Eigenwijze dame

17-04-2019 om 15:18 uur

Mijn dochter is 15 en heeft astma, in haar dagelijks bezigheden gaat dit prima, zonder puffer, Ze gaat op de fiets naar school en beweegt behoorlijk, leeft gezond (voor een 15 jarige). Een van haar sporten is Jiujitsu, Daar heeft ze ondertussen haar Bruine band graduatie gehaald. Maar het examen werd wel een paar maal stilgelegd omdat het te zwaar werd. De eigenwijze dame weigert uiteraard het een beetje rustig aan te doen en haar krachten wat beter te verdelen. IK heb gemaild met het Longfonds en de Judobond of er een soort sportarts of sportfysio is die haar probleem begrijpt en haar zou kunnen helpen haar krachten beter te verdelen eventueel wat conditie verder op te bouwen. Mocht iemand hierbij kunnen helpen horen wij het graag. Woonachtig in de (nieuwe) gemeente Hoeksche Waard.
Met vriendelijke Dank voor de genomen moeite.

Login of registreer om te reageren
17-04-2019 om 15:22 uur

Gebruikt ze ook geen puffer voor het sporten? Verder is dit iets wat ze wel kan leren met een fysiotherapeut. Ik sport zelf in een medisch trainingscentrum en daar zie ik ook wel eens kinderen van de leeftijd van je dochter die korte tijd onder begeleiding sporten bijvoorbeeld na een blessure maar wat je beschrijft zou ook prima kunnen.

Login of registreer om te reageren
17-04-2019 om 15:25 uur

@Daantje
Die heeft ze wel .. maar vind ze uiteraard stom. en ze wil niet als "anders" gezien worden.

Login of registreer om te reageren
17-04-2019 om 15:32 uur

Als ze ventolin/salbutamol heeft, dat werkt vier uur. Als ze het thuis neemt voordat ze gaat sporten hoeven haar sportmaatjes het niet te zien maar kan ze misschien wel beter meekomen?

Login of registreer om te reageren
17-04-2019 om 15:41 uur

@daantje ze heeft ventolin, om haar thuis alvast een pufje te laten nemen is inderdaad een goed idee. Verder zou ze moeten leren doseren (net als iedere sporter). Maar is lastig uit leggen / aan te leren. 15 he....

Login of registreer om te reageren
19-06-2019 om 14:51 uur

Dag longgeblesseerden,

Ik ben Rogier, 64 jaar, hardloopcoach sinds 1999. Ik weet sinds maart dat ik sinds 2013 aan IPF lijdt, een ongeneeslijke longaandoening die (meestal) progressief is en zorgt dat je longblaasjes verlittekenen, stug worden. Dat is geen handige combinatie. Uit mijn hardloopdata kan ik opmaken dat ik ergens 43% zuurstofopname mis. Sinds 2013 ben ik op zoek geweest naar wat er aan de hand is met me. Maar, ook sinds 2013 houd ik mijzelf heel strikt aan het rustig hardlopen van 60 km per week. (ca 9 km/uur). Het gevolg is dat ik nu een monsterconditie heb die op de een of andere mirakuløse wijze de ontwikkeling van mijn IPF al 6 jaar stil legt.

Ik wil graag mijn kennis en ervaring met jullie delen, want dat mijn hardlopen levensreddend blijkt staat denk ik wel vast. Ook functioneer ik nu nog steeds goed, hoewel ik nogal uitgeput raak van simpele dingen die snel wisselende energie vragen, zoals huishoudelijke klussen, museumbezoek, slenteren door de stad, mijn jonge kinderen naar school brengen etc.
Mijn meer complete verhaal heb ik gedeeld in dit Forum onder "kennismaken".

Login of registreer om te reageren
04-09-2019 om 09:21 uur

Wat een bijzonder en fijn verhaal. Kijk uit naar de informatie die je deelt

Login of registreer om te reageren