sinds COPD aangekomen

31-01-2019 om 14:00 uur

Ik heb gold 3/4 ben aangekomen sinds er COPD is geconstateerd dat is nu ongeveer 12 jaar wie had dat ook en wil graag afvallen maar hoe ben nu nog bezig met een revalidatie voor COPD patiënten iemand een soort eetpatroon heeft die werkt om af te vallen beetje wanhopig ben al meer eiwitten gaan eten

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 14:03 uur

Toevallig gestopt met roken?
Als je dan toch wilt afvallen dan zou ik de koolhydraten laten staan: Aardappels, rijst, pasta's etc.

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 14:14 uur

Is een consult bij een diëtist geen optie? Die hebben veel kennis van voeding en dan zou ik iemand zoeken die ook verstand heeft van longziekten en jou daarbij goed kan adviseren

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 14:33 uur

Misschien als je door de revalidatie leert om weer op een goede manier te bewegen en daar daarna zelf mee doorgaat, dat je vanzelf ook wel weer iets afvalt.

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 14:56 uur

Wat voor mij werkt is een app waarbij ik kan stellen hoe ik wil afvallen (duurzaam) dan berekent die op basis van je lengte en gewicht en hoeveel je wil afvallen het aantal calorieen. Maar als je copd hebt is die app echt slechts een leidraad, je verbruikt al meer energie door adem te halen. Daarbij kan je invullen dat je dus eiwitrijk wil eten en die app berekent van elk voedingsmiddel hoeveel vetten, eiwitten en koolhydraten erin zitten.
Mij hielp het om bewuster te worden van wat er nou in voeding zit en dat brood bijvoorbeeld best veel calorieën bevat (meer dan ik dacht en van de koolhydraten wist ik al) en zo ben ik gaan zoeken naar gezonde alternatieven.
Waaronder zelf bananenbrood maken zonder toegevoegde suikers, dit vult best wel en is lekker en dus een mooi tussendoortje om maar even wat te noemen.

Montignac dieet staat vooral bij mannen erom bekend dat het goed werkt, maar probeer met gezond verstand te blijven kijken en ga geen crashdieet volgen of enorm koolhydraatarm ofzo. Je hebt nou eenmaal voeding nodig als basisbehoefte en ook die koolhydraten heb je nodig. Maar probeer jezelf te verdiepen in de soorten, dus volkorenbrood is beter dan witbrood, en qua vetten wat gezonder is.

Jammer dat de diëtiste daar verder niet op in is gegaan hoe je dat het beste aan kan pakken qua keuzes en samenstellingen. Want eiwitten zijn inderdaad belangrijk en die vullen ook waardoor je minder trek hebt in bijvorbeeld eten met veel toegevoegde suikers (ik zeg niet dat je dit doet, maar ik spreek uit eigen ervaring).

En wat Daantje zegt, door beter en makkelijker te bewegen verbrand je ook meer calorieën en val je vaak ook af:)

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 15:02 uur

Vaak is er aan een revalidatie ook een diëtist verbonden. Ik vond het heel lastig om mijn eetpatroon aan te passen aan minder beweging als ik ziek thuis ben.

Optimel kwark bevat weinig calorieën maar wel veel eiwitten en vult ook goed.

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 15:14 uur

@Daantje ja is bij mij ook eraan verbonden ja:)
En dat is ook lastig! En inderdaad optimel kwark is ook nog best lekker:D

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 17:38 uur

Wellicht ook je medicatie bekijken waar je zwaarder door kunt worden bijvoorbeeld prednison...

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 17:53 uur

Dank je wel voor jullie advies en ik ga nog een keer met de diëtiste om de tafel

Login of registreer om te reageren
31-01-2019 om 18:49 uur
Reactie op Daantje

Vaak is er aan een revalidatie ook een diëtist verbonden. Ik vond het heel lastig om mijn eetpatroon aan te passen aan minder beweging als ik ziek thuis ben. .

Als ik ziek ben mag ik geen afvaldieet volgen van mijn dietiste. Het lichaam heeft voedingsstoffen en energie nodig om beter te worden.

Reactie op willempje5

Dank je wel voor jullie advies en ik ga nog een keer met de diëtiste om de tafel

Wijs, dat advies zou ik jou ook geven

Login of registreer om te reageren