online apotheek

04-02-2019 om 14:36 uur

Vanwege allerlei omstandigheden woon ik tegenwoordig in België maar als Nederlander en in NL verzekerd, gebruik ik nog wel steeds de Nederlandse huisarts en de Nederlandse ziekenhuizen. Het is echter nogal een onderneming om ze te bezoeken elke keer en voor medicijnen ben ik afhankelijk van de apotheek houdende huisarts. (plattelandspraktijk).

Laten we zeggen dat de assistentes die de apotheek beheren niet het warm water hebben uitgevonden. Ik heb meer kwalen dan een hond vlooien en kan van de medicijnen die ik krijg een ontbijt samen stellen. Maar omdat er nogal wel eens geduvel is met bepaalde medicijnen, krijg je vervangers. Die worden dan weer als 1e uitgifte genoteerd (terwijl de werkzame stof gewoon hetzelfde blijft) en dan heb je weer een halve dag reizen extra.

Via de longarts heb ik Sprivia inhalers voorgeschreven gekregen. Een half jaar geleden. Ik heb nu mijn 2e inhaler.... Want ik krijg er niet genoeg van mee. Telkens maar eentje voor drie maanden. Ik krijg echter wel genoeg van het vechten om medicijnen met witch & bitch van de apotheek. Dus vroeg ik mij af of je niet via een online apotheek kunt bestellen?

Die zal dan wel naar mijn adres in België moeten versturen. De verzekeraar zal waarschijnlijk ook akkoord moeten gaan en wat er al niet meer is. "Nederland is klein, denk groot" was altijd de slogan van de overheid maar mijn ervaring is dat dit denken vaak stopt aan de landsgrens.

Dus heeft iemand ervaring met zo iets of goede tips voordat ik op een kansloze missie ga?

Login of registreer om te reageren
05-02-2019 om 21:13 uur

Hoe ga je het eigenlijk aanpakken als je ziek bent en je huisarts zou op huisbezoek moeten komen? Die komt echt niet naar België toe.

Login of registreer om te reageren
05-02-2019 om 21:46 uur

Stefanie, ook in België kennen ze het begrip “passant”. Je kan gewoon een Belgische huisarts vragen om langs te komen. Wel kans dat je contant moet afrekenen maar als je hulp nodig hebt dan krijg je die en je NL zorgverzekeraar zal die vergoeden, mits je EU- of zelfs wereldwijde dekking hebt. Zo niet dan betaal je dat zelf. De tip van Daantje over de mogelijk beperkte vergoeding is wel een punt.

Login of registreer om te reageren
05-02-2019 om 21:57 uur

Reuzenkakatoe er is wel een verschil tussen spoedeisende zorg en niet spoedeisende zorg. Je kan niet zomaar een huisarts laten komen en er vanuit gaan dat het vergoed / terugbetaald wordt. Dan hangt het er nog vanaf of er een max aan zit bv vergoeding tot het Nederlandse tarief. Voor buitenlands tarief ( het verschil ) heb je dan een ruim dekkende aanvullende verzekering nodig. Dus bij spoedeisende zorg. Heb je een griepje en je wilt de ha laten komen valt niet onder spoedeisende zorg

Login of registreer om te reageren
05-02-2019 om 22:07 uur

@Stefanie
Daar heb je wel een punt. Of je zorg überhaupt vergoed wordt hangt sterk af van je dekking.

Login of registreer om te reageren