Niet naleven rookverbod. Wat nu?

26-04-2019 om 19:22 uur

Hallo allemaal,

ik word zo moe van mensen die het rookverbod stelselmatig aan hun laars lappen. Vandaag was ik bij mijn eerste VVE vergadering. Deze werd gehouden op het kantoor van het bedrijf dat de VVE beheert: J.S. De Jong Beheer B.V. in Rotterdam (Groenendaal 25G). Dat is dus zowel een werkplek als een openbare ruimte.
Bij binnenkomst in het kantoor (dat 1 grote ruimte is, en waar de vergadertafel ook in staat, slechts afgeschermd door een kamerscherm) rook ik al sigarettenrook. Met mijn stomme kop dacht ik nog dat het wel rook zou zijn van iemand die buiten had staan roken met de deur open. Ik ging dus nietsvermoedend aan de vergadertafel zitten. Na 10 minuten begon ik me niet lekker te voelen (hoofdpijn, vermoeid, zere ogen), 5 minuten later begon de benauwdheid. Toen rook ik ook de geur van verse sigaretten. Ik vroeg de voorzitter van de vergadering (werknemer van het bedrijf) of er binnen in het kantoor gerookt werd. Hij antwoordde: "Ja, vies he?". Ik vertelde dat ik zeer instabiel astma heb, en dat dit voor mij kan betekenen dat ik een zware astma aanval krijg. Ik vroeg hem of hij wilde vragen of zijn collega's wilden stoppen met roken. Hij antwoorde: "Als je wilt dat ze stoppen kun je dat zelf vragen". Ik liep het kantoor op, en zag een oudere man een shaggie roken, met een gevulde asbak naast hem op zijn bureau. Hij doofde zijn sigaret op mijn verzoek.
Maar voor mij was het te laat: Ik moest weglopen uit het kantoor, terwijl de vergadering nog volop bezig was, omdat ik al een astma aanval had. Heb een kwartier in de auto moeten bijkomen en wachten tot de ventolin ging werken. Na ook nog een huilbui kon in naar huis.

Wie herkent dit soort gedoe? Ik word hier zo ongelofelijk moe van. Ook de reacties (schaapachtige blik, "vies he?" en "zoek het zelf maar uit") het doet gewoon zeer. Ik heb een melding gedaan bij de NVWA, maar geloof niet dat daar iets mee gebeurt. Wie weet wat ik verder nog zou kunnen doen om te zorgen dat dit bedrijf de verantwoordelijkheid neemt om het rookverbod serieus te nemen?

Login of registreer om te reageren
26-04-2019 om 19:53 uur

Ik weet niet hoe groot jullie VVE is maar anders volgende keer gewoon bij iemand thuis afspreken?

Login of registreer om te reageren
26-04-2019 om 19:53 uur

Hoewel ik het vervelend vind wat je is overkomen weet ik niet of het slim is het bedrijf zo openbaar bij naam te noemen. Beterschap!

Login of registreer om te reageren
27-04-2019 om 05:04 uur

Zo vervelend:( ook mensen die naast bordjes verboden te roken nog even een sigaretje opsteken of naast de ingang van de SEH...
Helaas hebben rokers vaak geen idee wat voor schade ze kunnen aanrichten en de helft boeit het niet eens. Ze zijn verslaafd en willen per se roken.
In dit geval zou de directeur er wat van moeten zeggen denk ik, dus ik zou die erop aanspreken. Maar het lijkt mij dat die er allang vanaf weet en laks is.

En wat Daantje zegt, ik zou inderdaad zoeken naar een ander alternatief

Login of registreer om te reageren
27-04-2019 om 08:54 uur
Reactie op Stefanie

Hoewel ik het vervelend vind wat je is overkomen weet ik niet of het slim is het bedrijf zo openbaar bij naam te noemen. Beterschap!

Ha Stefanie. Waarom denk je dat het niet slim is om het bedrijf openbaar bij naam te noemen? Het bedrijf overtreedt de wet, en ik benoem slechts een feit.

Login of registreer om te reageren
27-04-2019 om 08:59 uur

Ha allemaal! Bedankt voor de reacties....
Ik vroeg me eigenlijk met mijn post vooral af of we als longpatienten (of niet-longpatienten die gewoon een hekel hebben aan overtredingen van het rookverbod) iets tastbaars kunnen doen om te zorgen dat de overtreding wordt aangepakt. Weglopen heb ik al gedaan, en dat moet ik al zo vaak doen. Ik zou juist zo graag willen dat we een middel hadden om te zorgen dat we gewoon veilig en zonder benauwdheid in de openbare ruimte kunnen zijn, en dat overtreders worden aangepakt. Niet dat wij voor de zoveelste keer moeten afdruipen.

Wie heeft ervaring met melding maken bijvoorbeeld? Wat helpt, en wat helpt niet?
Kan het Longfonds wellicht een meldpunt starten waarop longpatienten en andere leden openlijk melding kunnen maken van overtredingen? Met naam en toenaam? Dit is immers tegen de wet, en we staan al zo zwak.

Ben benieuwd naar jullie ideeen en ervaringen!

Login of registreer om te reageren
27-04-2019 om 11:34 uur

Hoe vervelend ook ik denk dat weglopen of andere oplossingen verzinnen het enige is wat werkt. De meeste rokers zijn al boos dat ze buiten moeten roken en blijkbaar wordt het daar wel toegestaan om binnen te roken.
Van mij mag het verboden worden, want het is niet alleen slecht voor hunzelf, maar ook voor de omgeving zowel longpatiënten als niet-longpatiënten en gewoon smerig.
Maar ik vrees dat we voorlopig maar zoveel mogelijk kunnen “weglopen” en het proberen te omzeilen

Login of registreer om te reageren
27-04-2019 om 12:05 uur

Ha Nckiie,

ik hoop zo dat je geen gelijk hebt (maar vrees het ergste)... Dit bedrijf is wel echt in overtreding uiteraard. Daar moet toch iets tegen gedaan kunnen worden wettelijk en juridisch gezien? Zijn we misschien met zijn allen niet iets te passief in het aankaarten van deze problemen, of het melden ervan bij de authoriteiten? Als we allemaal weg blijven lopen zonder aan te kaarten dat dit soort evidente overtredingen echt niet kunnen en mogen, zijn we dan niet een beetje medeplichtig aan wat er blijft gebeuren in de samenleving?
Kunnen we niet meer onze krachten bundelen in deze?

Nou ja, ik weet het niet, maar hoop toch dat we iets meer kunnen dan alleen maar weglopen....

Login of registreer om te reageren
27-04-2019 om 12:13 uur

Ja ik snap je probleem, ik zou het eerst bij de directeur van dat bedrijf aankaarten, dan kan er eerst intern worden gehandeld. Lijkt me wel zo netjes:)

Login of registreer om te reageren
27-04-2019 om 12:14 uur

Best een lastig probleem, ik vind dat de verantwoording bij het bestuur vd VVE ligt.
Zelf heb ik ook te maken met een VVE, ik zelf zou eerst schriftelijk of via mail (zo heb je het op schrift dus bewijs) de klacht leggen bij het bestuur, erbij vertellen dat je op deze manier niet bij vergaderingen aanwezig kunt zijn waar wel belangrijke zaken worden overlegd en beslissingen dmv stemmen worden gemaakt, althans zo werkt t bij mijn vve.
Vertel erbij dat het anno 2019 het toch niet meer van deze tijd is om nog te roken in een gebouw, asociaal te noemen vind ik.
Wanneer een vve zo weinig rekening houdt met zijn klanten,want ikneem aan dat je een vve bijdrage betaald voor servicekosten, dus je bent klant en klant is koning toch!
Dan eerst het antwoord afwachten, mocht er een negatief antwoord komen, dan zou ik voorstellen om maandelijks de vve bijdrage te verminderen met een bep.bedrag omdat je niet in staat wordt gesteld mee te beslissen met allerlei zaken.
Heb je een autom.incasso die dan terug draaien en elke maand zelf t bedrag over maken maar dan bijv 10 euro minder ivm niet kunnen mee doen met je eigen vve.

Het zijn geen leuke dingen maar als zij hard en kinderachtig doen, zul je wel moeten.
Zelf ooit eens een geschil gehad over buitenkant schuren van appartement, had net de hulp(mijn man:) de hele buitenboel schoon, zonder aankondiging zat de volg dag alles onder een laag zaagsel en dikke stof......woest was ik, jep!
Wanneer ze dit van te voren gemeld hadden ....je snapt het wel.
Na lang kibbelen heb ik de volg maand 40 euro vd vvebijdrage eraf getrokken ivm schoonmaakkosten, ik was het zat om als doetje te worden behandeld.
Daarna werd alles keurig op tijd gemeld, dus het heeft zin gehad.
Succes!

Login of registreer om te reageren
27-04-2019 om 13:10 uur

Ha Nckiie en Goudvisje,

goede ideeen!
Het is bij onze VVE zo dat we het beheer tegen betaling hebben uitbesteed aan een Vastgoed beheerbedrijf. Op het kantoor van dat bedrijf vond de VVE vergadering plaats. De rokers in het kantoor (dus nogmaals: werkplek en openbare ruimte) waren medewerkers van het Vastgoedbeheer bedrijf. Dit valt dus onder het Rookverbod (roken op werkplek en in openbare ruimte mag immers niet).
Het is dus echt de verantwoordelijkheid van J.S. de Jong Beheer B.V., zij schenden het rookverbod.

Ik vind het een goed idee om een soort officiele brief naar hen te sturen, en te noemen dat ik als gevolg van de schendig van het rookverbod door J.S. de Jong Beheer B.V. een astma aanval heb gekregen, waardoor ik tijdens de vergadering weg moest en niet kon meestemmen. Dat zij in overtreding waren, en dat ik een oplossing van hen verwacht (want: hun verantwoordelijkheid, zij overtreden de wet).
Dat als ze niet met een oplossing komen ik mijn bijdrage zal opschorten tot nader orde (we betalen als kleine VVE van 8 appartementen met zijn allen 1700 euro aan dit bedrijf om onze VVE te beheren!!).
Dan ligt de bal bij hen....

Ik heb ook een melding van overtreding Rookverbod bij de NVWA gedaan, maar verwacht niet veel van hen inzake handhaving (ze zouden eigenlijk een controle bezoek moeten brengen aan dit bedrijf, en een forse boete uit moeten schrijven en eisen dat het rookverbod gehandhaafd wordt). Ik kreeg een standaard antwoord waarin stond dat ze feitelijk niets zullen doen met mijn melding (??????).

Iemand nog andere tips?

Bedankt allemaal!

Login of registreer om te reageren