Wat te doen na astma diagnose?

29-01-2019 om 02:29 uur

Hallo allemaal :)

Ik wil graag met jullie mijn verhaal delen en het liefst tips ontvangen over hoe ik met mijn "nieuwe" astma moet omgaan.

Een maand geleden kreeg ik een enorme aanval van benauwdheid met hoesten en een piepende ademhaling. Ik ben vaker benauwd geweest maar nog nooit zoals die ene keer. Ik ben snel naar de huisartsenpost gegaan waar het volgens de arts klonk als een astma aanval in combinatie met een verkoudheidsvirus. Ik kreeg een puffer Salbutamol mee naar huis en het advies om bij mijn eigen huisarts te vragen voor een astma test.

Ik ben vervolgens door mijn eigen huisarts naar een longverpleegkundige gestuurd voor een bloed, longfunctie, astmatest. Hieruit bleek dat ik inderdaad astma heb. Toen hierna ik bij mijn huisarts kwam voor de uiteindelijke diagnose, kreeg ik alleen te horen dat ik inderdaad astma heb. Ik mocht van hem mijn puffer gebruiken en eventueel kan ik een pilletje krijgen tegen het hoesten en dat was het dan. Ik heb verder geen informatie gekregen, geen tips bij wat te doen, en zelfs geen tips over het gebruik van de puffer.

Ik vraag me dus een beetje af wat ik nu moet doen. Ik heb op internet gevonden hoe (en wanneer) ik de puffer moet gebruiken (enkel bij klachten?) maar ik ervaar wel dat als ik bovengemiddeld benauwd ben, ik een paar uur na de eerste paar pufjes opnieuw dezelfde klachten krijg. Als ik de diagnose astma research vallen er wel veel puzzelstukjes op zijn plek, maar ik voel me wel een beetje in het diepe gegooid. Hebben jullie tips? ;)

Groetjes,

Marit, 24 jaar oud

Login of registreer om te reageren
29-01-2019 om 07:57 uur

Hoi Marit,

Vraag of je nog een keer naar de longverpleegkundige mag, zij weet veel over astma en kan je zo goed mogelijk begeleiden en je helpen met al je vragen waar je huisarts vaak minder tijd voor heeft.
Schrijf al je vragen op en vraag ze het hemd van het lijf en ook wat je moet doen in welke situatie etc.
Succes!