Huisarts of toch ook de Longarts?

01-03-2019 om 21:15 uur

Hallo,

Mijn HA heeft COPD Gold 3 vastgesteld na een longfoto en longfunctietest en naar aanleiding van mijn klachten.
Ik gebruik nu Ultibro Breezhaler.
De HA vertelde me dat het vrij is om naar een Longarts te gaan maar dat dat volgens haar niet nodig is.
Ik vraag me af of ik er toch niet wijzer aan doet om mezelf verder te laten onderzoeken.
Ben wel verbeterd na enige maanden gebruik van Ultibro, Fysio groep, en zelf werken aan mijn conditie.
klinkt raar maar ik wil eigenlijk toch het maximale uit mijn herstel halen.

Wat is wijsheid?

Login of registreer om te reageren
04-03-2019 om 11:22 uur

Beste Ko1969,

Goed dat je gestopt bent met roken en fijn dat de behandeling aanslaat.

Vaak kan een huisarts prima behandelen als de COPD stabiel is. Meestal verwijst een huisarts door naar een longarts als hij of zij twijfelt aan de diagnose, bij plotselinge verergering van klachten en bij blijvende klachten en beperkingen ondanks de behandeling.

Je schrijft dat de behandeling die je nu krijgt verbetering geeft. Dus op dit moment lijkt een verwijzing naar een longarts niet noodzakelijk. Mocht je COPD verergeren dan zal de huisarts je zeker door sturen.

Als je denkt dat een doorverwijzing naar een longarts je rust zal geven, dan kun je natuurlijk altijd nu om een doorverwijzing vragen. De longarts zal bij een stabiele COPD waarschijnlijk dan terugverwijzen naar de huisarts.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren