Even voorstellen sportieve vrouw 50 jaar

29-04-2019 om 10:41 uur

hallo allemaal, sinds 5 jaar heb ik de diagnose chron.Bronchitis gekregen. Seretide werkte niet, kreeg kriebels in keel en bleef hoesten. Nu al jaren Foster met voorzetkamer 2x daags 2 puffen. Het werkt goed tot de volgende pufbeurt. Tussendoor wat Ventolin of als ik verkouden ben voor de Foster neem ik wat. Ik kan prima sporten, doe dat 3 a 4x per week met veel plezier. Ik ben me de laatste tijd ervan bewust dat het juist voor mijn longen zo goed is! Iets waar ik voorheen niet bij stilstond. Maar de laatste tijd bemerk ik dus dat ik heel snel achteruit ga bij verkoudheid. En dat is behoorlijk pittig vind ik. De achteruitgang doet ook psychisch iets met me. Al knap ik later wel weer op...het feit dat je weet dat het niet meer overgaat vind ik een harde bikkel. En dan ben ik ook nog eens gestopt met roken op mijn 18e (rookte niet eens veel) en krijg je toch nog een vorm van COPD....Waarschijnlijk dus een verwaarloosde verkoudheid (acute bronchitis denk ik) waarvoor ik naar de HA was geweest, maar die zei dat het moest slijten. Zit je net in een rotperiode waarin ik zoveel aan mijn hoofd had dat ik mezelf dus verwaarloosd heb...en dan krijg je dit. Heb er nog wel eens moeite mee dat het zo is gegaan, maar ja gedane zaken nemen geen keer!
Ik heb voor het eerst een 5 daagse lichte Prednisonkuur gekregen maar ik ben niet bijster opgeknapt. Na 4 dagen pas enig verschil en druk van borst weg. Nu hoest ik de boel los, maar als kado ben ik met al mijn bekkenbodemtraining weer afgezakt naar bijna het beginstadium. Ga straks naar de HA voor een vervolggesprek. Ik zit sinds vandaag op het Forum en zou graag praten met mannen, vrouwen die net als ik houden van sporten, genieten van het leven en de natuur, motorrijden maar ook tegen hun grenzen oplopen. En ook fijn als er niet rokers tussen zitten want ik ben benieuwd hoe andere dit hebben gekregen. Groetjes,

Login of registreer om te reageren
29-04-2019 om 22:36 uur

Hoi Marleah7!

Welkom hier!

Een diagnose accepteren is voor iedereen moeilijk, dat is denk ik sowieso herkenbaar.

Ik heb astma en COPD. Dat laatste komt bij mij wel door roken, maar astma werkt anders. Het is erg lastig om een goede balans te vinden. Vooral goed voor jezelf blijven zorgen en letten op balans ook al is dat het moeilijkste van alles.

Ik ben juist door de diagnose begonnen met sporten, ik was altijd een erg magere couchpatato. Hoewel.. ik heb al jaren een step en hou van paard rijden. Ik heb een eigen paard, dus daar komt ook de nodige verzorging bij kijken.

Ik hoop dat je hier veel informatie en lotgenoten treft!

Login of registreer om te reageren
29-04-2019 om 23:48 uur

Dankjewel voor je reactie. Vandaag hoorde ik weer dat ik hyperreactieve luchtwegen heb. Dan denk ik: ja wat is het nou? Ik kan ook geen dag buiten mijn puffers en heb wel degelijk chronische ontstekingen. Ook is er littekenweefsel te zien. Dus toch ook astma? Wat dan ook, ik ben nu een beetje op zoek wat ik misschien verder nog kan doen, zou colloidaal zilver nog wat kunnen bijvoorbeeld. Heb nu nog 2 dagen Pred gekregen en een kuur AB van een week.
Fijn dat je toch bent gaan sporten. Ik doe vooral waar ik heel veel plezier aan beleef. Volleybal 16 jaar, en sinds enkele jaren Zumba en Salsadansen. Super leuk en het voelt niet of je sport maar of je een avondje uit bent! Succes jij ook verder.

Login of registreer om te reageren
29-04-2019 om 23:50 uur

Heel leuk trouwens paardrijden, super mooie dieren.

Login of registreer om te reageren
30-04-2019 om 08:42 uur

@Marleah7 hyperreactieve luchtwegen horen bij astma, het betekent dat je luchtwegen getriggerd worden door bijvoorbeeld parfum, rook, vocht, maar dat is bij iedereen anders:)
Succes met alles verwerken en bevatten!

Login of registreer om te reageren
30-04-2019 om 20:18 uur

Dankje! Het is gewoon vreemd dat ze het zo allemaal nooit noemen. Maar ja, wat ik ervaar daar gaat het om en vooral blijven sporten en er mee dealen

Login of registreer om te reageren
30-04-2019 om 20:45 uur

Nee klopt, soms moet je het even ontcijferen! Ik wist ook pas echt de diagnose en hoe serieus het was toen ik het rapport van het revalidatiecentrum kreeg.
Gewoon alles aan je arts vragen! Er is allergisch en niet-allergisch astma en dan nog eosinofiel en niet-eosinofiel.
Zeker blijven sporten als het gaat en op mindere dagen “gewoon” je activiteiten aanpassen. Gewoon tussen haakjes want dat is makkelijker gezegd dan gedaan helaas.
Je zou trouwens colloïdaal zilverwater kunnen gebruiken, het kan geen kwaad en wie weet verlicht het iets! Ik gebruik het meestal alleen op wondjes, verder heb ik bij mezelf geen positieve bijdrage gevonden.

Login of registreer om te reageren
30-04-2019 om 20:51 uur

Ga misschien toch wel een keer de malle molen in om er achter te komen wat het wel is. Vond de provocatietest zo vervelend en omdat Foster bij mij goed werkt zolang ik niet verkouden raak, heb ik die behoefte niet gehad. Maar nu loopt het echt ff een stuk minder en ben ik niet klachtenvrij tussen de pufs door. Lijkt me toch wel fijn die duidelijkheid. Wie weet ga ik het toch een proberen, ik ken iemand die goede ervaringen heeft.
Bedankt Nkccie voor al je info weer! Ga nu zo naar bed met een puf Ventolin die niet werkt

Login of registreer om te reageren
30-04-2019 om 20:55 uur

Oh en ik heb een allergietest in 2015 gehad waar niets uitkwa. En mijn HA gaf me de indruk dat het hiermee dus klaar was en duidelijk dat ik niet allergisch kan zijn. Maar dat kan toch na jaren veranderen lijkt mij? Nou ja, ik begin weer...tot later!

Login of registreer om te reageren
30-04-2019 om 21:07 uur

Allergieën kan je opbouwen. Mijn schoonmoeder is eind 50, nooit allergisch geweest en nu sinds een jaar of twee heeft ze ineens hooikoorts.

Login of registreer om te reageren
01-05-2019 om 09:47 uur

Hallo Marleah7,

Jouw verhaal is voor mij heel herkenbaar. Ik heb nooit gerookt en toch chronische bronchitis gekregen. Er zijn jaren geweest dat ik van de ene naar de andere antibioticumkuur hobbelde. Nu gebruik ik dagelijks Symbicort en Tiotrus. Die houden veel opvlammingen tegen, maar soms heb ik ook een mindere periode. Dan gebruik ik ook nog Airomir (een soort Ventolin) en af en toe heb ik toch ook nog een kuurtje nodig. Natuurlijk doet het psychisch ook wat met je. Je kan niet meer alles doen en je loopt tegen je grenzen aan. Het lukt me vaak goed om hier mee om te gaan en te letten op wat wel kan. Maar soms baal ook ik verschrikkelijk van mijn beperkingen.

Ik sport regelmatig: zwemmen, lopen (wandelen) en fietsen. Ik houd hierbij altijd rekening met de (on)mogelijkheden van mijn lijf.

Ik hoop dat jij ook een manier vindt om er mee om te gaan

Vriendelijke groet,

Bartok

Login of registreer om te reageren