Is dit een astma aanval?

15-04-2019 om 13:24 uur

Beste deskundige(n),

Ik ben door mijn leven heen (nu 36 jaar) bekend met, vooral na en/ of voorafgaand aan een verkoudheid, hyperreactiviteit van mijn luchtwegen. Geen echte zware aanvallen van benauwdheid, het voelt ook niet super benauwd, maar het is wel meteen een hoestaanval bij kleine prikkels (deo, parfum, rook, kou, etc) en bij enige inspanning meteen buiten adem. In de zomermaanden heb ik hier eigenlijk nooit last van.

De afgelopen week, ben de afgelopen weken flink verkouden geweest, heb ik een paar hele nare ervaringen gehad waarin het lijkt alsof ik stik. Dit is nieuw voor mij. Heel acuut en duurt een aantal minuten. Het lijkt te starten met een prikkel in mijn luchtpijp die ik ervaar als 'een scherp mespuntje'. Binnen een paar seconden na dit gevoel start de hoestbui en vrijwel direct lijkt het alsof ik helemaal geen lucht meer krijg. Ik hoest (voor zover dat gaat als je amper lucht krijgt), loop rood aan, idee dat ik stik, neus zit ook meteen dicht en vol snot en ik raak in paniek (probeer 'rustig' te blijven omdat ik het nu al een paar keer gehad heb en het herken). Na ca 2 - 5 minuten zakt het langzaam af. Daarna ben ik nog een tijdje moe en buiten adem.

Ik ben vanmorgen bij de huisarts geweest (een beginnende arts) deze had het over of ik ook piepende ademhaling heb. Dat is volgens mij niet zo, het is mij in ieder geval niet opgevallen (maar ik ben daar ook niet echt mee bezig dan). Hij vroeg ook of mijn longen dan verkrampen. Mijn antwoord was nee omdat ik geen kramp in mijn longen voel. Maar ik vraag me nu af of je dit dan ook echt voelt bij een astma aanval of aanval van luchtwegen. Het is gewoon: ik kan amper (in)ademen en ben dan alleen maar heel hard bezig met lucht naar binnen te happen / zuigen. Mijn longen klinken goed en er is geen verhoogde ontstekingswaarde. Dus eigenlijk een beetje een vaag verhaal. Ik vond de communicatie met de arts niet zo fijn en probeer nu voor mezelf wat meer duidelijk te krijgen of dit nu wel of niet onder een 'aanval' valt of iets totaal anders is. Vooral omdat het zo naar is en ik dit graag voorkom met medicijnen als dat mogelijk is.

Zou u mij iets meer kunnen uitleggen over of dit nu wel of geen astma aanval zou kunnen zijn? En wat je nu precies voelt bij zo een aanval? Voel je echt je longen verkrampen of uit zich dat door het geen lucht kunnen krijgen? En klopt het dat dit binnen 1 - 5 minuten weer langzaam rustig wordt? Of lijkt het inderdaad meer op gewoon een heftige verkoudheid die vanzelf overgaat?

Hartelijke groet,
Asgard

Login of registreer om te reageren
15-04-2019 om 14:31 uur

Beste Asgard, een astma-aanval kan op verschillende manieren tot uiting komen. Er zijn mensen die spreken over een hele strakke band om de borstkas, anderen hebben het over dichtgeknepen keel, het gevoel niet volledig uit te kunnen inademen, of juist inademen, piepen is niet altijd het geval! Ik denk niet - maar ik ben geen arts! - dat dit een astma-aanval is. Eerder is hier gesproken over het dichtklappen van de keel, lees dat topic eens of je dingen herkent:

https://www.longforum.nl/discussion/comment/533007/#Comment_533007

Login of registreer om te reageren
15-04-2019 om 15:22 uur

Beste Thirza,

Dank voor je reactie en link. Ik heb de tekst gelezen en het filmpje met duidelijke uitleg bekeken. Ondanks dat het er zeker wel iets van weg heeft denk ik toch niet dat het dit is. Maar wellicht zijn daar ook weer allerlei varianten van...

Wat ik niet herken is dat je tijdelijk (ca 30 sec) helemaal niet kunt ademen of spreken. Ik kan wel een paar woorden / korte zin uitbrengen als het nodig is om iets aan te geven tussen de ademteugen door. De 'hooggierende en piepende geluiden' die gemaakt worden zoals op het filmpje herken ik ook niet, al hoor je natuurlijk wel dat ik hoest en naar adem snak / 'zuig'. Hoe het verder klinkt en er uit ziet is wat lastig in te schatten voor mezelf.

Login of registreer om te reageren
15-04-2019 om 15:38 uur

Beste Asgard,

Je hoeft zeker niet te piepen tijdens een aanval, ik piep namelijk nooit zelfs niet tijdens de histamineprovocatietest. Bij iedereen is een aanval weer anders. Ik heb vaak heel vervelende hoestbuien die zonder medicatie urenlang aanhouden. Daarnaast heb ik last van verkrampte spieren tussen mijn schouderbladen. Maar het is echt bij iedereen anders.
Ik herken het in ieder geval niet helemaal wat je schrijft

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-04-2019 om 06:25 uur

Beste Asgard

Ik lees dat je afwacht en dat het weg zakt, maar niet dat je inhalatie medicatie gebruikt. Het zou best kunnen dat hetgeen je beschrijft een aanval van astma is, echter de vragen beantwoord krijgen zou door je behandelaar moeten zijn.
Een verklaring per symptoom met alle mogelijke opties geven, wordt veel te uitgebreid en misleidend. Laat je astma in kaart brengen en (indien geindiceerd) behandelen!

Groet, Peter van Tilburg.

Login of registreer om te reageren
17-04-2019 om 09:11 uur

Beste Peter,

Dank voor uw reactie. Ik heb inmiddels in overleg met huisarts inhalatie medicijnen gekregen (longen en neus) omdat ik ook steeds blijf hoesten en mijn neusverkoudheid niet echt over gaat. Over een aantal weken longfunctie onderzoek.

Groet, Asgard

Login of registreer om te reageren