COPD

07-12-2018 om 16:42 uur

Beste longarts, kunt u voor de mensen hier die COPD hebben eens in gewone mensentaal uitleggen hoe COPD A t /m D tot stand komt? Stel je hebt structureel de maximale aantal puffers en zou snel een exacerbatie hebben met minder, dan ben je toch ook iemand met D ook al ben je dus stabiel?
En wat u er van vindt dat je met astma sowieso niks vergoed krijgt terwijl je er doodziek van kunt zijn, soms nog zieker dan iemand met COPD 3.

Alvast bedankt!
Stefanie.

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 13:09 uur

balling wat jij zegt klopt ook wel, maar daarbij aangevuld met wat ik zeg ( risico groep ). Verzekeraars zitten al heel lang op de stoel van de artsen want voor sommige operaties of behandelingen beslissen ze zelf of ze het vergoeden ja of nee.

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 14:27 uur

@Stefanie
Ik moet (moet, he!) dalijk sporten bij de fysio en dan zal ik het nogmaals vragen.
1. Levert verhoogd risico van indicatie C en D zonder exarbaties en/of ziekenhuisopname een vergoeding op?
2. Wie gaat dat bepalen? Wie is de uiteindelijke beslisser wat indicatiestelling betreft?

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 14:47 uur

1 ) Ja, vandaar de vraag die ik stelde aan een longarts en heb ik niks aan het antwoord van de advieslijn..
2 ) Voor patiënten die al in behandeling zijn bepaalt de fysio A tm D en bij nieuwe patiënten de ( long ) arts.

Je hebt A En B hoog en laag risico maar ook C en D hoog en laag risico.

Veel sportplezier en pas op je spiertjes!

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 16:16 uur

@Stefanie
Heb je stiekem met mijn fysio gebeld?
Helemaal correct. Bespaart me weer een hoop typen.

Spiertje had ik thuis gelaten.

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 17:03 uur

Hij belde me inderdaad =)) maar dit is wat ik al die tijd al zei ook bij de COPD topics maar helaas mag mijn vraag niet bij vraag het de longarts blijven staan en heeft de advieslijn mijn vraag ook niet beantwoord...

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-12-2018 om 10:04 uur

Beste Stefanie

De indeling van COPD was een paar jaar gelden 1 t/m 4. 1 is licht COPD, 2 is matig COPD, 3 is ernstig COPD en 4 is zeer ernstig COPD. De indeling 1 t/m 4 wordt dan alleen gemaakt op basis van de ernst van de longfunctiestoornis. Maar het bleek in de praktijk niet goed genoeg. Er waren patienten met licht of matig COPD die toch heel veel klachten en longaanvallen hadden. Om deze reden is overgegaan naar de A,B,C,D indeling. De GOLD is de Global initiative for obstructive lung disease. Het is een internationale groep longartsen die experts zijn op het gebied van COPD. Zij hebben besloten om de indeling van COPD 1 t/m 4 te veranderen naar A,B,C,D. Bij A,B,C,D kijk je behalve naar de longfunctie ook naar het aantal longaanvallen en de ernst van de klachtenscore. A is iemand met weinig klachten en geen longaanvallen, B is iemand met wel klachten maar geen longaanvallen. C is iemand zonder klachten maar wel met longaanvallen. D is iemand met klachten en longaanvallen. Deze indeling is ook niet alles omvattend maar wel een verbetering ten opzichte van de vorige indeling van 1 t/m 4.

Hopelijk ben je tevreden met de uitleg van de A,B,C,D indeling.
Je tweede vraag beantwoorden wordt alweer een stuk moeilijker. Als je je maximale puffers hebt, dan heb je dat omdat je klachten hebt. Dus in ieder geval B of D. Als je geen longaanvallen hebt B, als je die wel hebt D. Dus jij zou dan in B zitten. Als je veel klachten hebt is verminderen van puffers voor je gevoel een omgekeerde beweging. Het gaat vooral om de inhalatiecorticosteroïden. Alleen de COPD patienten met exacerbaties moeten die krijgen. Dan zijn 25% van de totale groep COPD patienten. In de praktijk krijgt 70% van de COPD patienten inhalatiecorticosteroiden. Er zijn onderzoeken gedaan dat stoppen van inhalatiecorticosteroïden veilig kan zonder dat dat gelijk meer longaanvallen geeft. Behalve bij patienten die een mengbeeld astma/COPD hebben, die moeten juist wel doorgaan met inhalatiecorticosteroïden.

Het mengbeeld astma/COPD is een van de verklaringen waarom iemand met COPD GOLD 1, licht COPD, toch heel veel klachten kan hebben. Zo is het ook met astma. Met een normale longfunctie kan je toch heel veel klachten hebben. Fysiotherapie is bij COPD bewezen effectieve behandeling. Bij astma volgens mij niet maar het kan zijn dat ik niet volledig op de hoogte ben. Het mengbeeld astma/COPD valt er altijd buiten in wetenschappelijke studies. Fysiotherapie werd voorheen niet vergoed in de basisverzekering. In 2019 wel maar is het aantal keer beperkt. Het is effectief als je minimaal 2 x per week naar de fysiotherapie gaat. Dus voor veel mensen is het nog te weinig in de basisverzekering en moet je je bijverzekeren. Ik ben ervan overtuigd dat fysiotherapie voor astma ook effectief is. Het is aan ons als longartsen om dit bewijs te leveren in een wetenschappelijke studie en vervolgens te lobbyen bij de politiek om dit vergoed te gaan krijgen. Bij COPD waar het bewijs er wel is, is dat deels gelukt. Dat motiveert om dat bij astma ook voor elkaar te gaan krijgen. Hopelijk gaat dat in de toekomst wel gebeuren. In de tussentijd kan ik je alleen maar adviseren om een zorgverzekeringspolis te nemen waarbij fysiotherapie voor astma wel vergoed wordt als je dat kunt betalen.

Met vriendelijke groet, Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
17-12-2018 om 11:14 uur

Beste Serge,

Heel veel dank voor deze uitleg! Ga het opslaan en laten lezen aan een ieder die er interesse in heeft. Voor het eerst duidelijke uitleg voor heel veel mensen!
Eén ding snap ik niks van. De zin C is iemand zonder klachten maar wel met longaanvallen.
?? Die longaanvallen krijg je toch juist naar aanleiding van je klachten?
Dan nog een opmerking want u zegt dat er te weinig behandelingen uit de basisverzekering komen en dus voor de rest bij te verzekeren.
Alle verzekeraars geven in de polisvoorwaarden bij aanvullende verzekeringen aan dat de fysio NIET mag worden ingezet voor aandoeningen die op de lijst van chronische aandoeningen staan dus die vlieger gaat niet op!
Al bij al heel heldere uitleg en hopelijk lukt het om voor astma patiënten ook e.e.a. te bereiken!!
Mijn dank is groot! Stefanie.

Login of registreer om te reageren
17-12-2018 om 11:26 uur

Snap er weinig van. Ik werd begin 2017 ingedeeld in GOLD D. Ik had klachten, maar geen longaanvallen.

Login of registreer om te reageren
17-12-2018 om 11:37 uur

Longaanvallen hebben zonder klachten ( C ) kan ook niet.

Login of registreer om te reageren
17-12-2018 om 11:53 uur

Zoals bekend zal een nieuwe vraag hier stellen nooit beantwoordt worden, daarvoor is een nieuw topic en vraag nodig. Deze vraag staat nu als "beantwoord" aangemeld en wordt niet opnieuw bekeken door de longarts.

Login of registreer om te reageren