Longemfyseem .....Gold 3 ..... zuurstof

23-02-2019 om 14:58 uur

Een zeer goede kennis heeft longemfyseem Gold 3.
Erge benauwdheid, helemaal bij inspanning.
Weinig energie, altijd doodmoe.
Is al jaren onder behandeling van een goede longarts.
Mijn vraag:
Wat is de reden dat de ene patient wel- en de andere patient geen extra zuurstof krijgt in dit stadium?
Ik wil het graag begrijpen

Login of registreer om te reageren
23-02-2019 om 16:03 uur

Welkom hier, ik heb zelf copd 4 en zuurstof, de reden is dat de saturatie teveel zakt bij inspanning en soms zelfs in rust of snachts.
Zakt dit teveel en te lang dan krijgen de organen te weinig zuurstof en brengt schade op termijn.
Ik zelf merk niet echt verbetering, heb het niet minder benauwd door de zuurstof en ben nog steeds erg vermoeid, alleen slaap ik iets beter nu met zuurstof.
Sterkte voor degene waar t om gaat!

Login of registreer om te reageren
23-02-2019 om 16:45 uur

Misschien is de saturatie nog wel goed? Benauwd wil niet altijd zeggen dat de saturatie te laag is. Mijn schoonvader was deze week erg benauwd, maar zijn sat. bleek 94 te zijn. Dus nog aanvaardbaar.

Login of registreer om te reageren
25-02-2019 om 09:21 uur

Beste Titia,

Je hebt al duidelijke antwoorden gekregen van Goudvisje en Thirza. Wij sluiten ons hierbij aan. Zuurstoftekort veroorzaakt echter niet altijd kortademigheidsklachten. En kortademigheid wordt niet altijd minder door extra zuurstof.
Of iemand extra zuurstof nodig heeft, hangt af van de ernst van het zuurstoftekort in het bloed. De longarts kan de ernst vaststellen met uitgebreid onderzoek.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren