Meer last van astma aanvallen en kortademigheid na stoppen met roken

08-04-2019 om 16:24 uur

Hallo!
Ik heb 7 jaar lang best aardig, ongeveer klein pakje per dag, gerookt vanaf mijn 16e. Inmiddels ben ik 22 en heb ik al een jaar steeds vaker last van benauwdheid en kortademigheid. Sinds ik in Miami woon ben ik gestopt met roken, dit is al bijna twee maanden, maar mijn astma en kortademigheid aanvallen zijn de laatste twee weken alleen maar erger geworden. Ik maak mij ernstige zorgen en ik lees een hoop rampverhalen van mensen die decenia lang gerookt hebben en waarbij COPD is geconstateerd. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik erg weinig last heb van slijm ophoesten, geen dikke klodders in elk geval. Nu vroeg ik mij af of deze zorgen terecht zijn of dat ik vermoedelijk gewoon een aantal maanden geduld moet hebben voor ik daadwerkelijk long herstel opmerk. Ook krijg ik de indruk dat het subtropische klimaat, met airco's en dergelijke niet meewerken, klopt dit?
Alvast bedankt voor uw deskundige advies. Een ding is zeker, ik zal nooit meer een sigaret aanraken.

Vriendelijke groet,

Henk van Kampen

Login of registreer om te reageren
11-04-2019 om 14:11 uur

Dat is het hele ding, toen ik vijftien was had ik nog helemaal gen last van astma. Ik heb dit pufje vorig jaar in Thailand gekocht. Daarom maak ik mij zorgen. Ik was kern gezond.

Login of registreer om te reageren
11-04-2019 om 14:38 uur

Waarom ga je niet even naar je huisarts en vragen of je eventueel kan puffen? Zelf een pufje kopen in zo'n land lijkt me zeer onverstandig. En is het nog wel goed na een jaar? Wat voor pufje is het?

Login of registreer om te reageren
11-04-2019 om 15:41 uur

Slechtere periodes horen helaas bij astma. Ik zou inderdaad contact opnemen met je eigen arts ook al zit je in het buitenland en de situatie uitleggen en overleggen hoe nu te handelen. Wellicht een arts in Miami opzoeken en je laten controleren?
Ik zou zelf niet zomaar een pufje in Thailand kopen en altijd via de apotheek doen, maar heb je salbutamol gekocht?
Bij de meeste pufjes wordt het afgeraden om 3 maanden na openen nog te gebruiken, dus check even of je nog binnen die grens zit:)

Ik heb ook pas 1,5 jaar last van mijn astma en helaas heb ik meteen een ernstige vorm en is het ook nog eens instabiel en lastig onder controle te krijgen, maar ook ik heb betere periodes en mindere periodes. Zodra ik verkouden ben, heb ik meer last van mijn astma bijvoorbeeld.
Het kan ook dat je longen erg moeten wennen aan het nieuwe klimaat en dat je astma daardoor wat meer opspeelt of toch door het stoppen met roken. Contact opnemen met een arts is in ieder geval nooit slecht en dan kan je goed overleggen met iemand die jouw situatie kent (als je naar je arts in nl belt). Sterkte!

Login of registreer om te reageren