Prednisolon kuur

12-02-2019 om 08:57 uur

Goedemorgen allemaal,

Ik ben weer aan het kwakkelen met mijn gezondheid en ben echt met deze winter abnormaal veel verkouden en meer kans op infecties dan in andere seizoenen, maar nu krijg ik alweer Prednisolon voorgeschreven een kuur van 10 dagen. Is dat is wel goed voor je en hebben jullie daar ervaring mee? Ik heb niet allergische astma en gebruik de Foster en Salbutamol.

Met vriendelijke groet,

Roos.

Login of registreer om te reageren
12-02-2019 om 09:15 uur

Hoi Roos,

Om je vraag heel kort door de bocht te beantwoorden: nee prednisolon is niet goed voor je. Maar ik denk niet dat je vraag zo bedoeld is. Bij astma (en andere ziekten) kan prednisolon je lichaam een soort van boost geven waardoor je beter kan herstellen. Dus soms is zo’n kuur nodig. De arts zal op basis van je ziektebeeld een weloverwogen beslissing maken en besluiten of prednisolon nodig is of niet.

Ik heb ondertussen redelijk wat ervaring met stoot- en onderhoudskuren en ben nu weer aan het afbouwen van de onderhoudskuur.

Groetjes

Login of registreer om te reageren
12-02-2019 om 09:18 uur

Kort door de bocht is prednison alleen maar goed voor je longen en niet voor de rest van je lijf. Alleen soms heb je het gewoon nodig.

Login of registreer om te reageren
12-02-2019 om 10:00 uur

Dank jullie voor de antwoorden. Ik dacht al dat Prednisolon niet goed voor je lichaam is. Als mijn longen hiervan beter functioneren ben ik allang blij. De andere kuren helpen bij mij echt niet of ik krijg heel last van bijwerkingen zoals diarree, infecties op intieme plekken.

Login of registreer om te reageren
12-02-2019 om 19:04 uur

Maaar, een stootkuur wat jij nu hebt is volgens mijn artsen niet slecht. pred heeft een hele slechte negatieve naam, enbdat is onterecht volgens mijn artsen.
Onderhoudspred is wel slecht voor je hele lichaam.

Login of registreer om te reageren
15-03-2019 om 18:58 uur

Hoi Margriet,

Hoe gaat het nu met je? Heeft de pred geholpen?

Prednison is zeker niet goed en ik heb er een haat liefde verhouding mee. Ik probeer het uit te stellen, er onder uit te komen maar soms is het toch nodig. En het is dan wel heel goed dat ik weer opknap en uit m'n longdip kan komen. Ik gebruik ook dagelijks prednisolon 10 mg

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
16-03-2019 om 10:16 uur

Hoi Anne,

De Pred heeft wel wat geholpen, en mijn longen zijn nu beter op orde dan een paar weken geleden. De ene dag benauwder dan de andere dag, maar het gaat wel stapje voor stapje beter. De genezing van ontstekingen en infecties heeft echt de tijd nodig ben ik achter gekomen. Hoe gaat het met jou?

Met vriendelijke groet,

Roo.

Login of registreer om te reageren
26-03-2019 om 10:06 uur

Fijn dat het nu beter met je gaat Margriet. Ik ben zelf ook maar weer met een kuur begonnen van 30 Mg. na 4 dgn. kwakkelen ivm verkoudheid en koorts. Ik heb het altijd in huis ingeval dat ... Het helpt direct. Hoest wordt minder en koorts zakt. Ik heb ook onderhoudspredn. 5 Mg. en antibiotica 500 Mg. preventief. naast de puffers vd astma. Maar prednison heeft bij langdurig gebruik zeker bijwerkingen, vooral de steeds dunner wordende huid en bloeduitstortingen zijn niet leuk. En bij een hogere dosering de slapeloosheid en hyperactiviteit, bij mij dan. Gelukkig is dat nu tijdelijk.

Ben net 2 weken terug uit Spanje, 2 mnd. overwinterd en niet ziek geworden!

Geertrude

Login of registreer om te reageren