Wel of niet naar huisarts (aanhoudende griep)

15-02-2019 om 10:57 uur

Ik heb nu 5 dagen griepverschijnselen. Enorme hoofdpijn, spierpijn, verstopte neus, rauwe keel, etc. Ook hoest ik veel slijm op dat geel en sinds vandaag geelgrijs is. De eerste twee dagen was ik ook benauwd, het leek echt bij de luchtwegen te beginnen (ik had toen nog geen keelpijn of verstopte neus), maar dat is sinds drie dagen een stuk minder geworden (miss ook door ophogen van Symbicort naar 2x per dag ipv 1x per dag 's avonds).

Koorts: maandag 38,4, dinsdag 37,4, woensdag 37,9, donderdag 38,3, vrijdag (vandaag) 's ochtends 38,9.

Verder ben ik niet héél moe (zoals bij oudere longontstekingen/bronchitissen: dat je niet op je benen kunt staan) en ook nog redelijk bij verstand. Maar wel totaal malaiserig. Nu is het morgen weekend en vraag ik me af of ik naar huisarts moet ja of nee. Extra complicatie is dat de huisarts een half uur met de metro is en dat ik helemaal geen zin in zo'n reis heb (ook bang voor nieuwe virussen/bacteriën en vermoeiend). Wat zeggen jullie?

Login of registreer om te reageren
15-02-2019 om 12:25 uur

Als de wiedeweerga naar de huisarts. Tijd voor een antibioticakuurtje.

Login of registreer om te reageren
15-02-2019 om 12:45 uur

Met de huisarts telefonisch gesproken, ik wacht nog even af. Als ik benauwder wordt dit weekend, moet ik bellen. Ik vind al die antibiotica (vorig jaar en 2 jaar geleden ook 2 kuurtjes) ook niet fijn. Vanmiddag had ik 37,7. Dus wie weet.

Login of registreer om te reageren
15-02-2019 om 12:58 uur

Is beetje afschuiven van de huisarts, want die is het weekend natuurlijk niet te bereiken. Dan moet je het uit gaan leggen aan de HAP. De hoogte van de koorts zegt niet alles. Het gaat om de duur.
Ik had geen koorts, alleen lichte verhoging soms, ik werkte gewoon, maar hoestte wel. Bij een longfoto bleek ik dubbele longontsteking te hebben.
M.a.w. focus je niet al te zeer op de hoogte van je temp, maar hoe je je voelt, de kleur van het opgehoeste slijm en een eventuele benauwdheid daarbij. Beterschap!

Login of registreer om te reageren
15-02-2019 om 13:13 uur

Dank! Peakflow is nog wel boven de 600. En ook niet zo heel erg benauwd. Ik wacht nog even af!

Login of registreer om te reageren
17-02-2019 om 09:34 uur

Nu sinds twee dagen geen koorts of verhoging meer (yes!), maar wel nog veel hoesten (blaffend, rochelend) en benauwdheidsprikkel. Heb mijn medicijnen opgehoogd van 1x per dag Symbicort naar 4x per dag. Wel minder benauwd, maar nog veel hoesten. Wel minder sputum in de hoest. Maar toch: zoveel hoesten, is dat normaal?

Login of registreer om te reageren
17-02-2019 om 09:40 uur

Bij influenza hoest je vaak de longen uit je lijf:( ik kreeg toen codeïne van de huisarts, het was een droge hoest. Ik kon letterlijk niet slapen van het hoesten en stikte soms bijna voor mijn gevoel door het hoesten. Ik was ook echt mijn luchtwegen kapot aan het hoesten en moest de codeïne drie keer per dag slikken en het hoesten proberen in te houden, maarja dat was makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik wist toen overigens nog niet dat ik astma had en heb wel echt 2-3 weken lang flink gehoest:(

Login of registreer om te reageren
17-02-2019 om 10:05 uur

Bij een infectie moet je vaak al hoesten en als je daarbij ook astma hebt, zijn je longen daardoor nog onrustiger met nog meer hoesten.

Login of registreer om te reageren
19-02-2019 om 09:38 uur

Nog steeds niet geëscaleerd (volgens mij) in bronchitis of longontsteking. Wel 's ochtends en 's avonds benauwd en nog hoesten. Vraagje: hoe lang houden jullie verhoogde medicatie meestal aan na een griepinfectie? Ik gebruik sinds 5 dagen 4x per dag Symbicort. In de bijsluiter staat ook dat als je meer ontstekingsremmers gebruikt, je meer kans hebt op een longontsteking. Hoe denken jullie hierover?

Login of registreer om te reageren
21-02-2019 om 17:47 uur

Zes dagen na de koorts nog steeds veel hoesten en moe en benauwd. Hoe lang duurt herstel van griep? Of moet ik naar de huisarts? Geen verhoging en ook niet veel sputum bij het hoesten (ook al is het wel losse, beetje rochelende hoest).

Login of registreer om te reageren