Astma > maagklachten / prikkelbare darm syndroom

24-03-2019 om 12:09 uur

Hallo mensen,

De situatie is als volgt, ik heb al mijn hele leven astma , 7 jaar geleden kreeg ik er maagklachten bij.
Sinds januari dit jaar doet mijn maag heel vervelend, opgeblazen, etc , voelt absoluut heel onprettig plus het is moelijk om fatsoenlijk te slapen. Gastroscopie gehad en een sonde > 24 uurs meting van de zuurgraad in de slokdarm gehad en alles was in orde. Volgens de MLD-arts heb ik het prikkelbare darm syndroom en moet ik Nortrilen nemen voor 6 maanden en dan zou het over kunnen zijn, best een pittig medicijn volgens mij. Sindsdien let ik al heel erg op mijn voeding want ik kan bijna nergens meer tegen. Alleen nog rijst, macaroni, bananen, mais, zachte wortels en nog een paar dingetjes. Binnenkort ga ik ook met een dietiste hieraan werken.

Nu is het zo dat ik in Davos ben geweest en meerdere mensen ken met ernstig astma en deze mensen hebben ook allemaal maagklachten of in ieder geval een heel groot deel ervan en dan sommige ook nog het prikkelbare darm syndroom.
Wij zijn van mening dat al deze klachten door de astma / medicatie komt. Nu is het natuurlijk zo dat we niet zonder de medicatie kunnen maar het is wel erg vervelend en ik vind ook dat we op deze manier steeds verder achteruitgaan.

Zijn er meer mensen met een longziekte die last hebben van de maag en of het prikkelbare darm syndroom en zo ja, hoe gaan jullie ermee om ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Login of registreer om te reageren
24-03-2019 om 14:22 uur

Ik heb dit ook, dat komt doordat ik tijdens mijn burn out heel veel kuurtjes nodig heb gehad voor longen maar ook voor mijn blaas. Maanden aan de anti biotica gezeten aangevuld met anti biotica. Ik weet zeker dat dit de oorzaak van mijn pds is. Ik heb het niet zo heftig als dat jij het hebt. Het wordt bij mij niet perse veroorzaakt door eten. Het komt en gaat in buien wel door veel suiker eten verergerd het! Ik slik nu pro biotica in de hoop dat dat wat zal helpen. Destijds niet gedaan!

Login of registreer om te reageren
24-03-2019 om 15:25 uur

Ik heb een spastische darm maar dat had ik al voor ik veel last kreeg van mijn astma. Ik heb doorgaans geen last van mijn maag behalve soms door medicatie (prednison oa).

Login of registreer om te reageren
24-03-2019 om 18:02 uur

Ik heb al heel lang pds en ik weet pas sinds 1,5 jaar dat ik astma heb, dus voor mij gaat dit niet op. Ook heb ik alleen last van mijn maag met prednison en bepaalde abkuurtjes en verder niet. Ik gebruik wel dagelijks probiotica op advies van de mdl-arts en een maagbeschermer bij kuurtjes

Login of registreer om te reageren
24-03-2019 om 19:01 uur

Zelf heb ik coeliakie, en waarschijnlijk lichte vorm van pds. ook ben ik allergisch voor produckten.

Tja, hoe ga je er mee om. Ik gebruik er medicatie voor, heb een dieet en draag regelmatig incontinentiematriaal. Ik mag darmspoelen maar dat wil ik (nog) niet.

Weet je dat in de embryonale fase de darmen van hetzelfde klopje cellen wordt gemaak als de longen. T ene rijpt uit tot darm, andere tot long.
Veel longpatienten hebben darmproblemen.

Login of registreer om te reageren
24-03-2019 om 19:47 uur

Ik heb al ruim 25 jaar maagklachten en darmklachten en dat is verergerd na een operatie. Ik heb als kind zijnde astma gehad en toen jaren geen last gehad en op latere leeftijd is het flink toegenomen. Of het met elkaar in verband staat heb ik me ook wel eens afgevraagd.

Ik gebruik medicatie voor de maag en moet goed opletten met wat ik eet. Bij kuren (pred, ab) verhoog ik de medicatie voor de maag.

Login of registreer om te reageren
16-04-2019 om 05:43 uur

Ik had toen ik klein was last van astma, daar ben ik over heen gegroeid. Als tiener werd pds vastgesteld, toen ik in de twintig was een middenrifbreuk nav veel maagklachten.Toen ik 40 was werd astma en copd vastgesteld. Of er verband is? Geen idee.
Ik let op wat ik eet en soms eet ik wel iets waar ik last van krijg; dat neem ik op de koop toe.

Gr. Nienke

Login of registreer om te reageren
28-05-2019 om 07:40 uur

Ik heb al heel lang PDS en het redelijk onder controle. Soms steekt het nog de kop op. Ik mijdt suikers en gasvormende producten en dat scheelt een hoop. Of er verband bestaat met mijn astma weet ik niet...

Login of registreer om te reageren