chalisnie stelt zich voor

05-04-2019 om 21:04 uur

Goedenavond,
Ik ben Nienke, 42 jaar en heb oa. de diagnoses Astma en COPD. Dit heb ik 2 (of 3) jaar geleden te horen gekregen van de longarts. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me niet echt verdiept heb in deze ziektes. Ik wil graag meer te weten komen over wat deze longziekten inhouden en over wat lotgenoten ervaren.

chalisnie

Login of registreer om te reageren
08-04-2019 om 08:33 uur

Hoi, welkom hier!
Ik hoop dat je hier vind wat je zoekt :)

Login of registreer om te reageren
08-04-2019 om 22:08 uur

Dank je wel Soosh!
Ik heb al het een en ander gelezen. Ik begin me nu pas te beseffen hoe ernstig COPD eigenlijk is..
Groet Nienke

Login of registreer om te reageren
09-04-2019 om 08:15 uur

Welkom hier,bij iedereen verloopt de copd anders , gelukkig kan het ook heel lang stabiel blijven, veel lees en schrijf plezier.

Login of registreer om te reageren
09-04-2019 om 08:28 uur

Welkom hier op het forum. Lees je maar goed in en vragen staat vrij. :)

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 08:21 uur

Bedankt goudvisje en Anna50.
Ik ben erachter gekomen dat ik helemaal niet goed ingelicht ben!
Ik heb al maanden pijn in mn rug; ik dacht dat het met mijn niet te maken had; nu denk ik dat het door de COPD komt.
Daarnaast moet ik vaak diep zuchten; volgens mij heeft dit er ook mee te maken. Klopt dit? Net zoals buiten adem zijn.
Ook ben ik heel moe; dit kan dus ook door de COPD komen..
Over 2 weken heb ik weer een afspraak bij de longarts en een longonderzoek. Ik weet niet eens in welk stadium ik zit...daar ga ik dus om vragen.

Groet Nienke

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 09:32 uur

Hallo Nienke, ik zou gewoon je vragen opschrijven en meenemen naar de longarts.
Buiten adem zijn kan bij de copd horen en soms kun je pijn tussen je schouders krijgen, of door spieren die gespannen zijn door de benauwdheid of er is een ontsteking maar daar ben je vaak echt ziek van.
En moeheid kan er ook bij horen, maar dit kan ook van heel veel andere dingen komen,is vaak lastig in te schatten.
Goed je vragen stellen, ook welk stadium je zit, al zegt het niet alles, er zijn mensen met copd2 die meer klachten hebben dan iemand met copd 4.
Sterkte en succes bij de longarts.

Login of registreer om te reageren
11-04-2019 om 11:59 uur

Chalisnie, het is ook extra lastig om bij patiƫnten zoals jij (en ik!) vast te stellen waar de COPD ophoudt en de Astma begint. Mijn COPD zit heel erg in de beginfase en ik zou daar in principe geen last van moeten hebben, maar ja.. dan is er die astma nog he?

Wat Goudvisje ook zegt; vooral alles opschrijven. Ik had voor mijn eerste keer longverpleegkundige een heel schriftje mee. Alle vragen die in de weken (vanaf de diagnose) voorafgaand aan de afspraak voorbij kwamen. Dat is voor de zorgverlener ook wel heel fijn! Dan kunnen ze volledig zijn :)

Login of registreer om te reageren
15-04-2019 om 13:15 uur

Bedankt Soosh,
Ik ben me echt aan het inlezen. Ik vond een uitslag van de spirometrie; ik heb daar vragen over; zie mijn topic. Misschien dat jij er iets over kunt zeggen?
Ik lees het graag.

Nienke

Login of registreer om te reageren
15-04-2019 om 15:49 uur

Welkom hier,

Ik heb zelf alleen astma dus als je vragen hebt erover mag je mij altijd benaderen via pb:) ik heb pas 1,5 jaar klachten en heb me al veel ingelezen, onder andere hier op het forum!

Login of registreer om te reageren