Dodelijk bijwerkingen antibioticum Avelox

15-02-2008 om 18:06 uur

Het antibioticum Avelox heeft bijwerkingen die dodelijk kunnen zijn. Duizenden artsen en apothekers zijn doorvoor gisteren in een brief door fabrikant Bayer gewaarschuwd.

Wereldwijd zijn dertien mensen overleden. In Nederland, waar Avelox sinds 2000 op de markt is, zijn geen mensen aan de bijwerkingen van het middel overleden. Avelox wordt gebruikt bij onder andere chronische bronchitis, longontsteking en ernstige voorhoofdsholteontsteking. De werkzame stof is moxifloxacine. Wereldwijd is het antibioticum sinds 1999 op de markt en tientallen miljoenen keren voorgeschreven.
De bijwerkingen van het middel, blaasvormige huidreacties en leverfalen, worden al in de bijsluiter als 'mogelijk levensbedreigend' benoemd.
Avelox wordt meestal in tabletvorm voorgeschreven. Bij ziekenhuisopnames wordt het middel via het infuus toegediend.

Na overleg besloten fabrikant Bayer, de Europese en Nederlandse geneesmiddelenautoriteiten en de Inspectie voor de gezondheidszorg dat de mogelijk levensbedreigende bijwerkingen van het middel, ernstig genoeg zijn om een waarschuwingsbrief rond te sturen aan alle huisartsen, verpleeghuisartsen, long- en KNO-artsen.
In deze brief wordt de artsen gevraagd iedere mogelijke bijwerking van het middel te melden. Ook adviseert Bayer alle patiënten te stoppen met de behandeling met Avelox als zich symptomen mochten voordoen van huidreacties en leverfalen, zoals geelzucht of donkere urine.

Het is volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen niet nodig het middel van de markt te halen. ''Het middel mag volgens de richtlijnen toch al alleen worden voorgeschreven als het absoluut noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor ernstige bacteriële infecties als chronische bronchitis, longontsteking en ernstige voorhoofdsholteontsteking,'' aldus een woordvoerster van het College. ''De belangrijkste boodschap is dat het merendeel van de patiënten er veel baat bij heeft.'' Zij zegt met nadruk dat patiënten niet zonder overleg met hun arts met de antibioticakuur moeten stoppen.

Bron: parool.nl

Login of registreer om te reageren
16-02-2008 om 09:23 uur

Getverderrie, doe mij dan maar een ander antibioticum

Login of registreer om te reageren
16-02-2008 om 11:50 uur

bah wat griezelig... lijkt me helemaal niks om dat te krijgen, al helemaal omdat ik allergisch ben voor sommige antibiotica, en dan nog die rotte akelige soms dodelijke bijwerkingen erbij... nee, jantine voor mij hetzelfde!

Login of registreer om te reageren
07-04-2019 om 10:36 uur

Afgelopen jaar nog gehad, gelukkig alleen misselijk geweest van dit antibioticum. Maarja was wel abkuur nummer 3 die ik kreeg na eerst amoxicilline en azitromycine te hebben gehad. Maar dat het een heftige abkuur was wist ik wel, stonden enge bijwerkingen bij:(

Login of registreer om te reageren
07-04-2019 om 17:24 uur

Ik herken het, Avelox mag ik nooit meer nemen, zeer ernstige blaren van gehad indd wat heel ernstig hadden kunnen aflopen, mijn bescherming en redding was dat ik een hoge dosis prednison erbij slikte , zodoende kon het met tavegil opgelost worden.
Eng middel voor iemand die er allergisch op reageert.

Login of registreer om te reageren
08-04-2019 om 14:52 uur

Beste mensen, je kunt voor elke a.b. allergisch worden. En die allergische verschijnselen kunnen mild tot levensbedreigend zijn. Er zijn mensen die een simpele penicilline ook niet kunnen verdragen.
Een van mijn kinderen reageerde vanuit het niets, heftig op Ciproxin. Puntbloedinkjes in huid en slijmvliezen, dikke oogleden zodat hij niets meer kon zien en heftig braken.

Login of registreer om te reageren
08-04-2019 om 16:12 uur

Dat klopt @Thirza je kunt inderdaad ook voor de eerste keuze abkuren allergisch zijn en dat kan ook levensbedreigend zijn.
Nou las ik wel naderhand de bijwerkingen van moxifloxacine en daar staan er wel veel meer in vermeld en veel ernstige dan bij andere abkuren die ik heb gehad. De engste vond ik persoonlijk dat pezen kunnen scheuren, dit omdat er bij mij een pees ergens anders geplaatst is en als die kapot gaat ben ik heel ver van huis.

Maar heel eerlijk is dit niet een eerste keuze abkuur, dus de kans dat je deze krijgt is vele malen lager:)

Login of registreer om te reageren
08-04-2019 om 17:05 uur

Ja natuurlijk kun je voor alle ab allergisch zijn , voor alle medicijnen eigenlijk,maar er zijn milde bijwerkingen en milde ab kuren en andersom.
Mij werd verteld dat Avelox een pittige ab is.
Moxifloxazine is er ook zo 1, pittige kuur met pittige bijwerkingen als je er gevoelig voor bent
Moxifloxazine is avelox bedacht ik net :-j

Login of registreer om te reageren
09-04-2019 om 10:57 uur
Reactie op Nckiie

Maar heel eerlijk is dit niet een eerste keuze abkuur, dus de kans dat je deze krijgt is vele malen lager:)

Als je een Ciproxin kuur hebt gehad, kun je maanden daarna nog met een simpele sprong een pees scheuren, is mij verteld. Nee het is geen eerste keuze, dat klopt. Maar wel als er bijvoorbeeld een Pseudomonasbacterie is gekweekt in het sputum. Ik vond Ciprox ook pittig, omdat het van invloed is op je mentale gesteldheid. Ondanks dat ik wist dat je er depri van kon worden, schrok ik toch van de angstige gevoelens waar ik last van kreeg. Een simpel telefoontje - alleen het gerinkel al - bezorgde me hartkloppingen, Als een kind 5 minuten later thuiskwam dan gebruikelijk, stond ik in gedachten al bij het graf. Zo bizar. Gaandeweg de kuur kreeg ik een benauwd gevoel dat steeds heviger werd. Ik voelde me ook ziek worden en na 21 dagen moest ik stoppen. Ik mag het niet meer hebben nu.

Login of registreer om te reageren
09-04-2019 om 11:35 uur

Ja klopt las ook dat dat maanden erna nog kan, dus ik was wel voorzichtig toen! Ik kreeg het omdat de eerste 2 abkuren niet voldoende hadden gewerkt, er was geen kweek gedaan maar het was een hardnekkige bronchitis met begin van mijn astma die meteen goed ontspoord was. Ik weet wel nog dat ik me echt ziek voelde met die kuur maar gelukkig nauwelijks bijwerkingen gehad.
Lijkt me erg naar als je je zo angstig voelt!

Login of registreer om te reageren