copd en paniek aanval bijna geen lucht meer krijgen

16-08-2018 om 00:39 uur

Ik heb copd heel weinig longcapaciteit minder dan 14 % soms krijg ik zo een stres paniekaanval en dan heb ik totaal geen controle niet meer over mijn ademhaling ik stik dan bijna even een voorbeeld ik ben aan het rijden met de auto heb mijn gordel niet aan ( heb ik aan de hand gehad ) in een keer zie ik een motoragent staan ik sla in paniek en krijg geen lucht niet meer ik heb dit met meer dingen aan de hand ook ik sta op de lijst voor transplantatie heb een aparte gsm voor dit als ze bellen dus als die gsm belt is dit enkel het ziekenhuis ik ben er bijna zeker van als die gsm belt heb ik het ook niet meer onder controle en kan ik niet opnemen ik zou hier hulp voor willen of eventueel medicatie wat zou kunnen helpen ik neem al alprazolam 25 mg maar dat helpt niks ik heb dit al meer maals gevraagd maar blijkbaar is er niks voor weet hier iemand raad mee of heeft er nog iemand dit aan de hand of kan iemand me raad geven ?

Login of registreer om te reageren
16-08-2018 om 17:29 uur

Misschien bij een fysio ademhalingsoefeningen en ontspanningoefeningen leren.
Heel vervelend die aanvallen, sterkte

Login of registreer om te reageren
05-12-2018 om 23:02 uur
Reactie op jos1

Ik heb copd heel weinig longcapaciteit minder dan 14 % soms krijg ik zo een stres paniekaanval en dan heb ik totaal geen controle niet meer over mijn ademhaling ik stik dan bijna even een voorbeeld ik ben aan het rijden met de auto heb mijn gordel niet aan ( heb ik aan de hand gehad ) in een keer zie ik een motoragent staan ik sla in paniek en krijg geen lucht niet meer ik heb dit met meer dingen aan de hand ook ik sta op de lijst voor transplantatie heb een aparte gsm voor dit als ze bellen dus als die gsm belt is dit enkel het ziekenhuis ik ben er bijna zeker van als die gsm belt heb ik het ook niet meer onder controle en kan ik niet opnemen ik zou hier hulp voor willen of eventueel medicatie wat zou kunnen helpen ik neem al alprazolam 25 mg maar dat helpt niks ik heb dit al meer maals gevraagd maar blijkbaar is er niks voor weet hier iemand raad mee of heeft er nog iemand dit aan de hand of kan iemand me raad geven ?

Hallo Jos
Ik begrijp wat jij mee maakt op deze momenten
Ik zelf heb nog 31% longinhoud en krijg steeds vaker en steeds meer die aanvallen
van paniek en geen zuurstof , geen controle over je lichaam en het lijkt of je stikt ( angst en paniek )
zo erg dat je geen controle hebt over je urine .
Ik vernevel 6 keer per dag en probeer er niet aan te denken maar bij alles wat ik doe kom in de problemen
ben doodop en angstig , dus ik begrijp je angst
ben je inmiddels geholpen ?

Veel sterkte

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 09:32 uur

Ik herken het ook, bij extreme benauwdheid raak ik soms echt in paniek.
Mijn longarts vertelde dat dit wel door de copd komt en geen paniekaanval is, wel dat je bij zo'n aanval door de benauwdheid paniek krijgt.
Ook ik heb geen controle over blaas, ik vind deze fase enorm moeilijk soms.
Ik heb nu wel morfine,oramorph, hier mag ik een slokje van nemen bij extreme aanvallen die lang duren, het helpt wel maar wil je ook niet te vaak nemen want je word er enorm wazig van, althans ik.
Ook merk ik dat ik ook meer in voren denk, nooit gehad eigenlijk maar nu zie ik meer beren op mijn weg, maak mij van te voren al druk en ben bang voor zo'n extreme aanval.
Het geeft best angst, dat heb ik nog niet veel ervaren en heb toch al lang copd.
Sterkte allebei!

Login of registreer om te reageren
09-12-2018 om 21:55 uur

Mag ik vragen wat jouw longinhoud nog is . bij mijn was 2 jaar geleden 60% en toen kon ik nog best veel
maar binnen een jaar ben ik naar 31% gegaan en nu word alles heel moeilijk
Ik blijf werken en mijn ding doen , maar steeds vaker en meer kom in de problemen , meermaals per dag
De angst dat ik geen lucht meer krijg en de paniekaanvallen dat is iets van de laatste 1,5 / 2 jaar sinds de 31% inhoud.

Login of registreer om te reageren
09-12-2018 om 22:42 uur

@Celleke1001 , bij mij is t ook weer achteruit gegaan, ik zat de laatste keer op 21 %, nu kan dit altijd weer iets meer zijn, na een prednison kuur enz maar de longarts dacht dat dit blijvend is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik pas vanaf eind augustus deze aanvallen heb, hiervoor wel erg benauwd geregeld maar die aanvallen met daarbij de paniek en nu ook de angst voor nieuwe aanvallen is nieuw voor mij.
Knap dat je nog werkt, al zal dat steeds lastiger worden, dat geloof ik direct.
Ik zelf heb heel veel jaren rond de 40 %gezeten en daar kon ik ook erg veel mee nog maar laatste jaren niet meer.
Ik heb trouwens nu van mijn longarts, morfine drankjes gekregen , dit heet:Oramorph, zitten ik kleine pipetjes en mag ik een slokje van nemen bij een ernstige aanval of 112 bellen.
Ik heb het nu 2 x nodig gehad en het hielp wel, misschien goed om eens naar t evragen aan je arts.
Het is moeilijk en angstig, bij mij zijn het geen paniekaanvallen maar echt door copd, maar je krijgt er wel paniek van....
Sterkte hoor en hoop dat je longarts iets voor je kunt betekenen.

Login of registreer om te reageren
14-01-2019 om 00:22 uur

Bij hele erge benauwdheid gebruik ik abstral 200 mg. Dit zijn tabletjes onder de tong.
Het is morfine dat maakt dat ik mijn ademhaling weer onder controle krijg.

Login of registreer om te reageren
19-01-2019 om 13:19 uur

Hoi misschien een beetje raar maar mij helpt het als ik een paniekaanval heb en erg benauwd ben. Ik ga dan een liedje zingen en dat kalmeert de ademhaling en word ik weer rustig.

Login of registreer om te reageren
19-01-2019 om 23:43 uur

Ja ik doe dit ook geregeld een beetje neurieeen of zingen maar de ene keer helpt het wel , de andere keer niet bij mij.
Er is ook een verschil tussen een paniekaanval of een copdaanval.
Alleen is het lastig soms in te schatten wat voor aanval het is.
Met zingen adem je beter denk ik vandaar dat veel longpatienten ook wel op een koor gaan

Login of registreer om te reageren
20-01-2019 om 10:27 uur
Reactie op labje

Hoi misschien een beetje raar maar mij helpt het als ik een paniekaanval heb en erg benauwd ben. Ik ga dan een liedje zingen en dat kalmeert de ademhaling en word ik weer rustig.

Gisteravond je tip toegepast. Kan niet zingen en ik wist ook niet wat. Het eerste wat in me op kwam was: Altijd is Kortjakje ziek...... hahaha Ja, ik ben op leeftijd. :) Afijn het hielp wel iets.

Login of registreer om te reageren