Incontinentie?

18-04-2019 om 10:16 uur

Dag mede-COPD-ers
Heeft iemand hier wel eens gehoord of gelezen dat je incontinent kunt worden met COPD.
Bijvoorbeeld zijn als je erg moet hoesten of het erg benauwd hebt? Of als je niet snel genoeg bij 'n toilet kunt komen?
Kan dit je staan te wachten?
Heb gezocht op internet, maar kan er niks over vinden.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Login of registreer om te reageren
18-04-2019 om 11:37 uur

Ja herkenbaar, incontinent is misschien een groot woord bij mij maar als ik extreem benauwd ben red ik het toilet vaak niet, heel vervelend.
Vooral bij erge benauwdheid moet je juist vaak gelijk naar de wc, althans ik wel.
Soms kan ik geen stap meer verzetten, gewoon niet genoeg lucht en dan ben ik te laat, ik kan dan enorm verdrietig ervan zijn en durfde haast niet meer weg, nu gaat t wat beter mentaal bedoel ik.

Login of registreer om te reageren
18-04-2019 om 11:49 uur

Ik hoest haast niet meer, maar daarvoor wel. En toen verloor ik ook urine. Niet veel, maar toch genoeg. :(

Login of registreer om te reageren
19-04-2019 om 10:24 uur

@Nckiie : dank voor de link, daar wordt ik wel wijzer van.
En @goudvisje en @Anna50: ook jullie dank dat jullie je ervaring wilden 'vertellen'. Goed dat ik er nu wat meer over weet.
't Is ook eigenlijk niet onlogisch dat je in sommige situaties wat urine verliest.
Prettig weekend allemaal !

Login of registreer om te reageren
19-04-2019 om 12:34 uur

Als ik veel niest achter elkaar heb ik het ook. :) Is het sowieso niet een vrouwenkwaaltje?

Login of registreer om te reageren
19-04-2019 om 15:02 uur

Ja veel vrouwen hebben er last van, vooral na de overgang maar bij benauwdheid kun je het ook meer hebben, omdat je urine ophouden of ontlasting ook spierkracht vraagt en heb je het extreem benauwd dan heb je minder zuurstof voor al je spieren, zo is het mij uitgelegd ongeveer

Login of registreer om te reageren
19-04-2019 om 15:39 uur

Er zijn behandelingen voor he. Bijvoorbeeld botox in je blaas laten spuiten ( wel door een uroloog in t ziekenhuis ) of zenuwstimulatie 1x per week 12 weken lang.

Login of registreer om te reageren
19-04-2019 om 16:48 uur

Geldt niet voor mij, mankeer niks aan blaas of bekkenbodenspieren, ik heb het zelf over de incontinentie door de copd.
Urineverlies door slappe bekkenbodenspieren , bijv na de overgang, dan heb je urineverlies vaak bij hoesten en lachen.
Bij mij is het domweg niet meer kunnen aanspannen van spieren door zuursroftekort bijaanval, kan geen stap meer verzetten en dus ook niet aanspannen.
Helpt geen botox tegen, maar ken wel andere plekken waar de botox nodig is hahaha :-j ik zie er gewoon wijs uit zeg ik dan maar

Login of registreer om te reageren
19-04-2019 om 20:32 uur

Kan heel goed, bij mensen die probelemen hebben met bekkenbodemspieren of blaasproblemen, die zijn bij mij niet aan de orde.
Vlgs mijn longarts hoort dit bij deze fase van copd en is meer t probleem van niet meer kunnen bewegen door zuurstoftekort en benauwdheid en dus geen spieren aan kunnen spannen dan blaasproblemen.
Niet iedereen heeft dit gelukkig,maar er was geen remedie tegen vlgs longarts, ik heb alle vertrouwen in haar en het team van umcg, ....
Of bedoel je botox om iets lam te leggen in je blaas? Zou ik zelf nooit voor kiezen, af en toe een natte broek is wel t minste probleem wat ik heb op t moment :)

Login of registreer om te reageren