Onze reacties

04-12-2018 om 13:52 uur

Beste Forummers,
Met stijgende verbazing heb ik de reacties gelezen naar aanleiding
van de rokende schoonmaakster.
Dit forum is bij uitstek de plaats waar longpatiënten hun frustraties
kunnen uitten en flink van zich af kunnen zeuren.
In de tijd dat ook ik dat deed, dat van je af praten/zeuren, bevond ik mij
in een kwetsbare positie en kon weinig hebben. Ook in het geval dat ik gedacht
had of vermoed had dat men mij niet serieus nam, was ik afgehaakt.
Humor is een onontbeerlijk element in de verwerking en acceptatie van de longziekte.
Laten we er a.u.b. wel voor zorgen dat het een en ander op een respectvolle manier
gebeurt. Mensen in een kwetsbare positie zijn gemakkelijk te beschadigen.

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 14:12 uur

Amen! Ik was het ook helemaal zat dat topic en de nare ondertoon in vele reacties. Heb respect voor ieder ander, niet iedereen is hetzelfde en denkt hetzelfde:)

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 14:23 uur

Ik ben blij dat je het zegt, want ik vond het ook te ver gaan. Het is een serieuze vraag, die een serieus antwoord moet krijgen. Wat bij mij over kwam is dat er misschien angst meespeelt. En dat is niet gek of raar!

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 14:29 uur

Joop je hebt daarmee helemaal gelijk en wil er het volgende bij aanvullen.

Heb respect voor jezelf, sommige zaken moet je niet willen denken, niet willen schijven. Respect voor een ander begint met jouw zelfrespect zonder dat kan je geen respect voor een ander hebben, net zoals je niet van een ander kan houden als jij niet van jezelf houdt! Heb je geen zelfrespect dan is respect voor een ander een gouden laagje dat met het eerste zuchtje wind verdwenen is. Dan is respect verworden tot een sociaal cultureel opgelegde lege doos en niet doorleefd! Wij zijn met elkaar de schering en de inslag van bouwwerk.

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 14:29 uur

Zoooo mee eens. Ook ik vind dat er vaak flink afgedwaald wordt van het topic, terwijl een topic niet voor niets geopend wordt.

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 15:10 uur

Naar aanleiding van dat alles.

Moed

- Moed is niet slechts zijn borst ontbloten voor de dolkstoot en alles te durven.

- Moed is lijden, gewond zijn en de wereld wijs maken dat het je niet deert.

- Moed is niet alleen sterven voor een doel, sterven is slechts geven.

- Moed is de dolkstoot van het leven onafwendbaar dagelijks te ontvangen en door te gaan met leven.

Ook al maakte ik een grap die in het topic verwijderd is, ik heb veel respect voor ikke die de vraag durfde te stellen, zich bloot gaf en kwetsbaar opstelde daar is veel moed voor nodig, moed die ik zelf soms echt niet heb! Wens haar veel sterkte, kracht en moed toe in haar zoektocht in het leven en antwoorden.

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 15:41 uur

Ook ik ben het met joop60 eens, ik zat ook vol verbazing mee te lezen.
Laat iedereen in zijn of haar waarde.

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 21:27 uur

Ik sluit mij hierbij aan! Goed dat dit nogmaals benoemd wordt!
En als je niks nuttigs of aardigs weet te zeggen, is dat niet erg. Maar zeg dan gewoon niks en houd het voor jezelf! Je weet nooit wat je woorden aanrichten!

Login of registreer om te reageren
Moderator
05-12-2018 om 17:41 uur

Sluit me compleet bij jullie aan. Daarom is ook alles verwijderd. Jullie mogen ook berichten 'melden' dan komt het bij ons uit en zien we het sneller. We zijn niet 24/7 aanwezig helaas waardoor het kwaad kan geschieden.
Dank jullie allen voor deze feedback!!

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 09:28 uur

Iedereen heeft ten alle tijden de keuze zich beledigd te voelen of niet.
Dat sommige opmerkingen "op het randje" waren kan als respectloos worden opgevat maar kritiek daarop is altijd een poging het eigen fatsoen te veralgemeniseren en op te leggen aan anderen.
Dit topic gaat over diegene die zich in de ogen van anderen hebben "misdragen". En daar gaat het fout.
M.a.w. Het is niet de boodschap maar de boodschapper die zich al dan niet onheus bejegend voelt. En die keuze staat hem/haar/neutraal geheel vrij.
E.e.a. had ook als grappen en grollen met een serieuze ondertoon opgevat kunnen worden en zo was het dan ook in eerste instantie bedoeld. Op een niet serieuze vraag kun je nu eenmaal een niet serieus antwoord verwachten. De topic-starter gaf dat ook zelf aan ("of overdrijf ik nou").
Ik zie het probleem dan ook niet behalve dat iemand zich ten onrechte tekort voelt gedaan over wat hooguit dan maar "mislukte grappen" bleken.

Overigens: De leden zijn dan wel niet de "eigenaar" van dit forum. Zij geven daar wel inhoud aan!
Het zomaar, zonder enig overleg, verwijderen van bijdragen van die leden, kan even makkelijk als arbitrair gezien worden. Zeker als die bijdragen dan ook nog eens als "het kwaad!" beschreven worden.
Het zal je maar gezegd worden.

NB. Met het verwijderen van die vermaledijde bijdragen, is nu de inhoud van de "vergrijpen" evenals de context verdwenen en niet meer te achterhalen.
Daarmee is dit een zinloze discussie geworden want het "onderwerp" valt niet meer te verifiëren. Ook zo'n prettige bijkomstigheid van op discutabele fatsoensnormen gebaseerde "censuur".
De waarheid sneuvelt dan als eerste.

Login of registreer om te reageren