Kind heeft last bijwerkingen singulair

29-01-2019 om 07:47 uur

Goedemorgen,

Ik ben helemaal nieuw hier.
Ik heb een dochter van bijna 3.

Mijn dochter zit nu al ruim 2 jaar aan de qvar en ventolin.
Vorigjaar is ze 2 keer opgenomen geweest, en was toen ernstig zuurstof afhankelijk, en heeft ze bijna 2 weken aan de optiflo gelegen voor extra zuurstof.

De kinderarts heeft haar onderhoudsmedicatie verdubbeld, en ook hebben wij montelukast (singulair) erbij gekregen.

En kampen dus met het volgende:
- Extreem slecht inslapen. Soms is t tegen 22:00uur voordat ze eindelijk gaat slapen.

- heel erg snel boos en gefrustreerd als iets niet gaat.

- regelmatig nachtmerries heeft, en dan t hele huis wakker schreeuwt.

- ook heeft ze een heel kort lontje.

Zijn er hier ouders die ook deze ervaringen hebben?

Kinderarts vind het te riskant om te stoppen met het medicijn.

Login of registreer om te reageren
29-01-2019 om 12:01 uur

Beste Sasz,
Heftig zeg dat je dochter zo heftig reageert. Ik heb zelf verder geen ervaring met dit medicijn, maar weet je zeker dat deze reactie komt door de montelukast?
Mijn zoon van ruim 2 heeft namelijk ook qvar en ventolin. Ik merk dat hij vooral sinds de verdubbeling van de qvar (hij krijgt 2 keer 2 puffen 100 mg extra fijn sinds de laatste ziekenhuisopname) nachtmerries heeft en erg boos kan reageren. Deels denk ik dat het de leeftijd is, maar ik denk ook echt een reactie op de hoge dosis qvar. Hij heeft namelijk ook wel prednisolon gehad, wat natuurlijk hetzelfde medicijn is in een hogere dosis, en daar werd deze reactie nog veel extremer bij. Hij was dan echt onhandelbaar, rusteloos, doodmoe en bloedje chagrijnig. En dat is echt geen reactie op de benauwdheid, want daar maakt hij zich nooit zo druk om. Overigens reageerde hij erg slecht op prednisolon, dus dat is een medicijn die hier niet meer binnenkomt wat mij betreft.
Bij ons is de bijwerking op dit moment minder erg dan de kwaal, de astma lijkt hier eindelijk enigszins onder controle, maar daar moet je natuurlijk je eigen afweging in maken. Wellicht dat de kinderarts alternatieve medicijnen heeft met minder bijwerkingen?
Succes!
Lotte

Login of registreer om te reageren
29-01-2019 om 12:43 uur

Ik heb zelf geen ervaring hiermee, mijn zoon is ook wat ouder. Ik ben lid van een besloten facebook groep voor ouders van kinderen met astma. Ik weet dat er daar meer ouders meeschrijven met jongere kinderen. Misschien kan je het daar ook eens vragen? Het heet 'astma bij je kind(eren) 0-25 jaar.

Login of registreer om te reageren
29-01-2019 om 12:46 uur

Ik heb zelf ook nachtmerries gehad van de montelukast (ben ondertussen 26) en het is bij mij gelukkig vanzelf weer weggegaan toen ik gewend was geraakt eraan.
Ik herken het slecht inslapen niet, ik werd er juist slaperig van daar hielp het mij bij. In ieder geval sterkte en ik hoop dat ze zich snel beter voelt.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
25-02-2019 om 14:17 uur

Wat vervelend voor uw dochtertje :(
Nu ik het lees herken ik het toch ook echt bij mijn dochtertje

Het korte lontje en snel boos is meestal wanneer ze benauwd wordt of moeite al krijgt om een beetje te kunnen functioneren
En de medicijnen ook inderdaad ze ging er gewoon van hyper
Wij geven het tegenwoordig direct na het eten zodat ze even tijd heeft om te hyperen hoe wij het dan noemen..

En dat scheelt voor het slapen enorm
Hopelijk heeft u hier wat aan succes

Login of registreer om te reageren
26-02-2019 om 05:47 uur

Je moet het innemen één uur voor of twee uur na de maaltijd volgens de bijsluiter.

Login of registreer om te reageren
26-02-2019 om 06:39 uur

@Daantje dat hangt er vanaf of je het kauwtablet hebt of niet. De pilvariant die je in 1x door kan slikken kan je gewoon vlak na het eten innemen.

Login of registreer om te reageren
26-02-2019 om 14:39 uur

Haar dochtertje is 6. Die dosering voor kinderen is er alleen als kauwtablet.

Login of registreer om te reageren