20 jaar en beginnend longemfyseem?

16-12-2018 om 14:33 uur

Beste mensen,

Ik ben 3 weken geleden vastgesteld met longemfyseem (COPD). Dit kwam als een klap aan natuurlijk. Ik ben zelf nog maar 20 jaar maar heb wel redelijk veel geblowd.. Nu is mijn vraag, is het toegelaten om cannabis te vapen/verdampen? Met het stoppen van het roken van sigaretten heb ik persoonlijk niet zoveel moeite maar met het stoppen van cannabis heb ik toch wel redelijk veel moeite.. Ze hebben mij ook gezegd dat het beginnendlongemfyseem was maar ik kan het gewoon niet geloven.. Hopelijk dat mij iemand hier een duidelijk antwoord op kan geven.

Login of registreer om te reageren
16-12-2018 om 17:26 uur

Ach! OK, je hebt een eigen draadje aangemaakt.
Nogmaals dan:

Miles,
Als beginnend COPD'er is het natuurlijk het beste om zowel niet te roken als niet te vapen (dampen).
Echter in de praktijk blijkt, zoals je zelf al aangeeft, het beste vaak de vijand van het goede.
Er zijn goede THC-houdende liquids legaal te krijgen die je uitstekend kunt dampen.
Dampen is bewezen minimaal 95% minder schadelijk als roken (even buiten wat THC met je lichaam doet).
Het direct "verdampen" middels zg. kruiden-vaporizers van wiet is echter waarschijnlijk net zo schadelijk als roken en dus in jouw situatie niet echt aan te raden.

Login of registreer om te reageren
16-12-2018 om 17:54 uur

Beste Balling,

Ik had in een recent onderzoek gelezen dat het verdampen van de de top op zich beter was als het verdampen van e-liquids. Dus een verdamper waarin je gewoon de plant in moet steken is dus volledig uitgesloten? Ik heb echt veel moeite met het laten van cannabis. Als ik af en toe eens een paar jointjes rook, zal mijn COPD dan (snel) verergeren? Voor ik vastgesteld werd met deze ziekte wist ik helemaal niet wat het precies inhield. Vind het heel moeilijk om dit te accepteren..

Login of registreer om te reageren
16-12-2018 om 18:45 uur

Beste @Miles
Waarschijnlijk stel ik nu een vraag die moeilijk voor je te beantwoorden is nl. welk onderzoek heb je gelezen?
Waarom stel ik die vraag. Het is nl. strijdig met alle onderzoeken die ik de laatste vijf jaar over e-liquids en dampen heb gelezen.

Login of registreer om te reageren
16-12-2018 om 19:01 uur

Ik heb zoveel onderzoeken gelezen.. Maar is er echt geen optie om cannabis (zonder e-liquid) te dampen? En @Stefanie in het Mariaziekenhuis te Overpelt. Maar ik kon het moeilijk geloven aangezien ik nog maar 20 jaar ben...

Login of registreer om te reageren
16-12-2018 om 19:44 uur

Miles ik kan t ook moeilijk geloven hoewel het wel kan, vandaar dat ik vroeg hoe en door wie de emfyseem is vastgesteld. Wat voor onderzoeken heb je gehad? Is alpha 1 ook onderzocht?

Login of registreer om te reageren
16-12-2018 om 19:56 uur

Zou ik mij nog eens laten testen in een ander ziekenhuis? En wat bedoel je met alpha 1, mijn bloedcellen? Ik had 100% zuurstof in mijn bloed dus ze zeiden dat dat goed zat.

Login of registreer om te reageren
16-12-2018 om 20:11 uur

Ik denk dat ik concretere vragen moet stellen : heb je een longfunctie onderzoek gehad en een ct scan? Alpha 1 is in simpele woorden een zeldzame aandoening waarbij de eiwithuishouding niet klopt en daar kan je o.a. emfyseem van krijgen.

Login of registreer om te reageren
16-12-2018 om 20:13 uur

Ik heb ze beide gehad, ze hebben mij dat verteld na de ct-scan. Daarna heb ik een longfuntcietest waar ik 75% blaasde.

Login of registreer om te reageren
16-12-2018 om 20:22 uur

Ik zou zeker uitzoeken of er een erfelijke oorzaak is. Zo jong al emfyseem is uitzonderlijk.

Login of registreer om te reageren