Stem minder

12-03-2019 om 08:48 uur

Elke keer als ik het flink benauwd hebt dan is mijn stem minder. Hees en geluid is minder. Iemand een idee wat het is of wat ik er aan kan doen?
A.s donderdag heb ik weer een afspraak met de LA. Ga het dan ook vragen.

Login of registreer om te reageren
12-03-2019 om 08:55 uur

Herkenbaar Anna, vooral als ik het heel erg benauwd heb en de hele dag door dan klinkt mij stem anders en heeft minder kracht.
Een oplossing heb ik ook niet, merk zelf dat ik al mijn spieren dan aanspan om benauwdheid op te vangen dus ook rond keel denk ik.
Sterkte bij de longarts

Login of registreer om te reageren
12-03-2019 om 09:10 uur

Ja heel herkenbaar
Als je minder lucht heb heb je minder ademsteun waardoor je stem zwakker klinkt.
Daar is voor zover ik weet niks aan te doen, ja hopen en wachten tot de benauwdheid minder is ;)

Login of registreer om te reageren
12-03-2019 om 09:44 uur

Ik herken het ook. Ga soms ook hoesten om het beter te krijgen maar dat werkt ook niet altijd.

Login of registreer om te reageren
12-03-2019 om 10:48 uur

Bedankt voor jullie berichten. Wat goudvisje ook al zei dat de spieren dan aanspannen. Heb ik dus ook en dat voel je ook. :( Extra puffen dus. :)

Login of registreer om te reageren
12-03-2019 om 11:03 uur

Ja is heel herkenbaar en valt weinig aan te doen, het zijn inderdaad de spieren die je dan gebruikt om de benauwdheid op te vangen, er is mij ook verteld om dan op tijd of extra te puffen.

Login of registreer om te reageren
12-03-2019 om 11:26 uur

Wel vervelend, want ik heb donderdag weer een longfunctietest. Ik zie er nu tegenop met die benauwdheid. :(

Login of registreer om te reageren
12-03-2019 om 12:06 uur

Zodra ik een astma-aanval krijg word ik vreselijk hees. Mijn man hoort soms eerder aan mijn stem dat ik aan het begin zit van een aanval dan dat ik het doorheb (sneaky kan dat gaan soms, zo'n aanval!)

Soms zo erg dat mijn stem bijna helemaal weg is. Ik herken het wel van andere astma-patienten en mijn oude omaatje die er niet meer is. Die heeft ook van haar 40e tot 91e astma gehad, maar als ik die op het laatst langer dan 5 minuten aan de telefoon had werd ze steeds meer hees tot ze helemaal niet meer te horen was.

Het zal er een beetje bij horen. Je maakt geluid omdat je stembanden trillen en er lucht langs stroomt. Als de luchtstroom beperkt is, zal je stem ook gek gaan doen.

Login of registreer om te reageren
12-03-2019 om 12:24 uur

@Anna50 , het is ook rot dat je moet blazen terwijl je benauwd bent, dan is het zwaarder maar gewoon je tijd nemen en puffen van te voren als dit mag,ze zien dan wel hoe het echt nu gaat terwijl je benauwd bent, is ook wel goed.

Login of registreer om te reageren
12-03-2019 om 12:30 uur

@goudvisje, ik mag de medicijnen innemen. Ben er gewoon bang voor. De hele tijd is het goed gegaan en sinds de laatste week is het knudde. Het weer werkt natuurlijk ook niet mee.

Login of registreer om te reageren
12-03-2019 om 12:35 uur

@Anna50, snap ik zeker, alleen het gekke bij mij is, soms ben ik benauwd en blaas ik beter dan dat ik minder benauwd ben.
Benauwdheid en cijfertjes, zeggen niet altijd veel.
Goed aangeven dat je extra benauwd bent en je tijd nemen.
Ja kan liggen aan het weer of gewoon even wat minder, ik snap na al die jaren mijn longen nog steeds niet :)
Sterkte en hopelijk donderdag iets minder benauwd!

Login of registreer om te reageren