Zou dit inspanningsastma kunnen zijn?

01-02-2019 om 13:21 uur

Hoi allemaal! Sinds een maand of 5 doe ik aan kickboksen. De eerste maanden 1x per week en nu sinds een aantal
maanden 2x per week. Al vanaf het begin merkte ik dat na het sporten ontzettend moe ben, lichamelijk moe. Niet
'slaap moe' om het zo maar te noemen. Ik kan gerust de hele dag als een vaatdoek op de bank blijven zitten (ik sport
altijd in de ochtend). Ook heb ik het vaak erg koud na het sporten (ongeveer 1 uur na het sporten en dat houdt 1 à 2
uur aan). Later op de dag krijg ik het juist weer warm (alsof ik een beetje koortsig ben). Dat terwijl ik nooit het gevoel
heb ik dat ik alles geef bij het sporten en het prima volhoud. Ik heb niet het gevoel dat ik benauwd ben tijdens het sporten
(als in, dat ik naar adem moet happen of geen lucht binnen krijg), maar het is me laatst opgevallen dat ik wel altijd aan het
hoesten ben tijdens en na de les, dat kan wel een paar uur aanhouden. Ook heb ik daarbij een vervelend gevoel in mijn keel. Dat terwijl ik verder eigenlijk zelden hoest.

Misschien is het gewoon een inspanningskuchje, maar ik vroeg me af of de vermoeidheid er ook mee samen zou
kunnen hangen en dat wellicht kan wijzen op inspanningsastma? Het zou fijn zijn om niet de hele dag moe en slap
te zijn na het sporten. Ik ben benieuwd of mensen zich herkennen in mijn verhaal en wat hun ervaring is.

Ik eet en drink overigens altijd goed na het sporten, dat maakt helaas geen verschil.
Als baby heb ik lang last gehad van asmatische bronchitis, maar dat is helemaal over gegaan.

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 21:22 uur

Ik denk dat je hiermee even naar je huisarts moet, wij kunnen helaas niet een diagnose stellen.

Wel weet ik dat je bij babietjes geen astma kunt vaststellen, dat kan pas vanaf 5-6 jaar, want dan kunnen kindjes longfunctie blazen.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
02-02-2019 om 10:16 uur

Het kan inspanningsastma zijn, om daar achter te komen, moet je even langs de huisarts. Als je ineens begonnen bent met sporten, kan het misschien ook zijn dat je wat te hard van stapel hebt gelopen. Misschien even een tijdje weer één keer per week proberen hoe je je daarbij voelt.

Login of registreer om te reageren
02-02-2019 om 11:30 uur

Bedankt voor de reacties!

Voor dat ik begon fietste ik al veel/lang en ik heb het voor mijn gevoel rustig opgebouwd door de eerste maanden 1x per week te gaan en daarna over te stappen op 2x. Ik sport op maandag en vrijdag dus er zit ook genoeg herstel tijd tussen. De volgende dag heb ik gelukkig nergens last van! Ik heb ook juist het gevoel dat ik me nooit helemaal geef maar altijd best casual sport om het zo te noemen. Ik ben nog jong (25) dus 2x per week een uurtje sporten opgebouwd over een aantal maanden zou volgens mij geen probleem moeten zijn.. Verder ook geen overgewicht of blessures.

Het is wel een wat ouder gebouw dus wellicht dat de ruimte ook niet helemaal geschikt is. Als het blijft misschien toch maar eens langs de huisarts.

Het vermoeide na het sporten had ik trouwens al vanaf het begin en dat is ook nooit verandert in intensiteit, maar juist heel constant gebleven. Ook toen ik al een aantal weken 1x per week ging.

Login of registreer om te reageren