Allergie/overgevoeligheid ontstekingsremmers (corticosteroïden)-ervaringen?

27-02-2019 om 19:34 uur

Hallo allemaal,

Van jongs af aan ben ik bekend met een vrij heftige vorm van hooikoorts. Wel bleef het altijd bij klachten aan de bovenste luchtwegen en ontstoken ogen. Helaas begon ik in 2015 ook benauwd te worden, eerst alleen in het voorjaar, later eigenlijk het gehele jaar door. Inmiddels is de diagnose astma gesteld door een longarts.

Ik heb grote problemen met het vinden van de juiste medicatie. Met luchtwegverwijderaars zoals Ventolin heb ik helemaal geen last van bijwerkingen, de corticosteroïden/ontstekingsremmers daarentegen lijk ik niet te verdragen. Ik was er al bang voor omdat ik neussprays zoals Nasonex en Flixonase ook absoluut niet verdraag. Mijn neus raakt dan alleen maar meer verstopt, met daarbij ontzettende niesbuien, griepgevoel, bloedneuzen, etc. terwijl het juist dit soort klachten zou moeten tegengaan.

Voor de astma heb ik tot nu toe Flixotide, Alvesco en Foster geprobeerd. De reactie is iedere keer hetzelfde; forse verkramping van de keel en luchtwegen, druk op de borst en juist benauwder worden.
De longarts zei al dat het een periode van trial en error gaat worden, en wil verschillende medicatie blijven proberen omdat ik het toch wel echt nodig heb. Een luchtwegverwijderaar alleen is niet voldoende.

De moed zakt mij momenteel een beetje in de schoenen omdat de bijwerkingen steeds vrij heftig zijn. Ik begin er ook steeds meer tegenop te zien om weer iets nieuws te proberen.
Zijn er mensen met dezelfde ervaringen wat betreft de ontstekingsremmers? Zo ja, verdwijnen sommige bijwerkingen ook na langer gebruik? Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie toch nog een ontstekingsremmer hebben gevonden met minder bijwerkingen? Kortom, ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Login of registreer om te reageren
06-03-2019 om 19:00 uur

Hallo Cello22,

Het kan inderdaad een poos duren voordat je het medicijn gevonden hebt wat voor jou werkt.
Ik heb dezelfde ervaring. Er kan gekeken worden of een aerochamber uitkomst biedt. Ook letten op de hulpstoffen zoals het drijfgas in aerosol inhalatoren. Ik kan alleen tegen het drijfgas norfluraan
(HFA 134a).
Uiteindelijk op een keuze uitgekomen, die niet de ideaalste is maar voor mij redelijk werkt.

Succes met puzzelen.
Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
06-03-2019 om 19:05 uur

Heb je Singulair (montelukast) ook al geprobeerd? Dat is een tablet die misschien ook wel wat kan doen voor je hooikoorts.

Login of registreer om te reageren
06-03-2019 om 21:51 uur

Er is hierveerder een topic over geopend met antwoord van arts. Zoek maar eens

Login of registreer om te reageren