Na verkoudheid benauwder

26-12-2018 om 10:13 uur

Ik ben nu 8 dagen verkouden. De eerste vijf dagen was ik heel moe en wat verstopt in de bovenste luchtwegen; maar nu pas de laatste drie dagen raak ik steeds benauwder. Ik voel dat mijn longen dicht zitten - als ik hoest, komt er nauwelijks slijm vrij. Ik heb mijn Symbicort al opgeschroefd van één naar twee keer per dag (200/6). Nu dus als ik wakker word, ook nog een ventolin erbij. Ik heb geen koorts, zelfs geen verhoging geloof ik. Maar wel stuk benauwder dan ik in tijden ben geweest. Huisarts consulteren? Bronchitis misschien? Hebben jullie dit ook vaak, pas na de eerste dagen verkoudheid een steeds slechtere longfunctie?

Login of registreer om te reageren
26-12-2018 om 10:39 uur

Beste Akman,
Een bezoek aan de huisarts kan uiteraard geen kwaad, lijkt mij. Houdt de verhoging van je medicijn gebruik een paar weken aan, zodat de ontsteking wat kan zaken. Verkoudheid en benauwdheid zijn wel aan elkaar gelinkt.
Kurkuma en Gember zijn ontstekingsremmers, dus elke dag aan de kurkuma en/of gember thee kan ook geen kwaad :-). Uiteindelijk zijn astma en copd een reactie van ontstekingen. Probeer uit te zoeken hoe je dit ontstekingsniveau omlaag kan brengen. Dat kan dus o.a. door vaker je medicijnen te gebruiken.
Succes en groet,
Ron

Login of registreer om te reageren
01-05-2019 om 13:59 uur

Ik heb het nu voor de 2e keer meegemaakt dat ik door verkoudheid opeens zo achteruit ga. Ook pas na een dag 0f 4 een beetje verkouden, merk ik dat ik dicht ga zitten. Krijg knellende band rondom borstkas, kan geen bh verdragen en kan het slijm niet loshoesten. Dan wil je vanzelf wat meer uitproberen, maar ik durfde niet meer pufs van Foster te gebruiken want je mag er maar 2x2 per dag...
Nu heb ik net gelezen dat je van extra Ventolin op den duur dus ook benauwd kan raken. Ik ben dat juist vaker gaan gebruiken tijdens de verkoudheid of als ik voelde dat mijn pufs niet goed meer werkten. Dan gebruikte ik eerst Ventolin om alvast de boel wat open te zetten voordat ik Foster nam. Nu twijfel ik en ga zeker even proberen of ik het zonder Ventolin aan kan, en hoop dat dat benauwde gevoel in mijn luchtpijp en borst nu wat verminderd.
Dus ook dit is niet altijd de oplossing, het blijft even zoeken naar de balans vermoed ik. Succes!

Login of registreer om te reageren
01-05-2019 om 14:24 uur

@Marleah7 fluimicil kan helpen bij vastzittend slijm:) en ventolin voor de foster nemen is super slim!
Ik ken veel mensen die al jaren ventolin gebruiken, dus de mogelijkheid is er, maar hoe groot dat is zou ik me afvragen. Ventolin wordt vaak ook als eerste voorgeschreven:)
Oh de nasofree gebruik ik dagelijks op advies van de kno-arts en bij verkoudheden gebruik ik hem 4x per dag zodat het slijm van de bovenste luchtwegen niet naar de bronchiën en longen kan zakken:) dit helpt een hoop, niet altijd even veel, maar wie weet kan het jou ook helpen om een erge dip te voorkomen of verminderen!

Login of registreer om te reageren
03-05-2019 om 12:08 uur

Hoi Akman. Ik zou inderdaad gewoon kurkuma pillen bestellen. Bij mij werkt het doordat het inderdaad ontstekingsremmend werkt.

Login of registreer om te reageren