copd en paniek aanval bijna geen lucht meer krijgen

16-08-2018 om 00:39 uur

Ik heb copd heel weinig longcapaciteit minder dan 14 % soms krijg ik zo een stres paniekaanval en dan heb ik totaal geen controle niet meer over mijn ademhaling ik stik dan bijna even een voorbeeld ik ben aan het rijden met de auto heb mijn gordel niet aan ( heb ik aan de hand gehad ) in een keer zie ik een motoragent staan ik sla in paniek en krijg geen lucht niet meer ik heb dit met meer dingen aan de hand ook ik sta op de lijst voor transplantatie heb een aparte gsm voor dit als ze bellen dus als die gsm belt is dit enkel het ziekenhuis ik ben er bijna zeker van als die gsm belt heb ik het ook niet meer onder controle en kan ik niet opnemen ik zou hier hulp voor willen of eventueel medicatie wat zou kunnen helpen ik neem al alprazolam 25 mg maar dat helpt niks ik heb dit al meer maals gevraagd maar blijkbaar is er niks voor weet hier iemand raad mee of heeft er nog iemand dit aan de hand of kan iemand me raad geven ?

Login of registreer om te reageren
20-01-2019 om 10:50 uur

Geweldig @Anna50, die zing ik ook geregeld, hahaha.
Alleen als ik mega benauwd ben dan mompel ik wat :)
Ik zelf zing vaak:wiener blut hahaha , als t maar wat helpt he?
Hopelijk knap je wat op! Beterschap!

Login of registreer om te reageren
20-01-2019 om 11:23 uur

@goudvisje , whahaha hoe bestaat het! Ik ga wel iets moderns opzoeken of: ik zag 2 beren broodjes smeren. :)

Login of registreer om te reageren
20-01-2019 om 12:31 uur

@anna50, kunnen we geen longforum koor beginnen? :)
Maar alle gekheid op een stokje, zingen kan echt wat helpen, maar bij een extreme aanval krijg ik er geen noot uit en helpt alleen morfine (oramorph) iets.
Waar je dan wel gelijk zakjes bij moet slikken ivm stoelgang want anders krijg je daar weer last van.

Login of registreer om te reageren
27-01-2019 om 16:39 uur
Reactie op goudvisje

@anna50, kunnen we geen longforum koor beginnen? :)
Maar alle gekheid op een stokje, zingen kan echt wat helpen, maar bij een extreme aanval krijg ik er geen noot uit en helpt alleen morfine (oramorph) iets.
Waar je dan wel gelijk zakjes bij moet slikken ivm stoelgang want anders krijg je daar weer last van.

Ben ik blij dat ik hier heb ingelogd,ik werd de laatste tijd steeds benauwder en raakte in paniek,daardoor leek het net alsof ik stikte en had geen controle meer over me blaas.Heb ook de ziekte van chron en moest laatst boodschappen doen,nog geen 7 min bij mij vandaan altijd even snel met de fiets want lopen gaat niet meer,als die koude wind op me onderbuik slaat dan ga ik gelijk aan de diaree,heb inmiddels zoveel dat ik me erg zorgen maak en vaak in paniek schiet waardoor ik het weer benauwd krijg.
Een ander zegt altijd maak je geen zorgen,ja dat is makkelijk gezegd als je zelf niets hebt,niemand begrijpt je ook,heb ook COPD en me buurman zegt vaak tegen me dat ik me niet zo moet aanstellen.
Ik heb van de apotheek inplaats van seretide sameterol gekregen omdat de zorgverzekeraar het niet meer vergoed zegt ze seretide,heb ook ventolin en spiriva,maar ik ga steeds verder achteruit wat me erg bang maakt.
Dank jullie wel en goudvisje,nu weet ik eindelijk waarom ik het vaak zo benauwd hebt.
Ga maar is een afspraak maken met me huis en longarts.

Login of registreer om te reageren
27-01-2019 om 17:06 uur

Zou ik zeker doen een afspraak maken bij huis of longarts, @bluemoon.
Kan heel goed door je copd komen en die aanvallen zijn erg angstig! Dat met de blaas heb ik ook, geen controle meer over je spieren, vreselijk.
De ziekte van Crohn ken ik uit mijn familie, ook een erg nare ziekte waar je extra vermoeid van kunt zijn.
Zou het goed overleggen , ook over je pufjes.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
28-01-2019 om 13:18 uur

@bluemoon wat een zure buurman zo te horen!
Alsof jij het leuk vind om je zo te voelen. Ik snap dat nooit. Dat mensen dan over een ander zeggen: ach ja, das aanstelleritis, die wil gewoon niet werken / studeren / noem maar op.

Mensen met chronisch pijn of benauwdheid oid zijn juist absoluut niet lui. Wat een gevecht sommigen moeten voeren om bijvoorbeeld boodschappen te kunnen doen! Laat je dus niets wijsmaken, je bent een bikkel!

Login of registreer om te reageren
28-01-2019 om 16:10 uur
Reactie op Anna50
Reactie op labje
Hoi misschien een beetje raar maar mij helpt het als ik een paniekaanval heb en erg benauwd ben. Ik ga dan een liedje zingen en dat kalmeert de ademhaling en word ik weer rustig.

Gisteravond je tip toegepast. Kan niet zingen en ik wist ook niet wat. Het eerste wat in me op kwam was: Altijd is Kortjakje ziek...... hahaha Ja, ik ben op leeftijd. :) Afijn het hielp wel iets.

Dat leerde ik tijdens zwangerschapsgym. Toen de weëenstorm op zijn hevigst was en mijn ademhaling op hol dreigde te slaan, zong ik achter elkaar: altijd-is=Kortjakje-ziek-midden in de week maar.....puff puff puff

Ook hoorde ik van iemand die A A A A staying alive (van The BeeGees) begon te zingen. Dat was eerst het ritme van de hartmassage. Dat is nu sneller begreep ik.

Login of registreer om te reageren
29-04-2019 om 00:58 uur
Reactie op goudvisje

@Celleke1001 , bij mij is t ook weer achteruit gegaan, ik zat de laatste keer op 21 %, nu kan dit altijd weer iets meer zijn, na een prednison kuur enz maar de longarts dacht dat dit blijvend is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik pas vanaf eind augustus deze aanvallen heb, hiervoor wel erg benauwd geregeld maar die aanvallen met daarbij de paniek en nu ook de angst voor nieuwe aanvallen is nieuw voor mij.
Knap dat je nog werkt, al zal dat steeds lastiger worden, dat geloof ik direct.
Ik zelf heb heel veel jaren rond de 40 %gezeten en daar kon ik ook erg veel mee nog maar laatste jaren niet meer.
Ik heb trouwens nu van mijn longarts, morfine drankjes gekregen , dit heet:Oramorph, zitten ik kleine pipetjes en mag ik een slokje van nemen bij een ernstige aanval of 112 bellen.
Ik heb het nu 2 x nodig gehad en het hielp wel, misschien goed om eens naar t evragen aan je arts.
Het is moeilijk en angstig, bij mij zijn het geen paniekaanvallen maar echt door copd, maar je krijgt er wel paniek van....
Sterkte hoor en hoop dat je longarts iets voor je kunt betekenen.

Hallo

Ben afgelopen week bij de longarts geweest en een longfunctie gedaan
longinhoud is van dec. 2018 31% naar April 2019 naar 21% gegaan
Meermaals per dag ( s' morgens & s' avonds ) krijg zoon aanval en lijkt of echt stik
Bellen of iets pakken kan niet meer , het is heel angstig.
Ik weet niet hoeveel van zulke aanvallen ik nog kan verwerken , ben er bang voor
|
succes

Login of registreer om te reageren
13-01-2023 om 21:06 uur

Hallo, ik heb nog nooit gereageerd dus kijkend het lukt😁 mijn naam is Frans ik ben 58 jaar en heb 30 % long capaciteit.
Inmiddels kreeg ik steeds meer last van paniek aanvallen, en ik heb nu na ongeveer eerst 3 jaar oxicodon kortwerkend geslikt te hebben, Oramorph gevraagd en in combinatie met oxazepam helpt mij dit wel om de paniek buiten de deur te houden. Ik heb zelfs een betere saturatie dan voor de Oramorph. Het is redelijk kortwerkend en dat maakt het ook niet te spannend. Goed noteren en rekenen, maar het helpt mij wel. De paniek zonder lucht was mij echt te zwaar. Ik voel me beter. Ik denk wel dat deze tips niet zonder overleg en zware toetsing door de longarts moeten overgenomen moeten worden, maar ik wilde dit toch delen.
Iedereen een fijn rustig weekend gewenst.
Frans

Login of registreer om te reageren
14-01-2023 om 12:32 uur

@Fraps, wat fijn om te lezen dat jou de oramorph met af en toe oxazepam ook helpt, het zijn lapmiddelen en dempend maar het maakt het weer wat leefbaar he? Zo ervaar ik het ook, het haalt de scherpe kantjes eraf en zo kunnen we ook wat bewegen, sport wil ik het echt niet meer noemen bij mij maar bewegen is al iets.
Deze medicijnen worden ook nooit zomaar voorgeschreven, dit gaat indd altijd in goed en serieus overleg met een longarts, dat is maar goed ook, het blijven serieuze middelen, opiaten.
De andere tips, zoals zingen en ademhalingsoefeningen kunnen weinig kwaad , dit kan iedereen uitproberen.
Wat mij ook helpt, een klein beetje, bij paniek en erge benauwdheid een kleine handventilator op m'n gezicht te richten, deze tip kreeg ik vd longarts vd kapbeademing.
Schijnt iets te doen met je hersenen zodat je de benauwdheid minder ervaart, hoe het precies werkt weet ik ook niet maar voor 3 euro bij de Hema een handventilator gekocht en altijd bij mij.
Succes en fijn dat het zoveel beter gaat 🍀

Login of registreer om te reageren