Minder benauwd zonder medicatie

22-03-2019 om 12:16 uur

Zijn er dingen die je kan nemen die helpen tegen de benauwdheid bij astma maar die niet vallen onder de voorgeschreven medicatie van de huisarts of longarts?

Mijn huisarts wil me niet behandelen en vindt dat ik na mijn 27e (ik ben nu 35) over de astma ben heen gegroeid. Ik heb echter weer behoorlijk klachten. Dat heb ik ook aangegeven, maar ze wil alsnog niks doen aan behandeling.

Dus nu vroeg ik me af of er andere dingen zijn die ik zelf kan doen tegen de benauwdheid en de hoestbuien die ik in de avond vaak krijg.

Login of registreer om te reageren
22-03-2019 om 12:50 uur

Ademhalingsoefeningen en je holtes schoonhouden dmv spoelen zou kunnen helpen misschien?
En evt second opinion aanvragen of naar de ha gaan tijdens haar bijscholing of vakantie?

Login of registreer om te reageren
22-03-2019 om 13:21 uur

Over je astma heengegroeid? Wat een onzinnige opmerking, sorry dat ik het zeg. Er zijn volwassenen die als kind een vorm van benauwdheid, astma, bronchitis hadden, die verdween om in hun 40er jaren weer de kop op te steken. Ik ben deze week bij een mevrouw geweest die op haar 79e diagnose astma kreeg!! Als kind had ze het weleens benauwd gehad, vaak hoesten, maar nu zit ze voor het eerst van haar leven aan de Ventolin en de ontstekingsremmers.
Vraag je huisarts om een longfunctie. Pas dan kan hij er meer over zeggen.

Login of registreer om te reageren
22-03-2019 om 19:15 uur

Vind het ook raar van die arts, je hebt klachten dus moet er onderzoek en evt behandelingen gestart worden.
Er zijn indd mensen die alleen in de jeugd last hebben en later nooit meer, maar je hebt toch last nu, dus niet overheen gegeroeid, denk ook dat deze term een rare term is.
Sterkte en ik zou voor een second opinion gaan of een goed gesprek aangaan met deze arts.

Login of registreer om te reageren
22-03-2019 om 20:26 uur

Daantje, dank je wel voor de link. Daar kan ik wel iets mee.

Ik was inderdaad ook wel aan een second opinion aan het denken. Ik was dinsdag erg overrompeld. Ik wilde het even laten berusten en bedenken wat ik nu het beste kan doen.

Ik heb nu de hele avond al het gevoel alsof er een olifant op mijn borstkas zit en bij een inspanning begin ik te hoesten. Dus misschien is een second opinion geen overbodige luxe.

Login of registreer om te reageren
23-03-2019 om 14:29 uur

Ik ga een rondje huisartsenpost doen. Het gaat niet goed en ze wilden me toch zien.
Hopelijk is het geen ontsteking.

Login of registreer om te reageren
23-03-2019 om 15:27 uur

Mag door naar de eerste hulp van het ziekenhuis. Ze wil kijken of het een longembolie is. Pppfff

Login of registreer om te reageren
23-03-2019 om 15:31 uur

Heel veel sterkte @Annemarie! Hopelijk valt t mee..

Login of registreer om te reageren
23-03-2019 om 16:09 uur

Sterkte en fijn dat je klachten nu serieus worden genomen!

Login of registreer om te reageren