Over astma heen groeien

19-03-2019 om 17:31 uur

Ik heb een vraag. Ik heb in het ziekenhuis vele jaren onderzoeken gehad en daar is astma en hyperventilatie gediagnosticeerd. Tot mijn 25e had ik steeds controle in het ziekenhuis. Daarna niet meer (ik ben nu 35)
In die tijd van ziekenhuis is er geconcludeerd dat Ventolin voor mij niet werkte, niet aansloeg. Ik heb destijds wel andere medicatie gehad vanuit het ziekenhuis.

Nu is mijn astma weer slechter. Als ik de trap op loop dan krijg ik hoestbuien en moet ik 10 minuten zitten en bijkomen. Ik ben muziektherapeut en merk dat ik nu bepaalde zinnen bij liedjes net niet af kan zingen door te weinig lucht wat ik eerder niet had. Ik ben kortademig wat in de avond erger wordt.
Dit is ontstaan na een verkoudheid, maar de klachten verminderen niet nu het al een paar weken weer goed is en lijken eerder erger te worden.

Daarom ging ik vanmorgen naar de huisarts (een nieuwe, omdat ik ruim een jaar geleden verhuisd ben en ik ben nog nooit bij deze huisarts geweest)
Zij luisterde even naar mijn longen en naar wat mijn klachten waren. Haar conclusie: er zit geen ontsteking (fijn!), maar ook zegt ze dat ik geen astma heb, omdat ventolin niet werkt bij mij. Ze zegt dat ik er overheen gegroeid ben. Ik zei nog dat dit was in de tijd van ziekenhuisonderzoeken en dat zei zeiden dat ik wel astma heb en ik daar ook andere medicatie van kreeg toen. Toch bleef ze bij haar standpunt: ik was over de astma heen gegroeid en heb nu geen astma.

Is dit überhaupt mogelijk, over astma heen groeien na je 27e?
Misschien een retorische vraag, maar: kan je diagnosticeren dat ik geen astma heb omdat Ventolin niet aanslaat?

Ik voel me nu erg ongelukkig en niet gehoord en weet even niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik hoop dat jullie mij antwoorden kunnen geven op bovenstaande vragen. Dat zou me erg helpen.

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 18:01 uur

Pfff, dat was niet het antwoord waar je voor ging hè? Heeft je huisarts wel een andere verklaring voor je klachten?

Volgens mij kan je niet over astma heen groeien, hooguit een lange, stabiele periode hebben zoals jij gehad hebt. Reactie op ventolin is maar één van de dingen die wijzen in de richting van astma. Mag je geen longfunctie blazen?

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 18:25 uur

Dank je voor je reactie Daantje.
De dokter zegt gewoon dat het nog komt door de verkoudheid ook al is dat al een paar weken terug.

Ik mag geen longfunctie doen. Zij zegt gewoon dat ik geen astma heb. En daarmee werd ik weggestuurd. :-(

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 19:50 uur

Wat is dit voor rare conclusie van de huisarts en enorm kortzichtig...
Ik reageer ook niet tot nauwelijks op ventolin, toch is bij mij ernstig astma geconstateerd...

En precies wat Daantje zegt, astma heb je je hele leven lang en kan niet genezen, hooguit dat je lange stabiele periodes hebt waarin gelukkig veel mensen geen medicatie meer nodig hebben en het lijkt alsof ze eroverheen zijn gegroeid. Althans zo is het mij duidelijk geworden toen ik mij in astma heb verdiept.

En als het nog van de verkoudheid komt lijkt mij het aannemelijker dat je astma hebt en daarom nog last daarvan hebt, “gezonde” mensen zijn niet na 3 weken nog kortademig van een verkoudheid volgens mij.

Tip voor traplopen: adem in en op de uitademing 1 tot 4 treden afhankelijk van je kunnen die dag. Dan opnieuw inademen en op de uitademing weer 1 tot 4 treden tot je boven bent, dit scheelt enorm met je adem en ook qua energie daardoor:)

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 20:05 uur

Dank je wel voor je reactie.
Het is fijn bevestigd te krijgen dat wat ik voel klopt. Het voelt gewoon weer net als toen. En inderdaad een paar jaar stabiel geweest zonder medicatie.

Dank je wel voor de tip van het traplopen. Dat ga ik zeker toepassen! Heel fijn!

Login of registreer om te reageren
20-03-2019 om 17:21 uur

Van ventolin word ik juist kortademig en kan dat niet goed verdragen. Kortom daarmee kan je geen astma vaststellen of uitsluiten!

Login of registreer om te reageren