sinds COPD aangekomen

31-01-2019 om 14:00 uur

Ik heb gold 3/4 ben aangekomen sinds er COPD is geconstateerd dat is nu ongeveer 12 jaar wie had dat ook en wil graag afvallen maar hoe ben nu nog bezig met een revalidatie voor COPD patiënten iemand een soort eetpatroon heeft die werkt om af te vallen beetje wanhopig ben al meer eiwitten gaan eten

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 19:04 uur

Maar een afvaldieet volgen of op je eten letten is niet helemaal hetzelfde en wat ik bedoel. Als ik thuis ben en hooguit een rondje wandel heb ik geen zes tot acht boterhammen nodig die ik normaal wel eet als ik werk en sport maar hoeveel dan wel, dat vind ik lastig. Dat probeerde ik re zeggen.

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 19:15 uur
Reactie op Daantje

Maar een afvaldieet volgen of op je eten letten is niet helemaal hetzelfde en wat ik bedoel. Als ik thuis ben en hooguit een rondje wandel heb ik geen zes tot acht boterhammen nodig die ik normaal wel eet als ik werk en sport maar hoeveel dan wel, dat vind ik lastig. Dat probeerde ik re zeggen.

Ik snap het, dat is idd niet afvallen.
Zelf eet ik ook veel optimelproducten, lekker!

Op dit moment volg ik ook een afvaldieet die de dietiste heeft voorgeschreven. Omdat ik zelf heb geprobeerd om af te vallen in 2018 maar steeds ziek werd bij t afvallen lijkt het zo te zijn dat ik te snel afviel. Nu een rustiger tempo afvallen.

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 11:38 uur
Reactie op emsepems

Zelf eet ik ook veel optimelproducten, lekker!

Lieve Ems, ik geloof niet meer in die lightprodukten. Je lichaam denkt: ha lekker, daar komt vet en suiker aan en stelt zich erop in. En dan komt er geen vet en ook geen suiker. Ik drink sinds enkele maanden gewoon weer volle melk (biologisch) of karnemelk, ik smeer roomboter op mijn brood en kom geen gram aan. Maar ik heb ook geen snaaimomenten meer. Mijn ontbijt met volle yoghurt voldoet voor de hele ochtend en na de lunch heb ik nooit meer een dip.

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 12:47 uur

@Thirza, ik doe precies hetzelfde, ben weer op de volle produkten overgegaan, ook ivm eiwit inname, op advies van dietiste van umcg, geen light of 0% producten meer.
Ik snaai veel minder en heb minder trek.

Eigenlijk ook logisch dacht ik later, door al dat light heb je veel vaker trek momenten, na een glas volle melk of yoghurt zit je echt vol.

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 12:58 uur

Let wel op dat als je roomboter gebruikt ipv margarine dat daar geen vitamine D aan toegevoegd is.

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 12:59 uur

Fijn dat meedenken dames ( duimpje omhoog)
ik eet ook volle yochurt :-)
Volgens mij is afwisselen het slimste. Maar optimel vind ik lekker :-)

Op advies van dietiste ga ik voor 18oo kcal en 85 eiwitten om af te vallen.

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 13:21 uur
Reactie op Daantje

Let wel op dat als je roomboter gebruikt ipv margarine dat daar geen vitamine D aan toegevoegd is.

Ik slik al een paar jaar een tabletje vit D per dag. :D Maar ik eet minstens 1 x per week vette vis en ong. 2 x een eitje, daar zit het ook in.
@Emsepems, als je Optimel gewoon lekker vindt is dat natuurlijk prima. Mijn dochter ontbijt met de 0% kwark maar roert daar wel een lepel slagroom door. (destijds advies van orth. voedingsdeskundige) Vet is nl niet ongezond. Alleen als je elke dag naar de gele M gaat, dan is het ongezond ja.

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 14:24 uur

? Geen vit. D in roomboter???

Vroeger op school geleerd: Aan margarine wordt verplicht vit. A en D toegevoegd, omdat deze van nature in roomboter voorkomen.

Nu is de natuur niet meer wat die vroeger was, maar toch........?

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 14:27 uur

Je hebt gelijk, Marlen. Vitamine D zit blijkbaar ook in roomboter maar wel veel minder dan in margarine. Wist ik echt niet.

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 14:41 uur

Ik wist sowieso niet dat er vitamines in boter zaten, ongeacht de vorm haha.
Maar inderdaad vet is niet ongezond alleen elke dag chips en frituur is wel ongezond:p
Ik kijk vaak naar de eiwitten en de vetten en koolhydraten interesseren me dan iets minder. Vaak als er 0% vet op staat dan stoppen ze er andere dingen in om de smaak maar goed te houden.

Overigens zijn soms voedingscoaches nog beter op de hoogte van gezonde voeding dan sommige diëtisten ben ik achter gekomen.

En de namaaksuikers die in lightproducten zitten zorgen kennelijk (gehoord van foodstudenten) ook bij veel mensen voor meer schommelingen in de bloedsuikers waardoor je dus eigenlijk beter voor de variant met suiker kan gaan.

Al met al blijft voeding lastig en is het erg puzzelen wat voor jou nu wel werkt. Maar hier staan zeker weer adviezen in waar ik zelf mee aan de slag ga en komende afspraak met de diëtiste ook ga bespreken (alhoewel ik me afvraag of ze het me eens is, zij gelooft heilig in halvarine en optimel ipv roomboter en volle kwark).

Wat ik overigens ook goed vind vullen als ontbijt: diepvries fruit (bij gebrek aan vers fruit) en dan zelf pak ik vaak aardbeien, blauwe bessen, mango en banaan, daar yoghurt bij en een beetje warmwater (ivm het bevroren fruit) om het vloeibaar te maken. In de blender en dan heb ik een heerlijke smoothie! Meteen vitamines binnen, wat eiwitten, drinkt makkelijk weg, geen toegevoegde suikers en toch heerlijk zoet door al het fruit:D en ik kan daar op een schooldag een hele ochtend op teren, als ik moet sporten heb ik wel meer voedingsstoffen nodig overigens. Ik vind ontbijten vaak lastig en dit maakt het dan voor mij aangenamer:) je kan er natuurlijk ook nog vezels aan toevoegen net wat jij lekker vindt en wat voor jou goed voelt en waar je behoefte aan hebt.

Login of registreer om te reageren