Hyperreacitviteit door reflux?

17-07-2017 om 00:29 uur

Geachte arts, maart 2015 is bij mij mild allergische bronchiale hyperreactiviteit middels longfunctietest vastgesteld.Hiervoor heb ik alvesco 160 en indien nodig salbutamol gekregen. Hiernaast heb ik endometriose en subklinische hypothyriodie, waarvoor ik behandeld word met euthyrox (helpt geweldig) Ook aangetoond allergisch voor zaken als hond kat lidocaine en stof, latex etc.
Beetje achtergrond, nu t probleem.
Omdat ik merkte dat salbutamol bij hoestaanvallen niet werkte, heb ik om ander medicijn gevraagd. Hoestbuien zijn steeds vaker en zijn niet te stoppen. Ik blijf slijm opgeven en t blijft soms wel 2 uur doorgaan. Dat is eng. Gebeurt overdag en savonds, als ik lig heb ik nergens last van over t algemeen. Longfoto gehad, zag er prima uit. Longarts dacht aan milde infectie ondanks recent bepaalde leucos (ivm schildklier) die normaal waren. Behandeling: antibiotica azytromicine 500 mg 5 dagen ipv 3, spiriva x 2 1xpd, 2 x 160 alvesco sochtends en s avonds ipv 1 x160 pd, en prednisolon 20mg 7 dagen.
Wij (artsenfamilie) zagen dit als paniekvoetbal en om te achterhalen wat de oorzaak van t hoesten was hebben de antibiotica ingezet in combi alvesco, welke geen effect hadden, volgend op 7 dagen prednisolon samen met spiriva en alvesco zoals voorgeschreven. De hoestbuien houden onvermindert aan.
Mijn familie vermoedt reflux hoesten, mijn gewicht is ook sterk toegenomen vanwege lucrin, schildklier en de pil an sich, in combi geen sport en niet goed op eten letten.

Mijn vraag: is het mogelijk dat ik helemaal geen astma/milde bronchiale hyperreactiviteit heb, maar dat de reflux voor de hyperreactiviteit zorgt? Maw: kan het zo zijn dat al die medicatie, alvesco, spiriva en salbutamol nul effect hebben?
Kan reflux ook simpel worden aangetoond middels omeprazol/medicatie ipv endoscopie? Moet je altijd een scopie of is een scan ook mogelijk?

Ik heb de topics gelezen over reflux maar ze beanteoorden mijn vraag niet,vraag me af in hoeverre reflux hyperreactiviteit veroorzaakt en dus opgelost kan worden middels andere medicatie. Aangezien spiriva en salbutamol niks doen vraag ik me af of alvesco dus wel nodig is. Ik heb overigens geen last van mijn maag noch zuur, dat ik kan waarnemen.

Alvast bedankt, mvg Petra

Login of registreer om te reageren
17-07-2017 om 00:34 uur

Even voor de duidelijkheid, met andere medicatie bedoel ik zuurremmers en degelijke, dus non-asthma medicatie

Login of registreer om te reageren
17-07-2017 om 10:22 uur

Hoi Petra, mijn man had benauwdheidsklachten, hoesten, en na een simpele blaastest bij de h.a. kreeg hij diagnose allergisch astma (hij had al wel hooikoorts, maar met nies/verkoudheidsklachten). Allerlei pufjes hielpen niet.
Longfoto zag er goed uit. Toch maar naar l.a. en deze schrapte de diagnose astma.
Door naar internist (helaas scopie, maar dan van de maag,) en daar bleek uit dat zijn slokdarm al behoorlijk geirriteerd was door zuurbranden. Had hij niets van gemerkt!
Hij kreeg pantoprazol, het hoesten verdween, net als de benauwdheidsklachten.
M.a.w. soms is omhoogkomend maagzuur niet altijd waarneembaar. Pas toen hij de diagnose kreeg, beaamde hij dat hij af en toe wat vage pijn op de borst had gevoeld, soms.
Hij hoestte voornamelijk als hij begon met praten en tijdens het praten. Maar ook smorgens na het wakker worden had hij aanhoudende hoestbuien.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-07-2017 om 08:46 uur

Beste Petra,

Vervelende klacht, de ciclesonide gebruik je sedert 2015 naar aanleiding van de gediagnosticeerde bronchiale hyperreactiviteit. Ik extrapoleer uit je verhaal dat het wel gewerkt heeft en je huidige klacht nieuw is!?
De huidige insteek klinkt vrij logisch en het feit dat er nu bijkomend toch hoesten speelt noopt tot wijziging van het regime. Paniekvoetbal durf ik het dan ook zeker niet te noemen, ziet er uit als een gedegen plan je klachten te bestrijden met een kortstondige brede inzet.
Feit dat bij liggen de klachten verdwijnen pleiten een beetje tegen de reflux maar sluiten het niet uit.
Middels scopie en ook slikfoto of pH meting via MDL is dit aan te tonen cq uit te sluiten: gastric astma is een bekend fenomeen.
Het klop inderdaad dat reflux een hyperreactiviteit kan ondersteunen, geirriteerd slijmvlies is nu eenmaal gevoeliger. Ook de allergie die je beschrijft kan een rol spelen, al eens een anti histaminicum (anti allergie pil) geprobeerd?

Succes en sterkte, Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren
26-04-2019 om 13:16 uur

Ik heb het idee dat dit LPR is, ook wel niet-zure refluxziekte of hypersensitieve slokdarm. Ik lijd er zelf ook aan. Ben benieuwd of je al verder bent gekomen in je zoektocht. Het is echt een vreselijke aandoening vind ik (vooral in combi met astma) en ik heb tot nu toe alleen levensstijlaanpassingen en dieet als helpend ervaren. Zelf ben ik er enorm van afgevallen en hoop ik binnenkort bij Heideheuvel hulp te krijgen. Ook al schijnt het een "functioneringsprobleem" te zijn, zonder medische diagnose-standaard vooralsnog - er is geen medicijn of operatie mogelijk, vertelde mijn mdl-arts.

Dit vind ik een aardige omschrijving van de aandoening: https://chrisaram.net/the-lpr-cure-everything-ive-learned/

Ook dit dieetboek vind ik goed: https://www.bol.com/nl/p/the-acid-watcher-diet/9200000064472135/?sugges…

Login of registreer om te reageren