niet mee. Soms ben ik verdrietig dan wel opstandig... Maar vaak ook wel berustend. Het is niet anders... Ben benieuwd hoe jullie het ervaren.

Login of registreer om te reageren
03-05-2019 om 05:44 uur

Ik wil me nog excuseren voor het feit dat ik me niet heb voorgesteld. Mijn naam is Wil, ben 61 jaar, gehuwd en moeder van een dochter. Woonachtig in Alblasserdam. Waarschijnlijk vergeten door de zenuwen....

Login of registreer om te reageren
05-05-2019 om 19:06 uur

Dag Wil!
Ik heb ook niet-allergisch astma. Ik gebruik er beclometason voor (dezelfde ontstekingsremmer als in de foster, maar zonder salbutamol omdat ik daar hartkloppingen en angst van kreeg), en die heeft inderdaad eventjes nodig om zijn ding te gaan doen. Het goede nieuws is dat je, met de beclo op het juiste niveau, hopelijk wat minder antrovent nodig gaat hebben. Maar dat is een kwestie van afwachten.
Fietsen in de kou is een KWELLING. Ik weet precies wat je bedoelt. Het kan daarbij helpen om door je neus te ademen in plaats van je mond, en wat langzamer te fietsen zodat je "minder" ademt en dus minder kou binnen haalt. Die sjaal voor je mond is ook een goed idee.

Het is niet makkelijk, zo'n gaat-nooit-meer-over diagnose, maar gelukkig kunnen we hier elkaar ondersteunen en van elkaar leren.
Groeten, Lisan

Login of registreer om te reageren
05-05-2019 om 19:32 uur

Dank je wel Lisan voor je reactie.... Het is inderdaad fijn om herkenning en erkenning te vinden hier. En ik ben ook bezig met een soort van acceptatie proces, hoewel het nooit zal wennen. Maar dat het niet meer zo zal zijn als vroeger is een ding wat zeker is... Zal ook wel een tijd duren voor de juiste combinatie is gevonden maar voordat ik deze diagnose kreeg heb ik al een heel traject gehad waarin door de huisarts allerlei aandoeningen werden uitgesloten, zoals een schimmelinfectie, refluxklachten en bronchitis. Ik wens je ook veel sterkte en hoop ook dat jij er een zekere rust in kan vinden en met deze aandoening om kan gaan.... Weersomslagen zoals dat alleen in Nederland kan doen me soms verlangen naar een gematigder klimaat....

Login of registreer om te reageren
05-05-2019 om 20:11 uur

Hoi Will,

Ook ik heb niet-allergisch astma. Ondanks de subgroepen is geen enkele astma-patiënt en gebruikt iedereen weer een andere combinatie:) ik begon met foster en salbutamol en aangezien ik niet goed tegen salbutamol kan en het nauwelijks wat doet ben ik overgegaan op spiriva en daarbij ook atrovent voor nood, maar ondertussen is dat onderhoud. Je zal merken dat er een ruim aanbod is en als je van het een teveel bijwerkingen krijgt is er vaak nog wel een ander medicijn waar je beter op reageert:D
Ik heb nu ruim 1,5 jaar klachten en ben er nog niet helemaal aan gewend en geaccepteerd heb ik het ook nog niet echt. Het lastige is dat vaak elke dag anders is, zelfs slechte dagen verschillen enorm.
De cortico in de foster heeft inderdaad zeker 4 weken de tijd nodig en hopelijk ben je snel goed ingesteld dat je stabiel bent:D

Het is verder ook nog even zoeken naar uitlokkers (niet om ze op te zoeken, maar dat je ze per toeval ontdekt:p) en kijken hoe je die kan vermijden. Met je sjaal voor je neus is al slim, dat doe ik ook:) in de auto als ik in de file sta zet ik de ventilatie op binnen in de auto houden. Ik heb bijna altijd een sjaal bij me om mezelf te beschermen tegen stoffen waar ik niet tegenkan. Ohja en de een kan goed tegen kou, de ander tegen warmte, de een reageert heel erg op vocht en de ander juist weer op heel droge lucht. Ik wil naar een eiland met een luchtvochtigheid onder de 50%, liefst nog veel lager en waar het het hele jaar door 25 graden is. Het mag ‘s nachts wel regenen voor de planten haha. Tsja ik heb nogal een eisenlijstje, je moet toch iets te fantaseren hebben?

Ohja mocht je veel last hebben van slijm zou tijm ook nog kunnen werken:) succes met je zoektocht en hopelijk is alles snel stabiel!

Login of registreer om te reageren
06-05-2019 om 04:50 uur

@Nickii. Bedankt voor je reactie.... Wat een herkenning.... En we hebben sinds kort een hygrometer hangen die de luchtvochtigheid in huis meet. Met een mogelijk hete zomer in het vooruitzicht kunnen we ons wel schrap zetten denk ik.. Bedankt voor de waardevolle tips. Ik hoop ook op stabiliteit. Vooralsnog is het best wel spannend. Ik neem wel nu mijn rust tussen de werkzaamheden door.... Dat scheelt wel...

Login of registreer om te reageren
06-05-2019 om 06:38 uur

@wilmar2410 ik kijk nu al uit naar de hopelijk vooral droge zomer:p
Ja de rust pakken is zeker belangrijk en leren aanvoelen wanneer het nodig is is heel lastig! Nog een tip: probeer je grenzen niet te vaak op te zoeken of er overheen te gaan, iets wat ik heel lastig vind en ben erg goed in het overschrijden van mijn grenzen...
En natuurlijk is het spannend, bij mij is het pas ruim 1,5 jaar geleden ontdekt dus ik weet hoe raar het ook is om ineens astma te hebben.

Login of registreer om te reageren
06-05-2019 om 07:33 uur

Net even boodschappen wezen doen. Kwam precies in een regenbui terecht en kreeg even in de winkel in het begin weer een lichte "oprisping" ben gewoon kalm gebleven en rustig door mijn neus blijven ademhalen. Er zijn heel veel prikkels met allerlei geuren en zo. Daar reageer ik prompt op. Dat zal nooit wennen... Maar kalmte kan je redden zeggen ze.... Zie het eigenlijk maar als een leerschool, Nckiie.... Want wat grenzen overschrijden betrefd kunnen we elkaar een handje geven....

Login of registreer om te reageren
06-05-2019 om 07:51 uur

Kalm blijven helpt je zeker, van in paniek raken word je vaak benauwder en helpt dus helemaal niet. Rustig neus in mond uit voor zover dat gaat, medicatie nemen en even een tandje terug doen. Het is goed mogelijk als je goed bent ingesteld dat je wat minder reageert op de prikkels. Bij ziek zijn of net een aanval achter de rug of niet goed ingesteld zijn, zijn je longen al wat meer geprikkeld en reageer je sneller op alles. Het instellen heeft tijd nodig helaas, dus er is kans dat je straks nauwelijks nog last hebt:D dat hoop ik ook voor je!

Login of registreer om te reageren
06-05-2019 om 07:59 uur

Dank je wel.... Dat klinkt bemoedigend. Ik zit hier met een glimlach..

Login of registreer om te reageren