Onderzoek ziekenhuis nieuw medicijn

11-12-2018 om 15:02 uur

Ik werd gebeld door het ziekenhuis of ik wilde meedoen met een onderzoek voor een nieuw medicijn 3 in 1. Krijg nog een mail van hoe of de wat. Ze zou ook nog mijn LA mailen met de vraag of die akkoord gaat. Ik heb een week de tijd om erover na te denken. Medicijn Trelegy.

Ik zal eerst alles doorlezen. Wat vinden jullie ervan?

Login of registreer om te reageren
11-12-2018 om 15:06 uur

Volgens mij heb ik al eens verhalen gelezen over dat medicijn hier. Misschien vind je nog wat info als je de zoekbalk gebruikt.
Kan er zo niks over zeggen, omdat ik er niks vanaf weet, maar als het je zou helpen zou het mooi zijn:D lijkt me alleen lastiger met doseren.
Ik ben benieuwd!

Login of registreer om te reageren
11-12-2018 om 15:14 uur

@Nckiie , het zijn 3 medicijnen in 1. Dus 1 apparaat hoef ik maar te gebruiken. Daarnaast mag ik gewoon de salbutamol en atrovent blijven gebruiken.

Oja, het is nog niet zeker of ik erbij ben, want er wordt geloot. Eén groep met het nieuwe medicijn en één groep gaat gewoon door zoals het was. Moet alles nog doorlezen.

Login of registreer om te reageren
11-12-2018 om 15:26 uur

Heb de bevindingen van het onderzoek al eens eerder geplaatst.
Hierbij dan nogmaals.

Als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat meestal ook zo.
Heb de resultaten van een studie met betrekking tot dit medicijn gevonden:

COPD-onderzoek vindt voordelen, risico's bij vergelijking van drievoudige, duale therapie
door Allison Inserro

Een nieuwe studie waarin drievoudige therapie voor chronische obstructieve longziekte (COPD) werd vergeleken met duale therapie resulteerde in een lager aantal matige of ernstige COPD-exacerbaties en een lager aantal ziekenhuisopnamen. Triple-therapie had echter een veel hogere incidentie van pneumonie, wat volgens de onderzoekers te verwachten was.

Triple-inhalatietherapie voor COPD bestaat uit een gecombineerd inhalatiecorticosteroïd (ICS), een langwerkende bèta-agonist (LABA) en een langwerkende muscarinereceptor (LAMA). Drievoudige therapie wordt aanbevolen door het Wereldinitiatief voor chronische obstructieve longziekten (GOLD) voor patiënten die terugkerende exacerbaties ervaren ondanks behandeling met een combinatie van twee bronchiën of LABA / ICS. De GOUD-richtlijnen bevelen ICS niet aan als monotherapie gezien de longontstekingsrisico's.

Resultaten van de studie - De informering over het pad van de COPD-behandeling (IMPACT) - werden gepubliceerd in The New England Journal of Medicine Wednesday.1 In de 1-jarige gerandomiseerde trial waren 10.355 patiënten met COPD betrokken.

Het vergeleek een eenmaal daagse combinatie van fluticasonfuroaat, een ICS, in een dosis van 100 μg, umeclidinium (een LAMA) in een dosis van 62,5 μg en vilanterol (een LABA) in een dosis van 25 μg (drievoudige therapie) met fluticasonfuroaat-vilanterol (respectievelijk in doses van 100 μg en 25 μg) en umeclidinium-vilanterol (in doses van respectievelijk 62,5 μg en 25 μg).

Elk regime werd toegediend in een enkele Ellipta-inhalator. Ellipta wordt verkocht door GlaxoSmithKline, die ook het onderzoek sponsorde. De primaire uitkomstmaat was het jaarlijkse aantal matige of ernstige COPD-exacerbaties tijdens de behandeling.

Het percentage matige of ernstige exacerbaties in de triple-therapie groep was 0,91 per jaar, vergeleken met 1,07 per jaar in de fluticason furoaat-vilanterol groep (snelheidsratio met drievoudige therapie, 0,85, 95% betrouwbaarheidsinterval [CI], 0,80 tot 0.90; 15% verschil; P <.001) en 1.21 per jaar in de umeclidinium-vilanterol-groep (snelheidsverhouding met drievoudige therapie, 0.75; 95% BI, 0.70 tot 0.81; 25% verschil; P <.001).

Het jaarlijkse aantal ernstige exacerbaties resulterend in ziekenhuisopname in de triple-therapiegroep was 0,13, vergeleken met 0,19 in de umeclidinium-vilanterol-groep (snelheidsratio, 0,66; 95% CI, 0,56 tot 0,78; 34% verschil; P <.001 ).

De incidentie van pneumonie in de ICS-groepen was hoger dan in de umeclidinium-vilanterol-groep en het risico op een door een arts gediagnosticeerde pneumonie was significant hoger bij drievoudige therapie dan bij umeclidinium-vilanterol, zoals vastgesteld in een analyse van tijd tot tijd (hazard ratio, 1,53; 95% CI, 1,22 tot 1,92; P <.001).

De snelheid van pneumonie was meer dan 50% hoger bij drievoudige therapie dan bij de combinatie umeclidinium-vilanterol (9,6 versus 6,1 per 100 patiëntjaren).

In een begeleidend redactioneel hebben de auteurs aanbevolen dat de GOLD-richtlijnen voorlopig ongewijzigd blijven en dat drievoudige therapie alleen wordt gereserveerd voor patiënten met ernstig verlies van longfunctie en frequente exacerbaties (in de richtlijnen "groep D" genoemd) .2

"Hoewel drievoudige therapie met enkelvoudige inhalator eenvoud biedt bij de behandeling van COPD, zou elk potentieel voordeel verloren kunnen gaan en mogelijk ongewenste schade worden veroorzaakt als triple therapie wordt uitgebreid naar patiënten met GOUD-groepen A, B en C", schreven de auteurs.

De redactie zei dat de proef verschillende sterke punten heeft. Het ging over de belangrijkste vraag van GOLD-richtlijnen, over wanneer je moet overgaan van een dubbel bronchusverwijdend regime naar drievoudige therapie. In de proef werden dezelfde middelen en doses LAMA en LABA gebruikt in de triple-therapie- en vergelijkingsgroepen. Bovendien werden gegevens over exacerbaties bij veel van de patiënten die de onderzoeksbehandeling stopzetten tijdens de follow-up, opgenomen in de gegevensanalyse, wat de vooringenomenheid verminderde.

Echter, noemden ze de resultaten uitdagend om te interpreteren.De auteurs schreven dat de resultaten mogelijk zijn beïnvloed door wie in het onderzoek was opgenomen. Omdat veel van de proefpatiënten al met ICS werden behandeld en mogelijk ook astma hadden, waren zij niet de natuurlijke populatie om te studeren om de vraag te beantwoorden of patiënten zouden moeten overstappen van duale therapie naar drievoudige therapie. Dat kan de eindresultaten van de studie hebben opgeblazen, schreven de auteurs van de redactie. Ze adviseerden dat clinici, totdat meer bewijsmateriaal beschikbaar is, vertrouwen op de bijgewerkte GOLD 2017-richtlijnen.

Bron':
www.ajmc.com/newsroom/copd-study-finds-benefits-risks-in-comparison-of-…

Login of registreer om te reageren
11-12-2018 om 15:52 uur

@heckler , dank je hiervoor. Maar voor mij is het moeilijk te lezen. Geen concentratie. Moeilijke mateie voor mij . :)

Login of registreer om te reageren
11-12-2018 om 16:53 uur

@Anna50 ja dat snap ik, maar je foster kan bijvoorbeeld mee wisselen als het slechter gaat neem je het bijvoorbeeld 4x daags 2 en als het goed gaat 2x daags 2. Bij dit medicijn kan dat niet en zou je alsnog iets ernaast moet nemen en kan je niet “spelen” met de doseringen.
Wel fijn dat je salbutamol en atrovent gewoon mag blijven gebruiken:)

Ik ben benieuwd bij welke groep je gaat horen.

Login of registreer om te reageren
11-12-2018 om 21:42 uur

@anna50, wanneer je mee mag doen gewoon alles goed navragen aan je longarts, ik ken het niet verder! Succes, hopelijk mag je mee doen en helpt het!

Login of registreer om te reageren
11-12-2018 om 22:16 uur

Wat voor onderzoek? Het is al een tijd op de markt en een medicatie wissel lijkt me niet handig als je het nu goed doet op je huidige medicijnen.

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 08:33 uur

Volgens mijn la kwamen er voorlopig geen nieuwe medicijne voor COPD op de markt maar zijn ze wel nieuwe aan het testen voor ASTMA.
En trelegy is al op de marktbik gebruik het sinds maart en heb 2jr geleden net deze test mee gedaan ben er zeer tevreden over

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 09:29 uur

@ria55, ik dacht dat het een nieuw medicijn was. In ieder geval is me gevraagd of ik mee wilde doen. Nog steeds mijn twijfels, zeker omdat ik COPD4 heb. Mag ik vragen welke jij hebt. Ben eigenlijk heel benieuwd naar de ervaringen, maar zie er maar bar weinig op internet.

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 09:36 uur

Anna50 ik zit in gold3heb met het onderzoek mee gedaan is bijna 3jr geleden geweest trelery is sinds maart dit jaar op de markt en ben het in april gaan gebruiken.ik ben er zeer tevreden over.4dec.nog op controlle geweest en toen zei la dat er voorlopig geen nieuwe medicijnen op de markt kwamen.vandaar dat ik het beetje raar vind dat ze u nu gevraagd hebben voor test van dit medicijn

Login of registreer om te reageren