Al een maand longontsteking

04-01-2019 om 09:14 uur

Ik ben 44 jaar. Op 7 december is bij mij een beginnende longontsteking vastgesteld onderaan in mijn rechterlong. Eerder was ik al verkouden/grieperig. Ik kreeg eerst een kuur Amoxicilline voor een week. Na de kuur knapte ik niet goed op en de huisarts hoorde de longontsteking nog. Toen kreeg ik nog voor 5 dagen Amoxicilline. Daarna nog steeds klachten. Op 31 december is er een longfoto genomen waarop de ontsteking ook nog te zien was. Diezelfde dag nog gestart met een kuur Claritromycine van 2x daags 500 mg. voor een week. Vandaag ontstekingswaarden in het bloed laten prikken bij de assistente. Die waren niet verhoogd. Ik heb echter nog steeds hoestbuien, een verhoogde temperatuur als ik iets doe, bijvoorbeeld een afwas van 37,7 of 37,8. Verder raak ik buiten adem van een heel kort stukje fietsen, zoals naar de dokter en dan ben ik ook enorm bezweet. Ook is er sputum op kweek gezet, maar daar is de uitslag nog niet van binnen.

Mijn vraag is nu: kan een longontsteking zo lang aanhouden? Ook na 3 antibioticakuren? Wat kun je zelf doen? Ik probeer nu veel te rusten en rustig te zitten, maar wel regelmatig tussendoor kleine klusjes in het huishouden te doen en te koken.

Login of registreer om te reageren
04-01-2019 om 10:09 uur

Hoi Marielle,
Even ter kennisgeving ik had een longinhoud van 42% en ontstekingen in mijn longen en luchtwegen.
Ik heb mijn voedingspatroon compleet omgegooid. Suiker is een ontstekingsveroorzaker dus dat is nummer 1 die je kunt vermijden. Margarineboter is ook een ontstekingsveroorzaker door de omega 6 vetzuren.
Voeding is ontzettend belangrijk voor ons lichaam zodat ons lichaam weer zichzelf kan gaan herstellen.
Tip: eet meer groente gedurende de dag. Ik begin daar 's morgens al mee in de vorm van een groente/fruit smoohtie, eet meer gezonde vetsoorten (advocado's, olijven, roomboter, haring / makreel, noten en zaden ).
Kruiden zoals: Kurkuma en gember zijn ook ontstekingsremmers.
Verwacht niet dat de longontsteking nu binnen een paar dagen verdwenen is. Zelf ben ik nu 5 jaar bezig met een andere voedingspatroon en na 18 jaar komt langzamerhand mijn reuk weer terug.
En ja, een longontsteking kan lang aanhouden. Wanneer het lichaam sterk genoeg is zal het zichzelf genezen, maar wanneer het lichaam niet sterk genoeg is dan moeten wij ervoor zorgen dat het lichaam weer sterker wordt. En dat zal alleen gaan door koek, snoep, chips te laten staan en meer gezond te gaan eten. Althans dat is mijn visie. En niet geheel onbelangrijk: "het werkt bij mij".
En oh ja, Kijk ook even op internet bij Richard de Leth en Marjolein Dubbers.
Succes en groet, Ron

Login of registreer om te reageren
04-01-2019 om 10:30 uur

Als je telkens antibiotica krijgt waar de bacterie die de longontsteking veroorzaakt niet gevoelig voor is, kan het zijn dat je niet opknapt. Hopelijk krijg je gauw de uitslag van de sputumkweek en een geschikte antibiotica.

Login of registreer om te reageren
04-01-2019 om 15:31 uur

@Ron_Dekker Omega 3 en 6 heb je toch echt nodig dacht ik. Mijn dochter was onder behandeling van een alternatieve behandelaar en die schreef beide vetzuren als eerste voor!
En zuivel heeft alleen een slechte invloed als je daar allergisch voor bent of je kunt het niet goed verteren, maar dat is strikt persoonlijk.
Ik word persoonlijk een beetje moe van dit soort gezondheidsclaims, alsof dit alles kan oplossen. Natuurlijk moeten we gezond en matig eten, maar de hele dag groenten eten houd vrijwel geen mens vol.
Noten zijn supergezond, maar ik ben er allergisch voor (net als mijn kinderen) en dan zijn ze dodelijk!
Marielle44 moet eerst trachten beter te worden en ze kan dan daarna de keuze maken of ze haar voedingspatroon wil veranderen.

Login of registreer om te reageren
07-01-2019 om 12:20 uur

Beste Mariëlle44,

Vervelend dat je je nog steeds niet lekker voelt. Het herstel van een longontsteking kan soms behoorlijk lang duren. Dit hangt af van leeftijd en conditie en of je een andere longziekte hebt, maar veel mensen voelen zich na drie tot zes weken nog steeds niet fit. Voldoende rust nemen bevordert het herstel. Je voelt zelf het beste wat je lichaam aankan. Goed naar je lichaam luisteren hoe ver je kunt gaan is van belang.

In onze webwinkel kun je de brochure ‘hoe herstel ik van een longontsteking’ bestellen: https://bestellen.longfonds.nl/product/boekje-longontsteking/

En ook op onze website kun je veel informatie vinden o.a. over wat je zelf kunt doen: https://www.longfonds.nl/longontsteking/wat-kunt-u-zelf-doen

En als je klachten blijft houden terug naar je huisarts.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
07-01-2019 om 14:37 uur

Bedankt voor het antwoord! Ik heb morgen een controle afspraak bij de huisarts.

Sinds gisteren zit mijn hoest weer wat meer vast en voel ik me weer iets zieker.

Ik hoop dat de longontsteking toch al weg is en dat dit bij het herstel hoort.

Login of registreer om te reageren