Hallo allemaal

01-05-2019 om 06:39 uur

Hallo allemaal,

Ik wil me even voorstellen op dit forum. Mijn naam is Stella en ben 49 jaar. Sinds mijn tienerjaren last van astma...maar helaas doordat ik gerookt heb kreeg ik zo'n 10 jaar geleden te horen dat ik COPD heb. Gelukkig ben ik 8 jaar geleden gestopt met roken en voel me ook een stuk beter hierdoor. Gelukkig heb ik veel minder last van aanvallen, maar zodra ik verkouden word dan kan ik ervan uit gaan dat ik last krijg van de longen.

2 weken geleden bij de spoeddienst in het ziekenhuis geweest omdat ik een heftige aanval had. Kreeg een stootkuur Prednison ( 30 mg) voor 7 dagen en een antibiotica kuur omdat er ontstekingswaardes in mijn bloed waren te zien. Voorheen als ik Prednison kreeg had ik daar vrijwel meteen baat bij...maar helaas was het nu een ander verhaal!

Toch maar naar de huisarts gegaan omdat mijn klachten bleven aanhouden. Ik heb daar een injectie gekregen met Dexamethason en zou me een paar uur later veel beter moeten voelen. Ook heeft ze me 2 nieuwe pompjes gegeven ( Spiriva en Combair) omdat ze het vermoeden had dat de Seretide weinig deed voor me op dit moment. De volgende dag had ik pas het gevoel dat ik meer lucht kreeg, maar toch ben ik nog kortademig en hoest nog veel. Het is alweer een week geleden dat ik die injectie heb gehad en weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen. Weer een nieuwe afspraak maken of nog even afwachten. Iemand misschien tips?

Groetjes Stella

Login of registreer om te reageren
01-05-2019 om 08:30 uur

Welkom hier, wanneer je het niet vertrouwd gewoon even telefonisch overleggen, dan hoor je wel of je moet komen of niet.
De nieuwe pufjes hebben even tijd nodig om goed aan te slaan maar het lijkt mij wel dat je klachten minder moeten worden.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
01-05-2019 om 09:18 uur

Dank je wel Goudvisje. Ik kijk het dan nog even aan en als het vrijdag nog hetzelfde is dan bel ik wel even naar de huisarts. Het vreemde is wel dat ik in mijn jeugd onder behandeling was van de longarts en ze nu eigenlijk alles bij de huisarts controleren. Dus ik vraag me eigenlijk af wanneer ze mij een doorverwijzing gaan geven naar de longarts. Afwachten maar weer...

Fijne dag nog!

Login of registreer om te reageren
01-05-2019 om 10:24 uur

@Miss_Latu , alvast telefonisch overleggen met assistente zou je nu ook al kunnen doen, anders zit je weer zo vlak voor het weekend.
Zij weten wel wanneer het echt moet beteren, pufjes hebben tijd nodig maar moet wel al helpen.
Niet denken dan val ik ze lastig, beter een keer te vaak dan te weinig overleggen.

Ligt er aan hoe het gaat, het meeste kan de huisarts ook goed behandelen, mocht er meer onderzoek nodig zijn of de klachten verergeren dan kun je altijd een verwijzing naar een longarts vragen.
Vroeger werd haast iedereen met copd bij de longarts ondergebracht, nu nemen de huisartsen dit veel voor hun rekening en zolang het stabiel is kan dit ook goed.
Nogmaals sterkte en neem ook genoeg rust! Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren