Codeine als slaapmiddel?

30-01-2019 om 12:59 uur

Ik zit aan de prednison en slaap heel slecht. Ik heb nu van mijn longarts codeine gekregen om beter te kunnen slapen. Als ik de bijsluiter lees is het vooral tegen hoest en pijn en als bijwerking dat je er slaperig van wordt. Mijn longarts heeft ook de antibiotica en prednison voorgeschreven dus ik neem aan dat hij het veilig acht dat ik daarbij die codeine neem. Zijn er meer mensen die het kregen om te slapen? Werkt het en ben je dan overdag wel weer helder?

Login of registreer om te reageren
30-01-2019 om 13:13 uur

Ik heb het tijdens ziekte met enorme hoestbuien gekregen om te slapen, omdat het dan ook de hoestprikkel onderdrukt. Ik slaap er best goed op en functioneer dan overdag ook gewoon:)
Bij pijn werkt het alleen als je het in combinatie met paracetamol neemt, het versterkt het pijnstillende effect dan. Heb het in combinatie met paracetamol ook een tijd als pijnstiller gebruikt en dan had ik overdag wel dat ik suffer was, maar dan slikte ik het ook overdag. Overigens was dat suffe binnen een week bij mij weg.
Maar iedereen reageert anders, ik ken mensen die al suf worden van paracetamol. Dus ik hoop voor je dat het werkt en dat je er beter van slaapt en overdag wel helder bent.

Login of registreer om te reageren
30-01-2019 om 13:14 uur

Ik heb het ook wel eens gekregen maar dan alleen wanneer ik geen productieve hoest had, omdat het hoestdempend werkt en bij vies slijm is dit niet handig.
Ik sliep er best goed op, alleen na een paar dagen werkte het minder bij mij, alsof ik toch steeds meer nodig had, overdag had ik geen duf gevoel, behalve door het ziek zijn zelf.
Voor een paar nachten heel goed te doen om bij te komen en weer wat energie op te doen.
Sterkte en hopelijk lekker slapen

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 09:12 uur

Ik val er niet echt van in slaap maar kom wel in een soort fase tussen slaap en wakker waarin ik niet meer zo ga liggen woelen en piekeren wat eigenlijk al heel fijn is. Ik ben overdag wel duf maar ook door de prednison en ziekte denk ik idd.

Ik ben iig blij dat ik het aangekaart heb, bij mijn longarts. Van die slapeloze nachten wordt je ook niet beter en ik merk ook dat ik dan vaak angstig en somber word.

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 09:19 uur

Dat is inderdaad ook al fijn:) en zeker goed dat je het hebt aangekaart. Slaap is zo belangrijk en helemaal als je niet fit bent. Ik merk ook dat ik dan erg prikkelbaar word als ik slaap te kort heb en een enorm kort lontje heb.
De dufheid door de codeïne trekt vaak na een paar dagen weg mocht het daardoor komen, ik hoop dat je snel weer helemaal fit bent:)

Login of registreer om te reageren
01-02-2019 om 10:49 uur

Ik gebruik Valdispert voor de nacht met Melatonine. Het werkt bij mij erg goed en je wordt er niet duf van. Tevens is het om de onrust weg te halen.
Je zou ook alleen Melatonine kunnen gebruiken.

Login of registreer om te reageren