emfyseem? jullie mening aub

16-03-2019 om 10:55 uur

hey.

9 maanden een radio foto gemaakt van mijn longen. resultaat: rokerslongen en volgens de radioloog lichte emfyseem.
mijn HA liet het daarbij. met de me wel uit emfyseem was.

2 maanden geleden, had ik lichte pijn (een soort hinder) op mijn borstkast (in het midden. volgens de HA niets erg. ik heb ook sinds 2 maand een diepere ademhaling.
ik sport niet. soms heb ik hinder op de borstkas (de voorbije 3 weken een 3 tal dagen). als ik 80 trappen, in een snel tempo ben ik wel kortademig. (komt mssn omdat ik niet sport dus een slechte conditie heb)

ik zocht een HA (huisarts) op die een spirometrie had.
hij nam de beste resultaten van de 3testen.
VC 96%
FEV1 96%
FEV1/FVC 99%
FEV1/VC 95%
PEF 91%
MEF75 115%
MEF50 81%
MEF25 94%

test na inname van een medicament (inhaling)
VC 92%
FEV1 91%
FEV1/FVC 99%
FEV1/VC 95%
PEF 93%
MEF75 95%
MEF50 96%
MEF25 97%

volgens die HA zijn mijn longen normaal.

ik heb me 2 maand geleden een saturatiemeter gekocht en las daarna op het internet dat het niet echt betrouwbaar is.
toen ik het de eerste keren opnam had ik iets van 96/97%. bij de huisarts die de spirometrie opnam had ik 99%.
ik neem veel mijn saturatiewaarden (omdat ik me zorgen maak om die emfyseem ). soms gebeurt het, dat ik als ik het opmeet 92% heb maar zie het wel onmiddellijk (na 1 a 2 sec.) opstijgen tot 96 a 97%

is een spirometer van nut bij een emfyseem?
want volgens die andere HA heb ik normale waarden dus zijn mijn longen ok.

ik lees overal kortademigheid als symptoom van emfyseem maar vind zelf zelden iets over een diepe ademhaling.

ik vermoed dat ik slaapapneu heb en ga hiervoor over enkele weken naar de slaapkliniek (lange wachttijd ).
ik heb een app om mijn smartphone geïnstalleerd om te checken of ik al dan ademhalingwat op had. (mikn vriendin klaagt sinds we samen zijn dat ik snurkte en dat ze hierdoor niet goed sliep, dan heb ik die app geïnstalleerd en zag il dat ik adempauze had. ik snurk, sommige momenten is het rustig en op andere momenten hoor ik me diep adem halen ).
graag jullie mening want ik maak me zorgen.

groetjes