Meer last van astma aanvallen en kortademigheid na stoppen met roken

08-04-2019 om 16:24 uur

Hallo!
Ik heb 7 jaar lang best aardig, ongeveer klein pakje per dag, gerookt vanaf mijn 16e. Inmiddels ben ik 22 en heb ik al een jaar steeds vaker last van benauwdheid en kortademigheid. Sinds ik in Miami woon ben ik gestopt met roken, dit is al bijna twee maanden, maar mijn astma en kortademigheid aanvallen zijn de laatste twee weken alleen maar erger geworden. Ik maak mij ernstige zorgen en ik lees een hoop rampverhalen van mensen die decenia lang gerookt hebben en waarbij COPD is geconstateerd. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik erg weinig last heb van slijm ophoesten, geen dikke klodders in elk geval. Nu vroeg ik mij af of deze zorgen terecht zijn of dat ik vermoedelijk gewoon een aantal maanden geduld moet hebben voor ik daadwerkelijk long herstel opmerk. Ook krijg ik de indruk dat het subtropische klimaat, met airco's en dergelijke niet meewerken, klopt dit?
Alvast bedankt voor uw deskundige advies. Een ding is zeker, ik zal nooit meer een sigaret aanraken.

Vriendelijke groet,

Henk van Kampen

Login of registreer om te reageren
08-04-2019 om 16:35 uur

In sigaretten zitten luchtwegverwijdende stofjes wat ervoor zorgt dat je tijdens het roken minder last hebt van je longen. Het kan zijn dat je nu tijdelijk meer last hebt. Ook airco is vaak niet gunstig en de overgang van warm naar koud ook niet. Welk klimaat voor jou gunstig is, is erg persoonlijk.

Login of registreer om te reageren
08-04-2019 om 16:52 uur

Zoiets las ik al inderdaad. Ik hoop alleen niet dat ik op deze leeftijd al met COPD te maken heb. Ik ben gewoon erg bang dat wat ik nu ondervind chronisch is..
Dank voor uw reactie.

Login of registreer om te reageren
08-04-2019 om 17:21 uur

Precies wat Daantje zegt ja en in geval van blijvende zorgen kan je altijd naar een arts gaan om je te laten checken.
Ik denk dat je lichaam nog even tijd nodig heeft om te wennen aan het leven zonder roken. Als je niet zo goed tegen vochtig weer kan dan kan dat ook invloed hebben inderdaad, net als de airco’s, maar dat verschilt per persoon wat voor jou ideaal is. Ik zit bijvoorbeeld in de zomer met de deur dicht en de airco aan (mede vanwege rokende en barbeknoeiende buren) en afgelopen jaar was de zomer hier droog en knapte ik behoorlijk op:)

Van wat ik heb gelezen is de kans dat je nu al COPD hebt ontwikkeld klein. Het is wel goed dat je gestopt bent met roken en hopelijk houd je het vol:)

Login of registreer om te reageren
08-04-2019 om 18:22 uur

Oke, hopelijk heeft u gelijk. Ik ben nog jong dus hopelijk zal ik op de langekorte termijn, zeg twee a drie maanden, toch wel duidelijk verschil merken. Stoppen met roken kan onmogelijk slechter voor je zijn dan doorgaan lijkt me zo..
Dank voor uw reactie.

Login of registreer om te reageren
08-04-2019 om 18:47 uur

Stoppen met roken is inderdaad altijd beter dan doorroken:) hopelijk is je astma snel weer stabiel!

Login of registreer om te reageren
09-04-2019 om 10:04 uur

@Henk : heel goed dat je gestopt bent ! Weet als ervaringsdeskundige dat Je lichaam heeft inderdaad even tijd nodig om er aan te wennen. En ook aan het andere klimaat en de airco's.

Login of registreer om te reageren
09-04-2019 om 16:06 uur

Misschien is het ook naïf om te verwachten dat, na zeven jaar toch aardig roken, ik nergens meer last van heb na 6 weken gestopt te zijn.. Ik ga gewoon proberen ondanks het beklemmende weer en de zeer onaangename astma aanvallen toch langzaam het hardlopen op te pakken om het herstel ietwat te stimuleren.
Jullie stellen mij in ieder geval enigzins gerust. Dankjulliewel!

Login of registreer om te reageren
09-04-2019 om 20:48 uur

Misschien kan je beter wandelen als je zoveel aanvallen hebt, althans ik heb geleerd dat je beter geen cardio kan doen rondom aanvallen.
Succes met geduld hebben!

Login of registreer om te reageren
10-04-2019 om 22:37 uur

Ik gebruik nu zo'n pufje voor ik ga sporten om een aanval voor te zijn. Iemand die weet of dit verstandig is of juist absoluut niet slim voor het herstel?

Login of registreer om te reageren
11-04-2019 om 07:24 uur

Ja medicatie voor het sporten kan bevordelijk zijn:)
Heb je niet een schema wat je in slechtere periodes moet aanhouden? Dat je bijvoorbeeld standaard 4x puft oid om weer stabiel te worden en daarna afbouwt?

Login of registreer om te reageren