Alternatief voor foster

17-02-2019 om 18:50 uur

Sinds vorig jaar diagnose allergisch astma en rhinitis. KNO arts heeft prednison en antibiotica gegeven en later spoelen met flixotide nose drops , in een neusdouche. Met redelijk resultaat. Longarts is gestart met foster 2x2. Dit is een poos goed gegaan. Nu echter weer toenemend benauwd, vooral last van veel taai slijm. En veel bijwerkingen vd foster. Wat zou een goed alternatief zijn? - Verwijder
OVER

Login of registreer om te reageren
17-02-2019 om 20:11 uur

Hoi @irisyda
Ik heb ook last van bijwerkingen van de foster, vooral veel spierkrampen en een hoge hartslag. Eigenlijk klapte in mijn laptop open om mijn longverpleegkundige te vragen naar een alternatief. Als ik antwoord heb, laat ik het hier wel even weten ;) Wel is het zo, dat het voor iedereen anders is wat er goed werkt en waar je weinig bijwerken van hebt. Misschien handig om jouw arts even te mailen of te bellen morgen.

Login of registreer om te reageren
17-02-2019 om 21:00 uur

Ik zou inderdaad je arts even benaderen over een alternatief. Iedereen reageert anders en zelfs met dezelfde soort astma kan het totaal verschillend zijn! Bij spierkrampen zou je kunnen proberen om extra magnesium te slikken als dit met andere medicatie samen gaat. Aangezien je benauwdheid ook toeneemt en het slijm ook lijkt het me sowieso slim om contact op te nemen. Succes en ik hoop voor je dat je snel klachtenvrij bent!

Login of registreer om te reageren
18-02-2019 om 09:59 uur

De reactie van mijn longverpleegkundige is als volgt:

Ga met de Foster van 3x2 naar 2x2 en slik daarnaast magnesium voor de spierkrampen.

Nogmaals: dit is een reactie over mijn medicatie en dus afgesteld op mijn situatie. Het is niet zo dat dit voor iedereen werkt, maar mogelijk heb je er iets aan als je communiceert met je eigen longverpleegkundige of -arts.

Login of registreer om te reageren
18-02-2019 om 10:11 uur

De arts kent jou, die kan een alterrnatief geven. Er is veel astmamedicatie en s een puzzel wat voor jou t beste is. Wij zijn ervaringsdeskundigen en kunnen geen medisch advies geven.

Wat je voor kramp in benen of handen kunt doen is magnesium bijslikken, te koop bij drogist. Mij helpt dit goed

Reactie op irisyda

Sinds vorig jaar diagnose allergisch astma en rhinitis. KNO arts heeft prednison en antibiotica gegeven en later spoelen met flixotide nose drops , in een neusdouche. Met redelijk resultaat. Longarts is gestart met foster 2x2. Dit is een poos goed gegaan. Nu echter weer toenemend benauwd, vooral last van veel taai slijm. En veel bijwerkingen vd foster. Wat zou een goed alternatief zijn? - Verwijder
OVER

Login of registreer om te reageren
15-03-2019 om 17:54 uur

Beste Iris,

Heb je al een alternatief besproken en gekregen voor de Foster? Waar heb jij last van?
Foster heeft twee geneesmiddelen in één apparaatje; een luchtwegverwijder en een ontstekingsremmer. formoterol is de luchtwegverwijder en de ontstekingsremmer is de beclometason. Je kan bijwerkingen hebben van de formotereol en je kan bijwerkingen hebben van de beclometason. Daar kan je arts of verpleegkundige je zeker bij helpen om uit te vinden wat de klachten veroorzaakt.

Er zijn veel verschillende mogelijkheden en alternatieven. Een overzicht van alle apparaatjes met plaatjes en filmpjes zie je op inhalatorgebruik.nl en op apotheek.nl vind je een overzicht van alle mogelijke pufjes (en pillen) bij astma. Er is dus heel veel mogelijk en zeker de moeite waard om het een en ander te proberen.

Ik heb veel verschillende apparaatjes en geneesmiddelen gebruikt en het een werkt bij mij beter dan de ander en de een geeft ook andere bijwerkingen dan de ander. Voor mij was het zeker de moeite waard om verschillende pufjes te proberen. Ik gebruik nu Foster 200, Alvesco, Spiriva, Atrovent, salbutamol dosisaerosol met de aerochamber.

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
20-04-2019 om 17:34 uur
Reactie op irisyda

Sinds vorig jaar diagnose allergisch astma en rhinitis. KNO arts heeft prednison en antibiotica gegeven en later spoelen met flixotide nose drops , in een neusdouche. Met redelijk resultaat. Longarts is gestart met foster 2x2. Dit is een poos goed gegaan. Nu echter weer toenemend benauwd, vooral last van veel taai slijm. En veel bijwerkingen vd foster. Wat zou een goed alternatief zijn? - Verwijder
OVER

Trimbow

Login of registreer om te reageren
20-04-2019 om 17:45 uur

In Trimbow zitten dezelfde werkzame stoffen als ik Foster plus nog een andere. Dat zal haar bijwerkingen waarschijnlijk niet verhelpen.

Login of registreer om te reageren