Minder benauwd zonder medicatie

22-03-2019 om 12:16 uur

Zijn er dingen die je kan nemen die helpen tegen de benauwdheid bij astma maar die niet vallen onder de voorgeschreven medicatie van de huisarts of longarts?

Mijn huisarts wil me niet behandelen en vindt dat ik na mijn 27e (ik ben nu 35) over de astma ben heen gegroeid. Ik heb echter weer behoorlijk klachten. Dat heb ik ook aangegeven, maar ze wil alsnog niks doen aan behandeling.

Dus nu vroeg ik me af of er andere dingen zijn die ik zelf kan doen tegen de benauwdheid en de hoestbuien die ik in de avond vaak krijg.

Login of registreer om te reageren
29-03-2019 om 06:48 uur

Ik merk nu ook dat ik voordeel heb in de eerste uren nadat ik het gebruikt heb. Maar vaak word ik nu weer meer benauwd na een uur of 8. Is dat ook nog vanwege de opbouw van de medicijnen en gaat dat nog beter worden na een week of 2-4? Of zou de dosering te laag zijn?

Login of registreer om te reageren
29-03-2019 om 08:37 uur

Het medicijn werkt 8-12 uur dus zou goed kunnen dat je na 8 uur benauwder wordt, dat zou je dan met een arts moeten bespreken

Login of registreer om te reageren
29-03-2019 om 11:56 uur

In foster zitten 2 medicijnen,
de eerste is een luchtwegverwijderwerkt na inname tot 12 uur,
De tweede is een ontstekingsremmer en het duurt 4 tot 8 weken voordat dat volledig werkt.

Dus idd even wachten totdat je 2 maanden het medicijn gebruikt, dan werkt het optimaal. Bij teveel klachten naar huisarts of longarts gaan

Login of registreer om te reageren
29-03-2019 om 12:33 uur

Ik puf drie keer per dag Foster omdat het bij mij geen 12 uur werkt.

Login of registreer om te reageren
29-03-2019 om 14:23 uur

Bij mij werkt het ook geen 12 uur, ik puf 4 x 2
Maar het heeft zeker even tijd nodig

Login of registreer om te reageren
29-03-2019 om 17:33 uur

Goudvisje, jij gebruikt Foster 4 keer per dag en per keer 2 pufjes? Ik lees overal dat 2x2 de maximale dosering is. Maar dan heb jij dus het dubbele voorgeschreven gekregen? Of begrijp ik je verkeerd?

Login of registreer om te reageren
29-03-2019 om 18:46 uur

Ik gebruik ook 4dd2 pufjes, dat is van de 200/6 de maximale dosering. In de zomer red ik het vaak om naar 3dd2 te gaan maar met 2dd2 red ik het helaas niet.

Login of registreer om te reageren
29-03-2019 om 19:03 uur

Maximale dosis wat een huisarts voorschrijft is lager dan de longarts.

Login of registreer om te reageren
29-03-2019 om 19:08 uur

Als ik dat allemaal zo hoor dan begrijp ik wel dat ik wel effect heb, maar nog niet zoals het wenselijk is. In het verleden zat ik ook altijd op de maximale dosering. Wil niet zeggen dat ik dat nu nodig heb, maar ik heb nu 100/6 en dan 2 keer 1 puf per dag. Dat is dan ook niet veel.

Login of registreer om te reageren
29-03-2019 om 19:12 uur

Het kan zijn dat de cortico’s nog verder hun werk moeten doen, maar het kan ook zijn dat je misschien 3dd1 nodig hebt. Dat is aan de dokter en zou ik dan ook overleggen met de huisarts die nu dan wel moet toegeven dat je astma hebt!

Login of registreer om te reageren