Benauwd en steken onder schouderblad, in mijn zij en op borstbeen

07-02-2019 om 14:57 uur

Afgelopen augustus heb ik na 3 klaplongen een VATS-operatie gehad. Tijdens die opname is er ook een CT-scan gemaakt, waaruit bleek dat er in alle longvelden cystes aanwezig zijn. Uit het longweefsel is opgemaakt dat ik longemfyseem zou hebben. Er is ook bloedonderzoek gedaan, en verband met alpha-1 is uitgesloten. Nu is er het vermoeden dat ik LAM zou hebben, ben daarvoor doorverwezen naar het ILD in St. Antonius in Nieuwegein. Sinds anderhalve week is mijn situatie verslechterd. Ik voel me erg benauwd, en heb telkens steken onder mijn schouderblad, in mijn zij en op het borstbeen. Dit aan de kant waar ik geopereerd ben. Aan de andere kant voel ik ook af en toe een steek, maar minder vaak. Deze week toch maar weer een foto laten maken, omdat ik het gevoel had dat ik weer een klaplong had. Dit bleek niet het geval te zijn. Maar wat is er dan wel aan de hand? Zijn dit symptomen van LAM?

Mijn longarts zegt dat hij nu weinig kan doen (behalve rust nemen), en dat ik de diagnose moet afwachten. Van het ILD begreep ik dat het wel 7 weken kan duren voordat die er is. Ik zou graag advies willen of de benauwdheid toch op de één of andere manier te verminderen is. En of wellicht de diagnose te bespoedigen is. Alvast dank voor de reactie!

Login of registreer om te reageren
12-02-2019 om 10:51 uur

Beste Acsie,

Wat vervelend dat je situatie is verslechterd. Wij begrijpen de arts wanneer hij zegt dat er gewacht moet worden op de diagnose. Als die bekend is kun je ook gericht (be)handelen. Benauwdheid kun je o.a. verminderen door het gebruik van luchtwegverwijders Wellicht kun je dit nog met de longarts bspreken. Of is dit al gebeurd?
Informatie over LAM kun je o.a. vinden op de volgende websites: https://www.longfonds.nl/alle-longziekten/lam en https://www.lam-nederland.nl/joomla336/longcentrum
Heel veel sterkte gewenst.

Met vriendelijke groet.
Advieslijn

Login of registreer om te reageren