Vreemde klachten

29-04-2019 om 04:47 uur

Goedendag,

Ik heb een vraag, omdat ik nergens een antwoord op mijn vraag kan vinden en ik alleen maar spook verhalen lees wat het voor mij nog lastiger maakt om rustig te blijven.

Ben een vrouw van 31 jaar. Sinds 11 april last van mijn luchtwegen na een feestje de dag ervoor wat buiten plaats vond. Begon met vervelend gevoel tijdens inademen en met uitademen klonk vooral mijn luchtpijp rauw en kreeg ik het benauwd en had een prikkel in me keel. Een lymfe is in me nek al minimaal 6 maanden aanwezig, glad en beweegbaar zo'n 1,5 cm.

Naar de huisarts, die hoorde niks op de longen dus ventolin mee gekregen, omdat hij dacht dat mijn allergieën (huisstofmijt, hooikoorts) op mijn luchtpijp was gaan zitten. Heb ook elke ochtend een bloedsmaak in mijn mond na het hoesten, geen bloed gezien na hoesten ook niet in spuug. Dokter zegt wellicht verwijde aders in de keel die daarvoor zorgen. Ventolin werkt niet voldoende, omdat ik niet zozeer benauwd was in de longen maar hoger rond me luchtpijp en de prikkel die soms hoesten uitlokt bleef.

Vorige week terug naar de huisarts, opnieuw niks te horen op de longen, wel nog het geluid bij de luchtpijp en nu al de 5e dag aan de amoxcilline kuur, maar ook deze lijkt niet te werken. Moet ernaast 2 tot 4 keer ventolin gaan gebruiken.

In de ochtend word ik wakker met piepende ademhaling, zowel bij in- als uitademing. Lijkt soms meer bij inademen te horen. Wordt minder na gebruik ventolin, maar zodra deze is uitgewerkt moet ik opnieuw puffen. Ook voel ik de ademhaling alsof ik koude lucht inadem, vervelend gevoel. Last hoog in de rug (tussen schouderbladen, ooit artrose vastgesteld rond 2016 in bovenrug en sindsdien mensendieck) Hoest soms in de ochtend wat geel /groen slijm op, maar het is voornamelijk een droge hoest. Slijm is minimaal. Ik ruik minder maar mijn neus zit niet vol slijm of snot en mijn longen ook niet. Vanmorgen werd ik ook weer in paniek wakker en zweette me kapot. Geen koorts, geen keelpijn. Geen idee of het nachtzweten of paniek is.

Ik ben sinds 8 maanden gestopt met roken. Ben bekend met allergieën en heb in het verleden acute bronchitis gehad en als baby longontsteking en tussendoor puffers gebruikt. Bekend met hyperventilatie sinds 2006 en heb nogal wat stress te verduren gehad de laatste paar jaren (vader overleden, moeder tot 2 keer andere vorm van kanker gehad). Weet dat het stom is dat ik ooit zelf heb gerookt (ongeveer 10 jaar met tussenpoos van 6 jaar niet gerookt te hebben) maar dat draai ik helaas niet terug. Blijvend stoppen is voor nu het beste en ben hard op weg dat vol te houden. Ben mijn vader verloren aan kleincellige longkanker in 2013 dus mijn angst is heel groot dat wellicht deze klachten daar ook op duiden.

Er is in 2016 voor het laatst een longfoto gemaakt, deze was toen goed. Maar voor nu dus nog niet. Pet scan gehad in 2016 ivm opgezette lymfe en ct scan, maar daar kwam niks uit. Bekend met pds klachten. Soms ook ineens heel moe.

Herkent iemand de klachten? Astma is nooit officieel vastgesteld bij mij. Maar als ik de klachten lees (in de nacht wakker worden met hoesten) kan ik mij daar niet aan conformeren. Ik ben in die 2,5 week wellicht 2 keer wakker geworden omdat ik moest hoesten. Verder slaap ik door tot ik wakker word en dat gevoel weer heb wat me beklemd en dan raak ik in paniek.

Huisarts is deze week met vakantie.
Heb begin maart griep gehad, veelal spierpijn en koorts. Sindsdien was ik wat kortademig. Sinds antibiotica zit er soms wat slijm op de stembanden en klinkt me stem soms anders.

Login of registreer om te reageren
29-04-2019 om 05:40 uur

Lijkt me een goed idee om eens een longfunctietest te doen.

Login of registreer om te reageren
29-04-2019 om 06:56 uur

Heb ik in het verleden ooit eens gehad, maar is een foto niet beter dan? Ben bang dat het iets ernstigs is gezien de klachten blijven.

Login of registreer om te reageren
29-04-2019 om 12:15 uur

In sigaretten zitten luchtwegverwijders, toen je gestopt bent kreeg je dat dus niet meer binnen. Ook gaan je longen zich reinigen, dus slijm ophoesten is in dit geval gunstig. Maar daar hoort in principe niet al die klachten bij.
Ik zou om te beginnen een longfunctietest aanvragen bij je huisarts, mogelijk komt daar iets uit, zodat het misschien met medicatie behandeld kan worden. Ontstekingsremmers, langwerkende luchtwegverwijders.
Met misschien last van hyperventilatie. Dat zou ook nog kunnen.
Dat het een dag na het feestje buiten begon, lijkt me puur toeval.
En misschien ziet huisarts een reden om toch nog een thoraxfoto te laten maken.

Login of registreer om te reageren
29-04-2019 om 12:23 uur

Hoi, wat akelig al je klachten! Begrijp dat je je zorgen maakt, zeker met de ziektegeschiedenis van je ouders! Heb je je angst met de huisarts besproken? En wat vond hij/zij van de vergrootte lymfeklier, mij lijkt dat je daar duidelijkheid over wil en de grootste bron van zorgen is..
Sterkte hoor!

Login of registreer om te reageren
29-04-2019 om 12:55 uur

De lymfe kon ie niks uit opmaken, omdat die er al minstens 6 maanden zit. Eerder zat er een lymfe op een andere plek die opgezwollen was. 1 in mijn buik weet ik die zit er ook nog steeds, maar daar hebben ze toen met PET CT scan geen verklaring voor kunnen vinden. In oktober 2016 heb ik die gehad.
Angst is met de huisarts besproken, ook de angst voor kanker. Raak sinds de afgelopen 7 jaar snel in paniek. Hij wilt eerst de ventolin en antibiotica afwachten, maar longen klinken 'schoon'. Er is een hoorbare piep (in de ochtend bij inademen en uitademen en verloop van de dag bij uitademen) die de dokter kan horen zonder stethoscoop. Ik weet wel dat ik toen ik eerder gestopt was met roken het ook benauwder kreeg, maar deze klachten die ik nu heb heb ik niet eerder gehad. Weet 100% wel dat ik niet meer ga roken.

Login of registreer om te reageren
30-04-2019 om 14:44 uur

Ontstekingswaarde zijn net geprikt die zijn normaal.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-04-2019 om 17:53 uur

Je verhaal kan goed passen bij hyperreactiviteit van de longen, danwel toch astma. Aan de oppervlakte gekomen door ene griep eerder. Longfunctie is inderdaad een goed idee denk ik. De klier eventueel nakijken lijkt ook wel slim.
ziektebeelden zijn eigenlijk zelden volgens de boekjes....

Login of registreer om te reageren
22-05-2019 om 21:01 uur

Soms heb je toch longontsteking en hoort de huisarts het niet. Dat was bij mij ook zo. Ik zou echt een longfoto laten maken. Dan weet je het zeker. Hoe is het nu met jou?

Login of registreer om te reageren