Wat te doen na astma diagnose?

29-01-2019 om 02:29 uur

Hallo allemaal :)

Ik wil graag met jullie mijn verhaal delen en het liefst tips ontvangen over hoe ik met mijn "nieuwe" astma moet omgaan.

Een maand geleden kreeg ik een enorme aanval van benauwdheid met hoesten en een piepende ademhaling. Ik ben vaker benauwd geweest maar nog nooit zoals die ene keer. Ik ben snel naar de huisartsenpost gegaan waar het volgens de arts klonk als een astma aanval in combinatie met een verkoudheidsvirus. Ik kreeg een puffer Salbutamol mee naar huis en het advies om bij mijn eigen huisarts te vragen voor een astma test.

Ik ben vervolgens door mijn eigen huisarts naar een longverpleegkundige gestuurd voor een bloed, longfunctie, astmatest. Hieruit bleek dat ik inderdaad astma heb. Toen hierna ik bij mijn huisarts kwam voor de uiteindelijke diagnose, kreeg ik alleen te horen dat ik inderdaad astma heb. Ik mocht van hem mijn puffer gebruiken en eventueel kan ik een pilletje krijgen tegen het hoesten en dat was het dan. Ik heb verder geen informatie gekregen, geen tips bij wat te doen, en zelfs geen tips over het gebruik van de puffer.

Ik vraag me dus een beetje af wat ik nu moet doen. Ik heb op internet gevonden hoe (en wanneer) ik de puffer moet gebruiken (enkel bij klachten?) maar ik ervaar wel dat als ik bovengemiddeld benauwd ben, ik een paar uur na de eerste paar pufjes opnieuw dezelfde klachten krijg. Als ik de diagnose astma research vallen er wel veel puzzelstukjes op zijn plek, maar ik voel me wel een beetje in het diepe gegooid. Hebben jullie tips? ;)

Groetjes,

Marit, 24 jaar oud

Login of registreer om te reageren
29-01-2019 om 07:57 uur

Hoi Marit,

Vraag of je nog een keer naar de longverpleegkundige mag, zij weet veel over astma en kan je zo goed mogelijk begeleiden en je helpen met al je vragen waar je huisarts vaak minder tijd voor heeft.
Schrijf al je vragen op en vraag ze het hemd van het lijf en ook wat je moet doen in welke situatie etc.
Succes!

Login of registreer om te reageren
29-01-2019 om 09:58 uur

Ha Marrit,

Wat vervelend dat je meer benauwd bent!
Vaak geven artsen eerst een kortwerkende luchtwegverwijder voor ze op langwerkend overgaan. En zo wordt het steeds opgebouwd tot de astma onder controle is.
Daar is een heel stappenplan voor.
Maar inderdaad wat Nckiie zegt, ga terug naar de longverpleegkundige met al je vragen.
Een huisarts is eerstelijns maar weet vaak niet zo veel van astma en daarom zit je vaak beter bij bijvoorbeeld een longverpleegkundige.

Succes ermee!

Gr Chiel

Login of registreer om te reageren
29-01-2019 om 10:05 uur

Je kan de apotheek ook vragen om inhalatie instructie.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
29-01-2019 om 12:51 uur

Ik zou inderdaad de apotheek vragen om een goede inhalatie instructie, vaak hebben ze ook een kamertje waar je even apart kunt gaan zitten met een medewerker.
Je kan inderdaad vragen om een longverpleegkundige, of hier bij mijn huisarts zit een praktijkondersteuner. De onze doet niet anders dan mensen met longproblemen begeleiden en longfunctietesten afnemen.
Verder kan je bij het longfonds ook nog gratis boekjes bestellen, daar staan ook nog handige tips in. https://bestellen.longfonds.nl/product-categorie/astma/
Er staat hier op het forum ook enorm veel informatie.
(Ik heb zelf ook astma en mijn zoon van 9 ook)
Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
30-01-2019 om 19:10 uur

Hoi Marrit,

Ik zou opnieuw een afspraak maken met de longverpleegkundige.
Toen bij mij astma werd geconstateerd kreeg ik Salbutamol mee. Maar de benauwdheid bleef. Ik heb opnieuw toen een afspraak gemaakt en een spirometer test gedaan en toen bleek dat ik ook een longbeschermer nodig had (Fliotide).

Hou je zelf goed in de gaten en als bepaalde dingen onduidelijk zijn zou ik extra navraag doen.

Login of registreer om te reageren
04-03-2019 om 18:54 uur

Ik ben vandaag ook gediagnosticeerd met astma. Ik heb eerst vorige week salbutamol gekregen maar dat hielp niet veel. Vandaag na ernstige benauwdheid weer naar huisarts geweest en nu heb ik een kuur prednison. Ik hoop dat ik het er mee red. Zelf was ik bang voor longontsteking omdat de symptomen er toch wel op lijken. Hebben jullie ervaring met stootkuur prednison?

Login of registreer om te reageren
09-03-2019 om 15:28 uur

@sonja62 prednison is een fantastisch middel en na een kuurtje zal zeker verbetering moeten optreden! Hoe is het nu?

Login of registreer om te reageren
01-05-2019 om 18:52 uur

Ik zou zeker contact opnemen met de longarts, een longfunctie test uit laten voeren en dan daarop de medicatie afstemmen. Ik ben dezelfde weg gegaan. Wel heb ik een goed contact met de huisarts die aangaf het prettig te vinden dat ik hem op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. In augustus moet ik terug voor controle bij de longarts in het ziekenhuis....

Login of registreer om te reageren
01-05-2019 om 19:19 uur

Gewoon weer terug naar de arts en vragen om informatie, vragen wanneer je de puffer moet gebruiken.

Een huisarts kan over het algemeen prima astma behandelen

Login of registreer om te reageren