Electrische fiets

06-11-2018 om 08:13 uur

Hallo
Omdat mijn electrische fiets kapot is, ben ik bezig om een nieuwe te kopen. Ik had er één met een voorwielmotor. Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt met een voorwielmmotor en een proefrit met een middenmoter. De fietsenhandelaar adviseerde mij om er een met een voorwielmotor te kopen omdat ik long/hartpatiëntiënt ben. De fiets kan je dan namelijk wanneer je alleen maar rond gaat gewoon vooruit trekken. Wie weet hier meer van en wat is wijsheid. Ik fietste fijner op de voorwielmotor maar komt dat niet omdat ik dat al gewent ben?

Login of registreer om te reageren
18-12-2018 om 21:53 uur

Mijn fiets heeft vorige week een onderhoudsbeurt gehad en de fietsenmaker (niet waar ik hem gekocht heb, die is inmiddels failliet) vond het ook een hele mooie fiets. En dat is het ook, nog steeds zo blij mee.

Login of registreer om te reageren
30-12-2018 om 07:19 uur

Hallo Spinnetje, ik heb zelf (nog) geen elektrische fiets maar een goede vriend (oud natuurkunde leraar) wel een met middenmotor.
Wij hebben recentelijk met een groepje gefietst waar ook iemand bij was met hartproblemen die een fiets had met voorwielmotor en zij hebben elkaars fiets geprobeerd wat als gevolg heeft gehad dat hij met de voorwielmotor zijn fiets heeft laten ombouwen naar middenmotor!
wat met de e-fiets belangrijk is de sensor die de motor aanstuurt dat is in 9 van de 10 gevallen een druksensor die de druk op de pedalen meet en aan de hand hiervan de ondersteuning geeft!
De vriend met de middenmotor heeft nl een rotatiesensor houdt in dat je ondersteuning krijgt op basis van ronddraaing van de pedalen en niet de druk die je geeft!
Ga eens een proefrit maken met middenmotor met rotatiesensor!
Na het eind van onze rit de we hebben gemaakt was de accu van de fiets met voorwielmotor 75% leeg en de fiets met middenmotor nog geen 45% vandaar dat de andere vriend zijn fiets heeft laten veranderen en is nu superblij en gaat vaker fietsen dan voorheen!
Succes Huub

Login of registreer om te reageren
30-12-2018 om 18:27 uur
Reactie op spinnetje

Hallo
Omdat mijn electrische fiets kapot is, ben ik bezig om een nieuwe te kopen. Ik had er één met een voorwielmotor. Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt met een voorwielmmotor en een proefrit met een middenmoter. De fietsenhandelaar adviseerde mij om er een met een voorwielmotor te kopen omdat ik long/hartpatiëntiënt ben. De fiets kan je dan namelijk wanneer je alleen maar rond gaat gewoon vooruit trekken. Wie weet hier meer van en wat is wijsheid. Ik fietste fijner op de voorwielmotor maar komt dat niet omdat ik dat al gewent ben?

Hallo Spinnetje, ik heb zelf (nog) geen elektrische fiets maar een goede vriend (oud natuurkunde leraar) wel een met middenmotor. (heeft veel uitgezocht en berekend wat het beste is!)
Wij hebben recentelijk met een groepje gefietst waar ook iemand bij was met hartproblemen die een fiets had met voorwielmotor en zij hebben elkaars fiets geprobeerd wat als gevolg heeft gehad dat hij met de voorwielmotor zijn fiets heeft laten ombouwen naar middenmotor!
wat met de e-fiets belangrijk is de sensor die de motor aanstuurt dat is in 9 van de 10 gevallen een druksensor die de druk op de pedalen meet en aan de hand hiervan de ondersteuning geeft!
De vriend met de middenmotor heeft nl een rotatiesensor houdt in dat je ondersteuning krijgt op basis van ronddraaing van de pedalen en niet de druk die je geeft!
Ga eens een proefrit maken met middenmotor met rotatiesensor!
Na het eind van onze rit de we hebben gemaakt was de accu van de fiets met voorwielmotor 75% leeg en de fiets met middenmotor nog geen 45% vandaar dat de andere vriend zijn fiets heeft laten veranderen en is nu superblij en gaat vaker fietsen dan voorheen!
Succes Huub

Login of registreer om te reageren
01-01-2019 om 01:27 uur

@Draijer . Dank voor je berichtje. Klopt allemaal wat je zegt. Maar fietsen met een middenmoter ondersteunen dmv trapkrachtsensor. Mijn fiets met voormotor heeft een rotatiesensor. Het voordeel van een rotatiesensor is dat de trappers alleen maar hoeven te draaien voor een goede ondersteuning. Dus als ik heel vermoeid ben en/of kort van adem, hoef ik alleen maar de trappers rond te laten draaien voor een goede ondersteuning. Ik kom dan toch op de plaats vanbestemming aan. Dat lukt niet bij de trapkrachtsensor want die geeft meer ondersteuning naar mate je meer kracht zet op de pedalen. En dat kan ik niet als ik moe en/of kort van adem ben.
Ik heb op beide fietsen gefietst maar kon niet goed vooruit op een fiets met middenmotor. Het was voor mij te zwaar fietsen. En wat betreft de accu al kloppen maar ik heb een accu met een hoge actieradius (+100km) dus geen probleem. Als ik helft fiets ben ik al uitgeput.
Inmiddels heb ik 200 km op mijn fiets gefietst en ik ben er zo blij mee.

Login of registreer om te reageren
01-01-2019 om 16:55 uur
Reactie op spinnetje

Hallo
Omdat mijn electrische fiets kapot is, ben ik bezig om een nieuwe te kopen. Ik had er één met een voorwielmotor. Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt met een voorwielmmotor en een proefrit met een middenmoter. De fietsenhandelaar adviseerde mij om er een met een voorwielmotor te kopen omdat ik long/hartpatiëntiënt ben. De fiets kan je dan namelijk wanneer je alleen maar rond gaat gewoon vooruit trekken. Wie weet hier meer van en wat is wijsheid. Ik fietste fijner op de voorwielmotor maar komt dat niet omdat ik dat al gewent ben?

Login of registreer om te reageren
01-01-2019 om 17:06 uur

Beide systemen geven ondersteuning. Met een middenmotor ligt het zwaartepunt van de fiets lager en is de fiets stabieler. Een voorwielmotor trekt inderdaad maar als je in los zand of iets ander terecht komt lig je nog al eens naast de fiets op de grond. Kies je een fiets met middenmotor waarbij de accu ook nog onder het zadel aan het frame zit dan heb je de meest veilige fiets. Bovendien wordt het achterwiel aangedreven op de manier waarop we allemaal hebben leren fietsen. Ik heb beide typen gehad en zweer vanwege de stabiliteit voor de middenmotor. Ik denk dat je inderdaad gewend bent aan de voorwielmotor omdat je het gevoel hebt dat hij je trekt. Maar dat gevoel gaat vlot over en met de middenmotor ervaar je meer stabiliteit. Let daar eens op bij een volgende proefrit.

wally

Login of registreer om te reageren
01-01-2019 om 19:59 uur

Dat is zeker zo. Ik heb op een fiets met voorwielmotor gefietst als het glad was en dan ga je gelijk onderuit, laatst met de sneeuw ging het op mijn fiets met middenmotor eigenlijk heel goed.

Ik kan mijn fiets gerust meenemen in de trein. Hij is wel zwaar maar het zwaartepunt zit dan op het hefboompunt. Collega heeft een fiets met voorwielmotor en die krijgt ze niet zelf in de trein.

Login of registreer om te reageren
02-01-2019 om 08:27 uur

Ik geloof jullie graag maar de komende jaren ga ik weer fietsen met een voormotor. De fiets hoeft bij mij ook niet met de trein mee en fietsen met glad weer doe ik zo wie zo niet. Ik werk op loopafstand dus ik hoef niet persé te fietsen maar ik fiets gewoon liever dan dat ik met de bus of auto moet. De fiets die ik nu gekocht heb ben ik tevreden over en ik ik weet dat ik ermee thuis kom en dat is belangrijk voor me.

Login of registreer om te reageren
02-01-2019 om 08:53 uur

Het belangrijkste is dat jij een fiets hebt waar je zelf fijn op fietst.

Login of registreer om te reageren
07-05-2019 om 09:01 uur

Ik heb een Sparta E. Bike met trapondersteuning. Een krachtige accu. Toendertij aangeschaft vanwege artrose maar nu o zo fijn met astma. Vooral bij kruisingen trek ik lekker snel op en dat scheelt een hoop energie. Ook met hellingen.

Login of registreer om te reageren