COPD

07-12-2018 om 16:42 uur

Beste longarts, kunt u voor de mensen hier die COPD hebben eens in gewone mensentaal uitleggen hoe COPD A t /m D tot stand komt? Stel je hebt structureel de maximale aantal puffers en zou snel een exacerbatie hebben met minder, dan ben je toch ook iemand met D ook al ben je dus stabiel?
En wat u er van vindt dat je met astma sowieso niks vergoed krijgt terwijl je er doodziek van kunt zijn, soms nog zieker dan iemand met COPD 3.

Alvast bedankt!
Stefanie.

Login of registreer om te reageren
07-12-2018 om 17:21 uur

Mijn fysio kwam met een plausibele verklaring van verschil in vergoeding tussen astma en copd: astma heb je vaak al vanaf jongs af aan en copd krijg je op latere leeftijd, als je astma-patiënten ook een vergoeding voor fysio geeft dan lopen de kosten heel erg op! Zeker omdat astma nog niet te genezen is. Over het algemeen komt copd op latere leeftijd voor en is het dus goedkoper om die groep wel een vergoeding te geven.
Echter was ze het er totaal niet mee eens dat astma-patiënten geen vergoeding krijgen voor fysio, zeker omdat er een groep is die het vaak harder nodig heeft dan de gemiddelde copd-patiënt.

Login of registreer om te reageren
11-12-2018 om 10:47 uur

Beste Stefanie,

Je bent een actief forumlid en je weet dat wij als Advieslijn de vragen die gesteld worden aan de longarts ‘beoordelen’ en aan hen doorsturen. De longartsen doen dit werk belangeloos tussen hun drukke werkzaamheden door en we willen het beheersbaar houden voor ze. We hebben je vraag laten verplaatsen omdat we van mening zijn dat we je voldoende kunnen informeren. Hopelijk is dat ook zo.

Op https://www.spirometrie.info/nl/goldrichtlijnen.html staan de A,B,C,D, groepen beschreven.
De mate waarin oefentherapie bij COPD zal worden vergoed via de zorgverzekering, hangt af van de ziektelast volgens de GOLD richtlijn.
De ziektelast is onderverdeeld in vier groepen. Deze groepen hebben in het startjaar van de behandeling recht op:
• Groep A: maximaal 5 sessies
• Groep B: maximaal 27 sessies
• Groep C en D: maximaal 70 sessies
Na het eerste jaar wordt het maximum aantal aangepast aan de hand van hoeveel onderhoudsbehandelingen er nodig zijn. De maximumaantallen zijn dan lager:
• Groep B: 3 sessies
• Groep C en D: 52 sessies

Het Longfonds maakt zich zorgen dat de maximering van het aantal behandelingen voor sommige groepen patiënten niet goed is. We zijn daarom in gesprek om (samen met de KNGF en de LAN) criteria op te stellen op basis waarvan mensen de fysiotherapie en oefentherapie kunnen krijgen die ze nodig hebben. Ook als dat meer dan het maximum aantal behandelingen is. Daarmee willen we het Zorginstituut overtuigen hierover een aanvullend advies voor de minister te maken. Dit zal echter niet meer voor dit jaar ingevoerd kunnen worden, maar zal op zijn vroegst pas in 2020 kunnen. Maar of dat lukt is niet zeker
Het Zorginstituut wil namelijk dat alles wetenschappelijk onderbouwd is en dat is lastig. Zij zeggen dat voor de maxima zoals die vanaf 2019 gaan gelden, er eigenlijk al geen wetenschappelijke onderbouwing is.

Ook wij vinden dat mensen die hun astma moeilijk onder controle krijgen en gebaat zijn bij fysiotherapie, dit vergoed moeten krijgen. Zij kampen met dezelfde klachten, maar krijgen niet dezelfde behandeling. Dat voelt onrechtvaardig. Je kunt ervaringen met dit probleem melden via het meldpunt longzorg https://www.longfonds.nl/meldpunt-longzorg.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
11-12-2018 om 11:45 uur

Beste advieslijn, bedankt voor het bericht hoewel ik geen antwoord op mijn vraag heb. Deze uitleg wist ik al. De vraag was hoe een A tm D tot stand komt en in gewone mensentaal wat je daar nou precies voor moet mankeren en hoe een longarts tot zijn / haar beoordeling komt! Vandaar ook aan een longarts willen vragen!

Login of registreer om te reageren
11-12-2018 om 11:53 uur

Wat ik heb begrepen van mijn fysio worden 70 behandelingen vergoed op basis vanaf Gold2 C en D.
Voor C en D geldt: Twee exacerbaties of 1x ziekenhuisopname per jaar. Deze moeten aantoonbaar zijn middels registratie (ziekenhuis/recepten).

Login of registreer om te reageren
11-12-2018 om 13:30 uur

balling en dat klopt nou juist niet, want hoog risico is ook C of D en ik wil weten hoe een longarts ( dus niet de long advieslijn! ) die keuzes qua indeling maakt. Lees mijn vraag nog eens!

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 10:52 uur

@Stefanie
De uiteindelijke verwijzing wordt, volgens mij, bepaald door de arts (kan ook huisarts zijn) en/of de fysiotherapeut aan de hand van het aantal exacerbaties of ziekenhuisopnames. En risico-inschatting behoort daar niet bij. Er moet feitelijk iets gebeurd zijn voordat je aanspraak kunt maken op behandeling.
Het wrange is dat je eerst ziek moet worden alvorens men overgaat tot preventie in de vorm van COPD-oefentherapie. Met een verhoogd risico zonder exacerbaties of ziekenhuisopname kom je dus niet in aanmerking.

Of hebben ze het zo ingewikkeld gemaakt dat niemand meer precies weet hoe het in elkaar steekt en moeten we volgend jaar maar proefondervindelijk gaan ervaren hoe e.e.a. in de praktijk zal gaan werken?
Ikke nie wete!

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 12:37 uur

balling dat laatste klopt, ze hebben het ingewikkeld gemaakt. Ook zonder opname of exacerbaties kun je een C of D hebben! Hoog risico dus. Daarbij komt dus, dat sowieso bij al bestaande patiënten de fysio mag bepalen of je A B C of D hebt, wederom mag dat ook gebaseerd worden op hoog risico. Veel mensen weten trouwens zelf wanneer ze een exacerbatie hebben en kunnen / mogen dan zonder overleg met de arts hun medicatie ophogen! Dus wat je zegt aantoonbare recepten e.d. klopt ook niet. Kortom het antwoord van de advieslijn heb ik niks aan want dat was niet mijn vraag.

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 12:50 uur

@Stefanie
Wat ik zeg is wat mijn fysio zegt en die zit dicht bij het vuur omdat deze in de overlegcommissie hierover zit bij het KNGF. Hij krijgt dus als een van de eerste te horen wat het ZiN nu weer heeft bedacht.
Wel is het zo dat de indicatiestelling voorlopig bij de artsen/fysio blijft.
Maar voor hoelang weet niemand.
Er zal een tijd komen dat een ambtenaar of verzekeraar op de stoel van de medicus zal gaan zitten.
Dat is een kwestie van tijd en ook het uiteindelijke doel van die hele privatisering.
Pas dan kan men effectief snijden in de kosten met als resultaat dat vele goede zorg zullen ontberen.
Maar dat is niet erg zolang het financiële plaatje maar klopt.

Login of registreer om te reageren