Reutel/resonance en hyperreactiviteit

02-05-2019 om 07:51 uur

Goeiemorgen!
Ik ben vrouw van 53 jaar. 30 jaar gerookt, nu 4 jaar gestopt.
Altijd als ik langere tijd op mijn rug heb gelegen, reutelt het in mijn linkerlong wanneer ik overeind kom. Dat is alleen bij de 1e ademteug. Ook wanneer ik zing bemerk ik bij bepaalde frequenties soms resonance, terwijl ik dat vroeger nooit had.
Twee jaar geleden kreeg ik last van benauwdheidsklachten en kortademigheid, in het bijzonder met warm weer. Mijn longen zijn uitgebreid onderzocht door longarts, histaminetest al snel positief, maar naast wat litteken-achtige dingetjes op de mri waren er verder geen bijzonderheden. Ik reageer heel heftig op luchtjes, rook en uitlaatgassen, tot flauwvallen toe. Mijn luchtpijp doet zeer. Daar is niets aan te doen zegt longarts. Heb verschillende (cortico) inhalatiemedicatie geprobeerd, maar geeft nauwelijks verbetering. Het gereutel zei hem ook niets, mijn longen zijn schoon. Ik heb stootkuur van 1 week prednison gehad, maar hielp niet. Het zijn geen hyperventilatieklachten.

Mijn vraag 1: kan het zijn dat mijn longvlies even blijft plakken? of kan het te maken hebben met een slecht functionerend lymfesysteem? Ik heb de ziekte van Dercum: pijnlijke lipomen en grote diffuse vetzwellingen, sommige behoorlijk diepliggend. Misschien te veel visceraal vet?

Mijn vraag 2: is er nu echt niets te doen aan die hyperreactie van mijn luchtwegen? ik kan eigenlijk niet meer autorijden.....

hoop dat jullie er iets op weten!
groet,
marianka

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-05-2019 om 07:57 uur

beste marianka
een gestoorde histaminetest kan bij astma passen, maar ook mensen met COPD kunnen dat hebben. omdat je lang hebt gerookt kan COPD natuurlijk ook de diagnose zijn. de littekentjes in de long zouden bovendien te maken kunnen hebben met zwakke plekken in de luchtwegen, bronchiƫctasieƫn, ik weet niet of die ook echt zijn gezien. deze ziektebeelden kunnen ook wel pijnsensatie geven in luchtwegen. astma reageert in het algemeen goed op inhalatiesteroiden, COPD en bronchiectasieen veel minder of niet. het gereutel zal slijm zijn dat omhoog komt en in het geval van COPD zou dat kunnen reageren op inhalatie met anticholinergica, in geval van bronchiectasieen zijn vaak antibiotica nodig. waar je goed op zal reageren hangt dus af van wat er nu precies bij je is gevonden als hoofddiagnose.

Login of registreer om te reageren