Door foute saturatiemeters op Eerste Harthulp?

25-04-2019 om 11:25 uur

Geachte longarts,

Ik heb vier vragen.

AANLEIDING

Gisteren ben ik naar de huisarts gegaan wegens vervelend gevoel en veel houdingsgerelateerde hartoverslagen. Ik kwam hyperventilerend binnen.

De saturatiemeter (een zwarte Nonin) van de huisarts gaf aan: pols ~ca. 100-120, saturatie (nu volgen de waarden die elke vijf seconden verschenen): 90, 90, 96, 98, 92, 94, 94, 94, 92, 96, 98, 97, 97, 97, 97, 98, 95, 95, 94, 92, 91, 95, 95, 91, 93, 98, 95, 98, 98.

Hierop moest ik mijn van mijn HA mijn handen wassen. Hierna wederom een paar minuten kijken, zelfde beeld. HA pakte een andere saturatiemeter uit de naastgelegen praktijk. Zelfde beeld.

Hierop heeft hij mij per ambulance laten wegbrengen naar de Eerste Harthulp. Saturatie in ambulance: 96-98. Op EHH: 97-99%.

LED controlesignaal geeft gedurende de gehele metingen de kleur groen.

VRAAG 1

Bestaan er daadwerkelijk zulke schommelingen in de saturatie, m.a.w. zo snel, dat je binnen 4 seconden 6 punten kunt stijgen en dalen? Ik bedoel of dit meetfouten zijn door toedoen van samengeknepen vaatjes (paniek, autonaam, etc.), danwel of de saturatie daadwerkelijk zo snel kan schommelen, afgezien van de vraag of dit schadelijk is.

Dus: is er een conditie denkbaar dat er daadwerkelijk elke 5 seconden veel zuurstofarmer/ veel zuurstofrijker bloed voorbijkomt in de vingers?

VRAAG 2

Zijn die meters van de EHH in het ziekenhuis dan gewoon sterker?

VRAAG 3

Bestaat er 'hypoventilatie', waarmee ik bedoel dat er door bijvoorbeeld angst/paniek, te weinig zuurstof in het bloed kan zitten?

VRAAG 4

Waar doet u dit aan denken, meer breed gekeken? Dit beeld komt voor bij .......

Met vriendelijke groet,

Frank

Login of registreer om te reageren
25-04-2019 om 14:50 uur

Heb je die waarden zo goed onthouden of mee zitten schrijven? Wel een goede ha menig ha zou je toch naar huis sturen!

Login of registreer om te reageren
25-04-2019 om 15:01 uur

Als de saturatie zo snel stijgt is t niet echt een probleem. Weet niet of er verder afwijkende zaken waren zoals je hartritme of bloeddruk.. Is er op de spoed een bloedgas geprikt, dat zijn waarden waar artsen vaak vanuit gaan in hun beoordeling. Althans geredeneerd hoe dat bij mij gaat bij bezoek aan spoed ivm zaken rondom astma waarbij de saturatie zakt.
Als je bv door spanning even je adem langer inhoud, zakt je saturatie ook en bij n volgende ademteug krijg je dan die stijging..
Is er iets uitgekomen op de EHH? En hoe voel je je nu?

Login of registreer om te reageren
25-04-2019 om 15:30 uur

Mijn saturatie daalt en stijgt ook wel eens als ik gigantische hoestbuien heb tijdens een astma-aanval. Tussen de hoestbuien door zakt hij heel hard en met hoest stijgt hij net zo hard.
Maar goed dat je huisarts je heeft doorgestuurd! Over het algemeen hebben huisartsen de duurdere saturatiemeters die betrouwbaar zijn. Kan best dat uiteindelijk het probleem was opgelost, maar in ieder geval goed dat je huisarts je snel heeft laten doorsturen!

Login of registreer om te reageren
26-04-2019 om 10:49 uur

De zuurstofverzadiging in je bloed verandert niet per seconde. Dat de meting dus zo varieert is vreemd. En zegt eerder iets over de meting dan over je toestand denk ik. Natuurlijk klopt wat Milly en Nckiee zeggen, de sat stijgt en zakt bij inspanning of je adem inhouden.
Maar wat je beschrijf dat hij in aantal seconden op en neer gaat, betekent niet dat er daadwerkelijk de ene seconde veel en de andere seconde minder zuurstof in je bloed zit. Maar wat er “mis” was met de meting weet ik ook niet, wellicht koude of klamme vingers?
Goed dat ie huisarts je doorverwezen heeft.
Dat is adequaat. Idd is een arteriële bloedgasanalyse dan op zijn plaats, die geeft betrouwbare én veel meer informatie
Hooo dat t weer goed met je gaat!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-04-2019 om 14:01 uur

VRAAG 1

Bestaan er daadwerkelijk zulke schommelingen in de saturatie, m.a.w. zo snel, dat je binnen 4 seconden 6 punten kunt stijgen en dalen? Ik bedoel of dit meetfouten zijn door toedoen van samengeknepen vaatjes (paniek, autonaam, etc.), danwel of de saturatie daadwerkelijk zo snel kan schommelen, afgezien van de vraag of dit schadelijk is.

Dus: is er een conditie denkbaar dat er daadwerkelijk elke 5 seconden veel zuurstofarmer/ veel zuurstofrijker bloed voorbijkomt in de vingers?

NEE DAT IS ER NIET

VRAAG 2

Zijn die meters van de EHH in het ziekenhuis dan gewoon sterker?

EVENTUEEL PIKKEN ZIJ BETR DE HARTSLAGEN OP EN STABIELER WAARDOOR METING STABIELER

VRAAG 3

Bestaat er 'hypoventilatie', waarmee ik bedoel dat er door bijvoorbeeld angst/paniek, te weinig zuurstof in het bloed kan zitten?

DOOR HYPOVENTILATIE KRIJG JE HOOG CO2 EN GEWOON pO2 MEESTAL. HYPER GEEFT LAAG CO2 EN HOOG O2. Bij ADEMDYSREGULATIE BIJ ERNSTIG COPD KAN LAAG O2 ONTSTAAN

VRAAG 4

Waar doet u dit aan denken, meer breed gekeken? Dit beeld komt voor bij .......
MOGELIJK ENKEL HYPERVENTILATIE, DANWEL HARTRITME POBLEEM ECHTER DAT ZULLEN ZE BEKEKEN HEBBEN. DE METER VAN DE HUISARTS PIKTE MOGELIJK NIET KRACHTIG GENOEG SIGNALEN OP

Login of registreer om te reageren
01-05-2019 om 07:33 uur

@Stefanie: Ik heb van dat schermpje een filmpje gemaakt.
@Milly: Dankjewel. In het verleden is in vergelijkbare situaties arteriepunctie gedaan, waarvan het resultaat altijd goed was. Op de EHH is er niets uitgekomen behalve ventriculaire extrasystolen en tachycardie. Voel me beter.
@Nckiie, Edelweiss: Dankjewel. Ik voel me beter.

Beste mevrouw Oswald,

Hartelijk dank voor de heel heldere antwoorden.

Gisteren bij de huisarts geweest. Hij heeft nog in een overleg besproken wat de verklaring kan zijn geweest. Hij blijft erbij dat, hoewel op het bezoek de meters en mijn handen goed werden schoongemaakt, een probleem is geweest met de huid.

Hoogstwaarschijnlijk heb ik paniekklachten, die ervoor zorgen dat mijn handen paars verkleuren. Dit is een typisch geval van het verergeren van angst door het gebruik van een saturatiemeter.

Ik heb daarom gisteren mijn eigen saturatiemeter vernietigd. Zelfs de huisarts noemde zijn apparatuur een indicatiemiddel, niet te vergelijken met die van het ziekenhuis.

Ik geloof er wel in dat het signaal aan de vingers gewoon te zwak wordt in dergelijke gevallen. Iets autonooms dat perifeer voor vernauwing zorgt (angst). Ook heb ik in die situaties genoeg hartoverslagen, hetgeen de bloedstroom ook niet bevordert.

Ik wil allen hier bedanken voor de aandacht voor mijn vraag.

Login of registreer om te reageren
01-05-2019 om 07:45 uur

Graag gedaan
Fijn dat t je geholpen heeft en opheldering heeft gegeven.
T beste!

Login of registreer om te reageren